Nieuw paard, erg angstig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Nieuw paard, erg angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:38

Hoi,
Ik heb sinds 3 oktober een nieuw paard, een 9-jarige ruin.
Het paard is bij de vorige eigenaar geboren en heeft daar dus altijd gewoond. Nu staat hij op een pensionstal.
Hij vindt de andere paarden erg leuk maar verder vind ie alles eng. Het is een paard wat van nature al erg allert/kijkerig is.
De eerste week ging alles redelijk, heb ik ook gereden. Hij vond het wat griezelig in de bak maar het ging best aardig. De 2e week namen de problemen hand over hand toe, hij flipte compleet. De vorige eigenaar is gekomen en die heeft hem gereden en zei ook dat hij gewoon helemaal de weg kwijt is. ik heb even gedacht dat het ook dominantie was dus misschien te streng aangepakt maar ja, ik koop gelukkig niet elke week een nieuw paard dus ik weet dat ook niet altijd goed te plaatsen.
Ik heb nu besloten maar terug naar het begin te gaan en eerst eens te proberen vriendjes te wordn op de grond. Ik ben helemaal weg van hem en hij krijgt dus een kans van me.
Ik heb wat besluiten genomen over hoe ik het aan ga pakken, op mijn eigen manier met veel geduld en rust.
Nu wil ik om hem een beetje te helpen hem wat rustgevends geven op natuurlijke basis om de scherpe kantjes van de angst eraf te halen.
Iemand een tip?
Heeft iemand dit ook gehad met een nieuw paard? Wat heb je toen gedaan?
Alvast bedankt!

fliam

Re: Nieuw paard, erg angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:44

Veel te vroeg begonnen met rijden! Een paard heeft de tijd nodig aan zijn nieuwe stal en ruimte te wennen. Laat staan aan zijn nieuwe eigenaar! Vooral een paard watal allert van zichzelf is. Ik denk dat de beschreven methode met veel geduld en rust goed bij dit paard past. Wees wel kritisch naar jezelf: een paard verander je niet in een dag maar het kan weken en soms maanden duren voordat een paard zich op zijn gemak voelt en dus rustiger wordt. Let goed op dat je het paard niet overprikkeld: niet te veel bieden maar alles stap voor stap doen.

Veel suc6, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:52

Je hebt absoluut gelijk, ben veel te snel gaan rijden. Ik weet ook niet wat ik dacht hoor, echt stom, mijn vorige paard heb ik de eerste maand niet gereden om eerst te wennen. Maar ik sta op een handelsstal en ben snel onzeker en toen zei iemand: je moet niet wachten ermee om een heleboel redenen en dan ga ik helaas dus twijfelen aan mezelf! Had ik nooit moeten doen. Ik ga nu ook echt mijn eigen weg volgen.
Hij is de eerste dag ook gelijk in de stapmolen geweest, daar is hij nu ook angstig van dus dat doe ik nu niet meer voorlopig.
Ik ben wel duidelijk tegen hem: kom op, het is niet eng. En hij mag niet wegrennen o.i.d. Maar ik geef hem nu gewoon de tijd.
Baal er erg van verkeerd begonnen te zijn, vind dat zo zielig voor dat dier!
Maar ook de oude eigenaar had het niet voorzien. De mensen zijn wel erg aardig, als het echt niet lukt mag hij terug.
Een paar dagen geleden wild eik ook dat hij ging. Maar ik heb ergens dat gevoel dat dit paard het gewoon is. En dat ga ik nu gewoon doen, mijn gevoel volgen!
Bedankt voor je reactie!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:55

Veel te vroeg begonnen met rijden?? Ik heb heel veel paarden gehad en we zijn er altijd gewoon gelijk op gaan zitten en dat is nooit een probleem geweest.
Als je met een paard naar een wedstrijd gaat kan hij toch ook niet een paar weken wennen?

Ik zou even een stapje terug doen en eventueel iets van kalmerende kruiden voeren.
Zoek iemand met veel verstand van zaken die jullie weer op de goede weg kan helpen.

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:04

nee inderdaad het is een beetje overdreven om een maand te wachten met rijden@tiessie ik denk dat je na een weekje wel kan gaan beginnen met rijden en dan gewoon even rustig aan en na 2maandjes ook naar buiten gaan en vanalles met hem doen. Ik heb zelf ook net een nieuwe pony en die heeft de 1e 4 weken ook alleen maar angstig lopen zijn maar na een tijdje komt dat wel goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:13

toen ik mijn pony kocht maakte ik smiddags al een buitenritje met hem....

maar een ander paard van me kon ook niet tegen verhuizen had ontzettende verlatings angst,....

maar resque remedie van bach helpt heel goed, haal een spray en voor je wat met je paard wilt doen, spray je hem 1x in zijn mond, zo worden alle onredelijke angsten snel weggenomen.
ga dan lekker met hem bezig, wandelen. poetsen, samen grazen etc..

succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 07:48

Ik denk dat het ene paard het andere niet is.
Deze heeft kennelijk even tijd nodig om te wennen, geef hem die gelegenheid gewoon. Probeer wel in die tijd zelf een goede band met hem op te bouwen.
Ik heb ervaring met hoe mis het kan gaan bij stal/eigenaars verandering, niet ieder paard kan dit zomaar aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:08

Idd, ieder paard is anders. Jou paard heeft de tijd nodig om te wennen, super dat je hem die tijd ook wilt geven.

Is het misschien iets om met hem een cursus Parelli te doen? Dat is op en top gericht op het 'vriendjes worden op de grond'. Je kan het thuis, maar ook op een cursus doen. Er is heel veel over te vinden via google.

via www.paardendrogist.nl kun je diverse rustgevende kruiden bestellen. Gebruik het zoekwoord rustgevend en je vindt ze allemaal!

Veel succes!

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:32

Een cursus of les in NH raad ik je ook aan. Zo krijg je een goede band op de grond. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik super goede band heb gekregen met mijn merrie (die super onzeker een zeer eenkennig was).

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:53

Ga lekker veel tijd met je paardje doorbrengen, lekker tutten, borstelen, wandelen, aan de hand laten grazen. ook wat grondwerk / nh kan goed werken. Zorg eerst maar dat het paard aan je went en dat je op de grond een goede band krijgt.

En tuurlijk kan je ook al wat met je paard rijden! maak wat rustige ritjes, gewoon lekker simpel houden en je paard leren kennen! Even een stapje terug nemen, het paard rustig de tijd geven om aan de nieuwe omgeving en aan jou te wennen en dan komt het vast goed!

Ik heb zelf ook sinds een paar maanden een nieuw paard, een 3-jarige die alleen naar de opfok eens was verhuisd. Ik heb hem in mei op een weiland gezet, eerste dag ff wat drukte want alles is nieuw, op de derde dag heb ik een half uur nodig gehad om hem uit de wei te halen, maar daarna kwam hij altijd zelf naar me toe. En vorige maand heb ik hem naar een stal verhuisd. Vooral die laatse verhuizing bezorgde hem ook wel wat stress; maar dat was alleen de eerste dag. Heb hem toen rustig alles laten zien, de volgende dag was hij weer z'n rustige zelf. Maar mijn paard is vrij nuchter van karakter en kende mij natuurlijk al bij die laatste verhuizing.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:18

Misschien kunnen bach remedies helpen?Resceu remedy werkt klamerend. Voor een passend recept zou ik contact opnemen met een deskundig iemand.

Verder zoals hier boven genoemd vooral veel leuke, ontspannen dingen doen en een band opbouwen.

Verder ook een tip: probeer zijn angsten niet te bevestigen door op het verkeerde moment te belonen. Beloon dus alleen op het moment dat hij/zij het gewenste gedrag vertoont.

Voor verder uitleg kun je emailen of pb sturen....

succes verder.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:14

Iedereen alvast erg bedankt voor de reacties! Ben daar erg blij mee.

Gisteren ging het aardig met hem. Met poetsen op de poetsplaats was hij erg braaf. Daarna heb ik hem gelongeerd, moet dan erg hard werken om zijn aandacht te houden zodat hij niet steeds om zich heen zoekt naar van alles en nog wat. Hij mag van mij kijken maar wel op mij letten. Nou, ik had geen stem meer over! Daarna heb ik hem aan de hand uitgestapt op het terrein. Dat vond ie griezelig. Ik ben misschien een aparte maar toen heb ik dus zachtjes voor hem gezongen en daar kalmeerde hij wel van. 1 keer schoot hij wee even een beetje weg maar verder ging ook dat goed.
Daarna weer op de poetsplaats, ging ook allemaal goed.
Vervolgens op de spuitplaats, hij wilde daar 2 weken geleden echt niet op, met veel geduld en appels deed hij het een paar dagen later braaf maar angstig. Dus steeds iemand erbij, belonen etc. Vrijdag had hij zelfs vastgestaan op de spuitplaats(tussen 2 rubber lijnen, aan allebei de kanten van zijn halster 1). Dus ik gisteren weer gedaan. Ging in eerste instantie heel goed, we haden veel lol samen wat hij wilde drinken uit de slang en binnen de kortste keren waren we allebei drijfnat! Ik dacht: ik was gelijk zijn staart even. Nou, toen ik die staart ging uitspoelen ging het helemaal mis, hij zag het sop op de vloer en flipte gelijk weer. Hij schoot met zijn kont onder 1 van de lijnen door en hing zichzelf bijna op.
Gelukkig bleef hij stilstaan daarna, hij kon trouwens ook geen kant meer op maar ja, voor hetzelfde geld rukt hij net zolang totdat hij los is. Hij stond echt angstig naar me te kijken. Ik moest proberen die lijnen los te maken maar de ene stond zo strak dat het me niet lukte en als ie los zou gang zou die lijn met een rotvaart terug veren(rubber was uitgerekt). Maar ja, geen keus, dus uiteindelijk die lijn los en inderdaad die schoot weg tegen de tegels aan. Gelukkig bleef hij stilstaan en kon ik toen de andere lijn ook losmaken. Hij stond te trillen als een rietje...Maar wat zo apart was, hij begon gelijk mijn handen te likken en bleef dicht bij me staan. Dat vond ik toch wel frappant, net alsof hij het me niet kwalijk nam ofzo! Ik heb hem daarna aan het halstertouw er gelukkig nog opgekregen maar ik durf hem voorlopig niet vast te zetten meer.

Dit is mijn 2e paard, heb hiervoor 13 jaar een superbraaf paard gehad dus dit is wel even wennen voor mij hoor!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:31

Gaat niet echt geweldig dus caroline? Vervelend joh!..
Met veel geduld lukt het vast wel.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:40

Als ik je laatste bericht lees, dan komt het allemaal wel goed. Dit heeft even tijd nodig. Hij gaat je stukje bij beetje wel vertrouwen.
Succes

Wat heeft zn vorige eigenaar allemaal met hem gedaan?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:48

Nee, Shaar, het gaat niet echt geweldig en ik bekijk het nu van week tot week, gelukkig weet ik dat hij altijd terug mag naar zijn oude eigenaar.

@Alani, hij is op Z-niveau gereden(door zware tour-amazone) en is in de 9 jaar dat hij daar woonde en keer of 5 ergens naartoe geweest, wedstrijd, een keer naar de verenigings bak en de laatste keer het pad af was dus naar de kliniek voor de keuring en daarna naar mijn stal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:50

Een keer of 5 ergens naar toe geweest in 9 jaar tijd .

Hij is dus eigenlijk niet zoveel gewend als ik het goed begrijp. Ik denk dat je heel veel geduld nodig hebt en hem gewoon langzaam maar zeker overal aan zal moeten laten wennen .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:52

gewoon in alle rust de dingen doen die je moet doen, ik zou ook nu blijven rijden, desnoods wat stappen terug...

maar duidelijk zijn en een goed leider zijn voor het paard.

Niet boos worden, maar juist geruststellen......... gaat wel goedkomen

lutje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:56

wij zeggen hier op de handelsstal altijd eerst 2 dagen vrijen en dan rijden !

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:59

@KiWiKo, da's dus het probleem ook wel, ik ben een enorme schijterd!! Plat gezegd maar het is zo. Bij de vorige eigenaar thuis ging het goed en vorige week ging het per dag slechter totdat het voor mij op een punt kwam dat ik niet meer durfde. En het was maar goed ook dat ik toen gestopt ben..
De tweestrijd voor mij is dus: mijn gevoel ziet echt wel wat in dit paard maar heb ik het ervoor over om echt wel diep te moeten gaan, ik ben er overigens wel van overtuigd dat als ik dit paard voor me win ik er een gouden paard aan heb maar.....dat gaat veel kosten en ik wilde eigenlijk weer lekker buitenrijden, naar strand en bos ed en ben toch bang nog veel problemen te krijgen voordat ik dat relaxt kan doen!

@lutje85: haha, da's een goeie!!!!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:01

Wil overigens niet zeggen dat ik nu al opgeef hoor!!! Maar gewoon even nuchter nagedacht bedoel ik.
Wat een dilemma he, nieuw paard moet leuk zijn zeggen ze dan...
Ik zou een moord doen voor nog 1 jaar mijn oude paard terug.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:03

Dat kun je eigenlijk niet voorkomen denk ik. Bij elk nieuw paard zul je eerst enkele passen terug moeten doen voordat je weer hetzelfde kunt als met je oude paard .

Lekker buitenrijden zal vast weer lukken, maar niet meteen .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:06

tuurlijk, neem gewoon je tijd, zoek er hulp bij...... en dan gaat dat allemaal helemaal goedkomen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:09

Thanx!
ik verwacht ook niet dat dit paard gelijk doet wat mijn oude paard deed. Het zijn verschillende paarden, maar ik denk achteraf( en da's altijd he) had ik misschien beter kunnen zoeken naar een nuchterder paard. Maar ja, bij de vorige eigenaar had ik wel gezien dat het een wat pittiger paard is maar de situatie nu had ik echt niet voorzien. Misschien naief, maar ja...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 16:00

Het lijkt gelukkig iets beter te gaan, hij is rustiger en zoekt veel contact. Doen ook leuke dingen nu. Het staat of valt met het feit of het me lukt omhem weer te gaan rijden. Lukt dat niet, ondanks goede begeleiding, dan moet ie terug naar de vorige eigenaar.
Maar..ik hou hoop, vind het nog steeds een erg leuk paard!

Ik geef hem nu trouwens ook Rustcompositum van de Groene Os.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:06

Het enige wat ik even weet is dat als hij ergens bang van is, je er vaak langs moet lopen. als je daarmee bezig bent moet je proberen zoveel mogenlijk recht vooruit te lopen en gewoon door lopen. Ga niet teveel met hm praten want zo geef je toe aan zijn angst.
Ik heb gemerkt dat mijn paard dat ook heel erg heeft. Als er bijvoorbeed iemand de trap op loopt (naast de poetsplaats) dan kan dat nog wel eens bonken. Daardoor wil ze nog wel eens schrikken. Als ik haar gewoon weer terug op haar plek zet en weer door ga poetsen, is er niet veel aan de hand. Ze denkt dan zelf snel genoeg van: De leider vindt het niet eng, dus dan is het ook niet eng.
Maar ga ik haar helemaal 'troosten' dan denkt ze dat het echt eng is en blijft ze bang.

Succes