help,onze tinkers eten eikels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

help,onze tinkers eten eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:07

Ja een beetje vreemd om hier een topic over te openen,maargoed.
Wij hebben onze tinkjes op een mooi land lopen van 1,4 hectare.
Op zich ruim genoeg zou je denken...
helaas staan er aan drie zijdes van de wei gigantische eikenbomen.
En jawel,herfst,wind regen en.... EIKELS!
eerst ging dit wel goed,ze aten ze niet op,we harkten ook elke dag de eikels weg.
Maar nu staan ze echt de hele dag onder die bomen te zoeken en te scharrelen naar alles wat op een eikeltje lijkt.
Helaas beginnen ze zelfs in de grond te wroeten.
Eikels zijn giftig in vele mate,is mij geleerd,veel zand binnen krijgen is ook al niet goed.De hele dag door hooi geven helpt niet,die eikels zijn veel lekkerder
Nu hebben we alle plekken waar eikels te vinden zijn af moeten zetten emt schrikdraad,met als resultaat dat de tinkjes maar de helft van de wei ter beschikking hebben.
Met de hark is het niet meer bij te houden,3 kruiwagens vol eikels haal ik per dag uit de wei,en dan zijn ze nog niet weg...
Hoe lossen jullie dit 'eikelprobleem' op?
En in hoeverre is een eikel giftig?

draaakje

Re: help,onze tinkers eten eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:54

ik heb ook geleerd dat heel veel eikels giftig is.
mischien kan je wachten tot ze niet meer vallen, dan alles op harken, en dan de wei weer helemaal open laten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:05

Kan je die boom niet omhalen? Alhoewel, ik lees bomen...

Wat ik zelf over Eikels weet:
* Na het eten van grote hoeveelheden eikels weigeren paarden voedsel en krijgen ze last van darmverstoppingen.
* De bladeren en de groene eikels veroorzaken koliek, diarree, sterke vermagering, uitputting, stijve gang, en sufheid.

Kan spijtig genoeg niet vinden wat de giftige stof in eikels is... Want dit is weer zo lekker vaag...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:13

Volgens mij is de giftige stof looizuur (andere sites hebben het weer over tanninezuur) neemt niet weg dat mijn Tink en Shet ladingen naar binnen schuiven.....
Er zijn sites die noemen ze giftig en andere sites zeggen dat het wel meevalt.
Quint eet al 4 jaar lang rond deze tijd zijn buik rond aan eikels en mankeert niets.
Ik haal de grootse hoop weg maar ze vreten er nog flink van.
Ik kan de bomen niet omzagen want ik woon in het bos

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:16

Mij is alleen bekend dat niet rijpe eikels (als ze nog groen zijn) en de bladeren problemen kunnen veroorzaken en dat rijpe eikels eten (die dus gevallen zijn) geen probleem is! Al zijn 3 kruiwagens per dag wellicht wel erg veel ?! Dat weet ik ook niet ?!

Hoeveel tinks staan er trouwens, want snap het probleem van wat minder wei tot beschikking hebben niet zo --> op 0,5 ha hebben een paar tinkers toch ook nog best wat ruimte en als straks alles gevallen is kan t in 1x opgeruimd worden en dan kan de afzetting toch weer weg of ?!

Jullie hebben dus denk ik geen paddock of zo ter beschikking, maar staan t hele jaar op dit stuk of ?! Vind een paddock altijd erg handig en zo kan t gras ook even tot rust komen enzo --> maar dat is een beetje offtopic

De reden dat paarden rond deze tijd vaak aan iets anders beginnen dan t gras is dat het gras nu zijn voedingstoffen uit de sprietjes aan t terugtrekken zijn, waardoor er dus weinig voedzaams meer voor t paard in het gras zit.
Dat gaat dus allemaal naar de wortel, daarom gaan ze trouwens in herfst/ winter ook pollen trekken om dus bij de wortels/voedingsstoffen te komen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:17

ik heb ook altijd gedacht dat ze giftig waren! wat je er aan kan doen weet ik ook niet! harken lijkt mij ook niet al te makkelijk namelijk! denk dat je ze het beste idd met schrikdraad een kleinere wei kan geven waardoor ze niet meer zo veel bij de eikels kunnen komen!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:29

@ grid
Er staan nu drie tinkjes,de vierde is net verkocht.
Inderdaad hebben we helaas geen mogelijkheid tot padocks,en de stallen zijn in verbouwing.
In principe is het niet zo erg voor de tinks dat ze maar een 'klein'stukje wei hebben,behalve dat ze het in no-time totaal kapot lopen.
En uiteraard voeren we ze bij aangezien het gras 'leeg' is.

1 oplossing is wat dichterbij:
onze buurman heeft koeien,en we mogen een stuk van zijn wei lenen(zonder eikels en eikenbomen ).
Dus vanaf morgen gaan ze overdag bij de buurman,en in de nacht bij ons,zodat ze niet het hele stuk kapot lopen.
Maar elk jaar die eikels ...
en @ CarS:
Ik neem liever het zekere voor het onzekere,of het nou erg giftig is of dat het wel meevalt...beter voorkomen dan genezen .Dat is er nog het probleem dat ze door die eikels te zoeken in de grond gaan wroeten,nu het afgezet is doen ze dat ook niet meer

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:32

Eikels zijn giftig als een paard er ongeveer 1 kruiwagen per dag er van eet heeft onze dierenarst mij verteld. Dus goed dat je ze verplaats als er zoveel af komen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:32

Ik wist niet dat eikebladeren ook giftig waren.... Snowdon neemt vaak een hapje ervan onderweg naar stal of wei...

Overigens zijn eikels niet alleen giftig voor Tinkers en is dit dus geen typisch [TI]-topic, maar meer iets voor Medich of Vraag-maar-raak...

Ik vraag even of ze het kunnen verplaatsen, dan krijg je wellicht wat meer nuttige reacties!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:40

gam eet ze ook, blad, tak en eikels. ik maak me er niet sappig om, ook niet toen hij ze elke dag voorradig had.
waarschijnlijk valt het hartstikke mee met de giftigheid van de eik, anders was er allang wat gebeurd met een paard.

ah kijk, mamauba... :d dat is inderdaad een redelijke té veel aan eikels!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:54

Ik maak me er ook niet druk om....
Quint eet wel meer "aparte" dingen oa paddestoelen,berk,schors enz.....
Mischien raar van mij maar ik denk dat hij wel weet wat te eten...hij heeft 2/3 jaar in de bushbush gewoond.
Van bv rhododendron,varen eet hij nooit maar er zijn periodes dat hij eikels,eikeblad,berk en wat dan ook naar binnen snacked...hij zal het dan wel nodig hebben.
Want van de honger hoeft hij het echt niet te eten....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:58

CarS schreef:
Ik maak me er ook niet druk om....
Quint eet wel meer "aparte" dingen oa paddestoelen,berk,schors enz.....
Mischien raar van mij maar ik denk dat hij wel weet wat te eten...hij heeft 2/3 jaar in de bushbush gewoond.
Van bv rhododendron,varen eet hij nooit maar er zijn periodes dat hij eikels,eikeblad,berk en wat dan ook naar binnen snacked...hij zal het dan wel nodig hebben.
Want van de honger hoeft hij het echt niet te eten....

mijn idee!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:02

Als je paardje het gewoon is zou ik me er geen zorgen over maken.
De groene eikels zouden slechter zijn als de bruine.
-->Sweety eet ze al ruim 4 jaar in grote hoeveelheden
-->De Fjord van mijn vriendin en de 2 pony's die erbijstaan eten ze al meer dan 10 jaar en heel veel want ze staan in een eikenbomen bosje :s Nog nooit problemen gehad.
-->En dan nog de fokmerrie van mijn buren. Die is er 18 en heeft in mei haar 13de veulen gehad. Ook deze merrie staat al die jaren al op dezelfde wei omringd door eikenbomen en eet ze ook naar hartelust.
Dus ik denk echt niet dat ze zo schadelijk zijn als velen beweren. Maar het is natuurlijk niet goed als je paard als een zwakke maag/darmen ofzo heeft.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:17

onze pony's scharrelen ook naar de eikels die gevallen zijn.
de ponys staan al zolang in dat weiland (ze staan ook in het bos) en we hebben er nooit problemen gehad.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:46

niet tinker specifiek

TI -> VMR

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:59

Ik herken het probleem. Mijn paardjes hebben op dit moment ook erg weinig ruimte. We harken het zo af en toe bij elkaar en dan een dag in het weekend alles in kruiwagens en legen. En dan heb ik nog maar 1 eikelboom. Mijn oudste at ze nooit dus ik heb ze nooit moeten wegharken of afzetten. Mijn jongste begon er vorig jaar mee, hij werd ziek en we wisten maar niet wat hij had. Toen de oudste ook ziek werd hadden we door dat ze de eikels dus ook opaten.

Ze kunnen er dus wel degelijk ziek van worden en dan hebben wij nog mazzel gehad.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:02

geiten die mogen eikels eten en dat doen ze ook graag bij ons bij de wei hebben we ook geiten gehad. Die aten ook de eikels op maar ja om nu geiten te gaan kopen (ze waren wel super lief )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:20

Ik had een quarterhengst die in de herfst altijd mager was..... en ook heel slecht weer aankwam... oorzaak:eikels!! Hij at iedere morgen met smaak alle eikels in zijn paddock. Later stond in die paddock een shetlander hengstje en die had precies het zelfde probleem... Nu is deze paddock er niet meer, en nu zijn de paarden lekker rond.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:29

Mijn paardje zoekt de eikels echt op.
Maar ik vind het wel best, hij is niet te mager en glimt als een spiegeltje.
Ik houd de mest wel in de gaten, en hij staat 's nachts binnen dus hij eet ze ook niet de hele dag.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:42

Ik denk als een paard uit zichzelf een paar afgevallen (en dus niet onrijpe groene) eikels eet, hij dat nodig heeft. De alkaloiden zijn misschien giftig in grote hoeveelheden, maar niet als ze er een paar knabbelen. Die van mij staat in een weide die grenst aan een par eikebomen, en die zag ik zeer doelgericht zoeken naar eikels gisteren. Dan doet ze het zelf, dus het zal wel goed zijn. Zo zijn er net zo goed momenten dat ze een hapje boerenwormkruid nemen, in het voorjaar. Of verse brandnetel. Dat laatste is nooit giftig, maar het is fijn als er het een en ander aan kruiden in de weide staan: van nature zijn paarden geen 'alleen maar gras' eters, ook al zijn die van ons, de gedomesticeerde exemplaren, er inmiddels aan gewend. Maar kruiden gemengd met gras is altijd goed. Met hooivelden moet je natuurlijk voorzichtiger zijn, maar op onze graslanden mag van mij echt veel kruidenspul staan!

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:07

als ze een paar eikels per dag eten is het niet giftig, maar ze vinden het lekekr. Maar de groene onrijpe eikels die zijn wel zowieso giftig,e nde de blaadjes ook.. Het ebste is om ze toch weg te halen uit de weide, als er ene paar blijven liggen dat is niet schadelijk...
maar 3 kruiwagens is wel erg veel ja, het is veel en zwaar maar dat zou ik wel weghalen, als ze dat alemaal opeten zijn ze straks ziek..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:16

Mijn tink,en de andere kuddegenoten ook trouwens..eten eikels.
De hele winter door..
Ziek zijn ze nog nooit geweest ervan,wel wat winderiger dan normaal..
(scheten laten)

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:52

Bij ons op stal kom je ook om in de Eikenbomen! Ik heb het een keer gevraagd aan de DA omdat Kieran ook alle eikels en eikebladeren opeet, maar volgens de DA kan het alleen kwaad als ie een hele boom op eet

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:07

Dan heeft je dierenarts het dus echt bij het verkeerde eind. Die van mij aten pas 3 weken elke dag een aantal eikels en zijn daar al ziek van geworden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:33

Ik denk dat het paard varieert of ze er tegen kunnen of niet?