zere enkels bij tenen naar binnen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

zere enkels bij tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:13

heb een vraagje voor jullie

als ik tijdens het rijden probeer mijn tenen naar binnen te draaien lukt dit niet zonder mijn been zeg maar een cm of 20 van de buik van het paard te houden
dus mijn been echt recht naar de zijkant

ook het trucje van eerst je been helemaal naar achter doen en naar voren laten zakken werkt bij mij niet

toen iemand mijn wilde laten voelen hoe mijn tenen naar binnen moesten deed dit echt ongelovelijk veel pijn (links erger als rechts)

is het ook mogelijk dat sommige mensen onmogelijk hun tenen naar binnen kunnen doen omdat hun enkels dit niet toelaten

ik heb trouwens twee dagen kreupel gelopen na een half uur geprobeert mijn tenen naar binnen te houden

hebben jullie dit ook? weten jullie een oplossing? een trucje? ik ben bbereid om alles te proberen

Maris89

Re: zere enkels bij tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:15

Koop speciale beugelblokjes (die schuine) dat helpt ook!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:20

is inderdaad wel een goed idee, maar is een paard van iemand anders

kan miss wel beugelblokjes gaan wisselen
is ook zo een gedoe

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:23

gedoe??? is 2 tellen werk beugelblokjes verwisselen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:30

Ik ben met langere beugels gaan rijden.
Nu heb ik er geen last meer van.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:31

dundijk: moest van haar mijn beugels korter doen omdat ik tijdens de galop ging staan in de beugels (om beter te blijevn zitten voor mijn gevoel)(ja klinkt stom ik weet het)

maar goed zal eens kijken

meer tips zijn altijd welkom
en is het heel erg als je met je tenen naar buiten rijdt? heeft het nadelig effect op het rijden? of is dat alleen voor het beeld?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:18

Let erop dat je je kleine teen omhoog houdt.
Ik kantel m'n voeten ook, dus wel m'n tenen naar voren, maar m'n kleine teen omlaag.
Daar krijg je last van je enkels van.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:35

Oefen dagenlijks op het droge, tenen naar binnen wandelen. Als dit geen zeer meer doet op de traptree staan hakken naar beneden als dit goed gaat tenen iets naar binnen draaien. Misschien moeten je spieren gewoon iets meer getraind worden.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:44

In plaats van je alleen op je tenen en voeten te concentreren kun je beter je knieën naar het zadel draaien en aangesloten houden, dan forceer je ook niks in je enkels. Aan een correcte houding en zit werkt je hele lichaam mee, die komt niet alleen vanuit je tenen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:46

Ik heb daar erg last van. Ik heb slappe ebnkelbanden, en als ik mijn tenen naar binnen draai, dan kantelen mijn enkels heel snel. Een intructrice zei een keer dat ik er maar gewoon doorheen moest, het zou vanzelf weer over gaan. Na de les kreeg ik mijn laarzen niet meer uit, zo gezwollen waren mijn voeten.
Ik laat het nu maar gewoon zitten. Schuine blokjes zijn voor mij ook geen optie, dan gaan mijn enkels helemaal de vernieling in.
Ik moet wel zeggen dat het iets beter is geworden sinds ik mijn dresuurzadel heb, en ik dus langer ben gaan zitten.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:44

Ik heb daar inderdaad ook last van, maar bij mij hangt het samen met een oude blessure (enkelbanden gescheurd)

Ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten, maar zodra ik er last van ga krijgen, tsja, dan maar kapstokken

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:59

Schuine blokjes; niet doen! Als je al slechte enkels hebt maak je het op die manier enkel erger
Mijn enkels zijn scheef, ik sta zeg maar naast m'n voeten; mijn enkels zijn naar binnen gedraaid. Dit heb ik al mijn hele leven.
Als ik met schuine beugelblokjes rijd heb ik met twintig minuten zulke zere en gezwollen enkels dat iedere stap van het paard pijn lijkt te doen.

Verder heb ik daarom ook wat moeite met mijn tenen. Als ik er op let en m'n enkels zo veel mogelijk 'ontlast' dan gaat het. Let ik er niet op, draaien ze weer net zo hard naar buiten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:00

ik heb zwakke pezen en spieren (door men gehele lichaam), ik wil dus niets forceren omdat ze anders gaan scheuren en gaan ontsteken en dan ben ik nog verder van huis

dus geen schuine beugelblokjes
heb het trouwens in alle soorten zadels

maar heeft het nadelig effect op het rijden? of is het naar binnen van je tenen draaien meer voor het plaatje dan voor de effectiviteit?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:24

Droog oefenen heeft vrij weinig zin volgens mij. Als je gewoon staat, loopt of fietst kan iedereen met wat moeite z'n tenen wel wat naar binnen draaien. Maar zodra je dan met je je benen uit elkaar zet en wat door je knieen zakt, gaat het dan echt niet meer.
Maargoed, misschien helpt het ook wel hoor ... bij mij alleen niet echt geloof ik

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:28

De truuk is om je dijbenen los van het zadel te halen en dan je knieen naar binnen te draaien voordat je je dijbenen weer op het zadel laat rusten. Dan houd je automatisch je tenen naar voren (naar binnen lijkt me ook wat pijnlijk)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:07

Probeer voor je gevole je voeten tegen elkaar aan te duwen, onder de buk van je paard door.

Hielp bij mij heel goed.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:23

Bij mij helpt het ook niet
Tijdens het rijden heb ik minder controle over mijn benen
(Komt door ziekte dat ik vroeger gekregen had)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:26

Ik reed ook altijd met kapstokken. Rechte tenen heb ik nog steeds niet, maar nu (12 jaar verder) is het wel acceptabel geworden (vind ik althans). Ik was echter nog in de groei en denk dat k langzaam toch in een betere houding ben gegroeid ofzo...

Nou ja, misschien is er nog hoop . Forceren helpt in elk geval NIET. Dat heb ik ook geprobeerd toen en het enige resultaat was niet meer kunnen lopen daarna...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:37

Er is een gulden middenweg tussen tenen naar buiten en tenen naar binnen, namelijk tenen naar voren.

Ik heb twee keer in mijn leven mijn enkelbanden enorm verrekt (laatste keer is twee jaar geleden) en ik krijg last van mijn enkel als ik mijn tenen ofwel naar buiten ofwel naar binnen draai. Houd ik mijn voeten recht met mijn tenen naar voren, dan is er niets aan de hand. Met tenen naar binnen krijg ik ook last van de buitenkant van mijn voet, lijkt me ook niet goed.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:36

En als je ze nou ook niet naar voren kunt houden ...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:14

Het is inderdaad mogelijk dat de bewegingen in je enkels zodanig beperkt zijn, dat het niet mogelijk is om je voeten naar binnen (of naar voren te draaien). Het oprekken van banden, pezen en spieren kan ik je niet aanraden. Hierdoor kan de stabiliteit in je enkels verminderen, waardoor je bijv. tijdens het lopen of sporten het risico loopt dat sneller door je enkels gaat. Het kan volgens mij geen kwaad om met je tenen naar buiten te rijden, tenzij je met sporen rijdt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 08:20

na 21 reacties eindelijk antwoord op die vraag hobby
dank je wel

ik rij nog niet mer sporen, en als ik met sporen ga rijden zijn dat de kleinste knopjes

ik zal er eens meer op gaan letten om ze naar voren te houden
maar ik heb door mijn zwakke pezen en spieren ook minder controlle over mijn benen, wiebel nogal in het zadel dus het is zo lastig

ga binnenkort broek met (kunst)leren zitvlak halen en rijlaarzen misschien gaat het dan wat beter

ik rij nu met schoenen en chaps, misschien belemmeren de schoenen de beweging nog eens extra

en ik ga weer zwemmen om het zooitje wat sterker te maken

bedankt allemaal voor jullie reacties maar meer tips en ideeen zijn altijd welkom