Hoe paard voller (vet, spieren) te krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emeandor

Hoe paard voller (vet, spieren) te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:28

Ik stel deze vraag voor de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. Tom (kwpn) is nu 5 jaar oud, op zijn derde ingereden, 1.68 groot. Het probleem is dat hij te mager blijft en te weinig spieren opbouwt.
Er wordt best veel met hem gereden, dressuur, springen, cross (nu even niet), maar niet overdreven. Hij stond tot vandaag op vlas ivm zijn luchtwegen, maar vanaf vandaag gaat hij over op stro, eens kijken hoe hij daar op reageert. De reden dat hij weer op stro gaat, is dat hij gewoon te mager is. Hij krijgt van alle paarden op stal het meeste kuilgras en het meeste brok! En nog steeds blijft hij zo! Zelfs in de wei maanden bleef hij mager.
Verder is hij gewoon heel vrolijk hoor, mooie glanzende vacht, pasgeleden nog een wormenkuur gehad.

Ik weet dat je geplette mais kunt voeren om je paard wat dikker te krijgen. Maar ik weet niet zeker of dat in dit geval ook het juiste is. Het is namelijk niet alleen vet wat we erbij willen krijgen, maar ook spieren. En ik lees dat mais voornamelijk gegeven wordt aan oudere paarden, maar ja, Tom is nog maar 5.
En als geplette mais toch hetgene is wat hij nodig heeft, waar koop je dat?

Ik heb bokt al afgezocht, maar kon niks duidelijks vinden, met google ook niet. Dus vandaar even dit berichtje.
Hier een fotootje van afgelopen zomer:
Afbeelding

Emeandor

Re: Hoe paard voller (vet, spieren) te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:30

Even een wat grotere:
Afbeelding

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:30

O haha, hij blijft klein! Nou ja, hoop dat hij duidelijk genoeg is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:39

Maismeel is misschien ook een optie, daar komen ze wel van aan. Spieren kan je natuurlijk alleen kweken door hem te rijden. En bij sommige paarden is het gewoon hun bouw, dan kan je er van alles instoppen aan voer cq. training maar komen ze niets aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:42

Ik sluit me aan bij crazycactus .

Voor zover ik de foto kan beoordelen zie ik een glanzend paard dat wellicht nog wat bespiering kan gebruiken maar dat verder zeker niet te mager is.

Gewoon dressuurmatig blijven trainen en daarnaast eventueel olie bijvoeren (gewone zonnebloemolie).

Ik vind hem er niet slecht uit zien .

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:57

Mijne krijgt dagelijks mais (brok, hooi en weide). Daar zie ik 'm wel wat 'dikker' van worden. Maar.. mijne wordt gevoerd door een veeboer. Die hebben dat liggen. Je kan dat zelf niet hebben. Als je die emmer al te lang laat staan, kan je het niet meer geven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:06

Maismeel is beter houdbaar dan snijmais (ik neem aan dat je paard dat krijgt?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:13

een paar plakken goede hooi er bij gaan geven.

goed voor afleiding, ze worden er absoluut veel voller van zonder vervelend te worden omdat ze teveel energie binnen krijgen.

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 10:32

Hij krijgt al veel hooi (kuilgras), vanaf vandaag dus ook weer stro. En hij ziet er inderdaad absoluut niet slecht uit, maar hij heeft gewoon een bottige achterhand. Zijn bekken steekt gewoon uit! Trainen doen we al 6 keer per week.
Als ik nou geplette mais wil geven, waar kan ik dat dan kopen?

Alvast bedankt trouwens voor jullie reacties!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:34

Voerage handels alhoewel die in den haag niet echt op iedere hoek van de straat zit. Misschien kun je informeren bij een dierenwinkel in de buurt. Alhoewel geplette granen snel hun voedingswaarde verliezen. Maar met 1 zak van 25 kg doe je net geen maand als je hem er elke dag 1 schep van zou geven.
Gebruikt hij z'n achterhand wel goed? Misschien eens een tijdje longeren met een pessoa teugel?

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:15

He,

Vind trouwens dat je paardje er qua vacht en etc... Goed uit ziet,
hij mocht wat beter in de spieren zitten....

Ik ken het probleem, heb dit ook gehad...
Mijn paardje krijgt nu van mij biks (hippostar prestatie), muesli, haver in totaal krijg hij zo'n 4 kilo op een dag.
Hij heeft een periode op 8 kilo gestaan, dit was in een periode dat ik weer fanatieker begon te trainen en hij gewoon echt mager werd en niet echt presteerde. Ik reed toen elke dag (7 dagen) bijna 1,5 uur per dag. Nu rijd ik weer 5 dagen en ongeveer een krappe uur.
Als ik rijd krijg mijn paard ook een extra'tje qua voer: soms 1/2-1 kilo slobber. ongeveer 1,5 uur na het trainen

Ik heb hem in begin periode voor het opbouwen van zijn spieren equitop myoplast, dit heeft echt super geholpen. Echt aan te raden, merk echt dat als je goed traint en dit erbij geeft dat je paard echt in de spieren komt te zitten!!! Het kost wel wat, maar je ziet zeker op langer termijn resultaat....
Ik geef binnenkort mijn paardje weer een kuurtje....
Heb nu ook een 3 jarige die ik train, waarbij ik nu toch ook de equitop myoplast ga geven, omdat ondanks goed voeren, de spier opbouw niet lekker op gang komt..... Ook dit paardje is mager en krijgt nu ongeveer 5 kilo per dag aan biks, muesli, haver....Daarnaast ook een 1/2 slobber na het trainen... Elk paard heeft bij ons zo zijn eigen voer schema, heb namelijk ook een paard die het op 2 kilo biks echt super doet, en kei-dik wordt....

Maar zou toch ook eens advies vragen bij je dierenarts, misschien moet je hem nog een keer ontwormen, of heeft hij/zij nog goede tips........

Tot slot hoeveelheid voer die je geeft aan je paard, is per paard verschillend......Dus daarover kan ik alleen maar zeggen, kijk naar je paard.....
Daarnaast van hooi en stro: krijgen ze alleen maar een buik van.....
Denk toch echt dat je je wat extra krachtvoer moet geven, of andere!!
Maar kijk uit dat je paard niet te dik wordt.....
Denk gewoon dat je nog geduld moet hebben, en dat je je trainen moet volhouden.....
Op eens zie je het resultaat....

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:22

Emeandor schreef:
Ik stel deze vraag voor de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. Tom (kwpn) is nu 5 jaar oud, op zijn derde ingereden, 1.68 groot. Het probleem is dat hij te mager blijft en te weinig spieren opbouwt.
Er wordt best veel met hem gereden, dressuur, springen, cross (nu even niet), maar niet overdreven. Hij stond tot vandaag op vlas ivm zijn luchtwegen, maar vanaf vandaag gaat hij over op stro, eens kijken hoe hij daar op reageert. De reden dat hij weer op stro gaat, is dat hij gewoon te mager is. Hij krijgt van alle paarden op stal het meeste kuilgras en het meeste brok! En nog steeds blijft hij zo! Zelfs in de wei maanden bleef hij mager.
Verder is hij gewoon heel vrolijk hoor, mooie glanzende vacht, pasgeleden nog een wormenkuur gehad.

Ik weet dat je geplette mais kunt voeren om je paard wat dikker te krijgen. Maar ik weet niet zeker of dat in dit geval ook het juiste is. Het is namelijk niet alleen vet wat we erbij willen krijgen, maar ook spieren. En ik lees dat mais voornamelijk gegeven wordt aan oudere paarden, maar ja, Tom is nog maar 5.
En als geplette mais toch hetgene is wat hij nodig heeft, waar koop je dat?

Ik heb bokt al afgezocht, maar kon niks duidelijks vinden, met google ook niet. Dus vandaar even dit berichtje.
Hier een fotootje van afgelopen zomer:
Afbeelding

De mijne heeft dezelfde bouw als die van jou. Als die "voller" wordt dan zit 'ie altijd tegen hoefbevangenheid aan. Mijn beestje is "al" 8 jaar, maar nooit echt dik te krijgen geweest en zijn heupen steken altijd een beetje uit. Als de hoefsmid kwam dan zei die dat hij tegen hoefbevangenheid aan zit en dat we moeten minderen met voer, terwijl mijn paardje niet een van de dikste is. Als ik jou was zou ik het laten zoals het nu is, want op deze foto ziet 'ie er super goed uit.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:53

wij geven paarden die moeten groeien, meer massa moeten krijgen, merrie brok, wellicht een goedkopere oplossing.
jonge hengsten die voor de keuring moeten maar nog wat arm bespierd zijn krijgen bij ons merriebrok, en voila, binnen een paar week meer massa!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:10

EsSther schreef:
wij geven paarden die moeten groeien, meer massa moeten krijgen, merrie brok, wellicht een goedkopere oplossing.
jonge hengsten die voor de keuring moeten maar nog wat arm bespierd zijn krijgen bij ons merriebrok, en voila, binnen een paar week meer massa!

Jazeker, merriebrok! En maismeel en/of lijnzaadolie ofzo.

Verder goed ontwormen en op stro zetten, geen zaagsel en lekker wat hooi. Oja en geen wortels voeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:48

Als je paard geen spieren opbouwt heeft hij er gewoon te weinig eiwitbouwstoffen (aminozuren) voor. Voer je eiwitarme brok? Dan omzetten in eiwithoudende brok, merriebrok dus inderdaad.
Spieren zijn nl opgebouwd uit eiwitten, en die moet je echt voeren. Een dier kan niet uit koolhydraten of vetten eiwitten aanmaken, die kan hij echt alleen maar uit z'n voer halen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:02

Ik zou iig zorgen dat het paard geen stress heeft, daar vallen ze ook van af, en als hij zich verder goed voelt zou ik hem zo houden als hij nu is.