Aantal probleempjes met shet..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Aantal probleempjes met shet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:14

Ik heb sinds 5 maanden ongeveer een shetlander, Reddy (die was van ReddyTobias hier op bokt).
Super lief en braaf beestje, heeft der streken maar dat hoort erbij.
Eerst stond ze alleen in een super grote wei, alles ging prima naast haar wei staan 2 andere shetjes en aan de andere kant staat een arabiertje. Dus ze had veel contact met andere paardjes.
op den duur kwam er een shet bij reddy in de wei, alles ging prima. maar reddy begon dat paardje aan te vallen. uiteindelijk werd dat paardje verkocht, nu staat redje weer alleen en valt ze de shetjes naast haar wei aan. alleen met het arabiertje kan ze goed opschieten.
Sinds die shet bij haar in de wei heeft gestaan heeft ze nogal 'extreme' streken gekregen.

1. Haar uit de wei halen is geen probleem, maar als ik haar gepoetst heb en haar weer naar de wei wil brengen weigert ze, ik heb van alles geprobeert=
-rustig afwachten tot ze doorliep (1x gelukt)
-lokken met een snoepje (nooit gelukt)
-flink boos worden (geen nut)
-beetje dreigen om een tik te geven met het halstertouw (paar keer gelukt, maar als ik dat nu doe gaat ze bokken naar je).
het enige wat nu helpt is dat er iemand met een zweepje achter haar moet lopen. Geen tik geven, alleen achter haar lopen, dat helpt heel goed. maar ze moet toch ook gewoon zonder mokken naar de wei kunnen? iemand tips?

2. Met hoeven uit krabben ging in het begin alles prima, superr braaf enz. maar nu laat ze zich telkens op de grond vallen met haar achterwerk als ik der voorhoeven doe, en met der achterhoeven begint ze te trappen. weer van alles geprobeert, rustig benaderen, dus der hals aanraken en dan langszaam naar haar benen toe gaan, en belonen als ze het goed doet. (hielp in het begin).
Haar gewoon op de grond laten vallen als ze dat wou doen, maar dat hielp nooit.
ik heb dus geen idee meer wat ik kan doen. Ik krab der hoeven elke dag uit, der is niks gevoelig in der hoeven, het is dus echt eigenwijsheid.
Iemand tips?

3. ze schraapt met haar beentjes over de grond. in de wei vind ik het geen ramp, maar als ik haar sta te poetsen op de poetsplaats wel, dan loop ik even weg en staat ze flink te schrapen.
Weer van alles geprobeerd, been vasthouden als ze dat doet, boos worden, tik geven, zweepje erbij, maar niks helpt.
Weer de vraag: heeft iemand tips?

verder is het een schat van een pony, als k op stal aankom en roep haar staat ze te hinneken naar me, ze komt rennend op me af, altijd blij me te zien en een lekkere knuffelkont. op die 3 dingen na.

hopelijk kan iemand mij helpen..

Groetjes Forestmeisje

LBLGypsyCobs

Re: Aantal probleempjes met shet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:37

Ik heb eigenlijk 1 oplossing voor al je problemen, wees strenger!
Je bent te lief voor haar, je hoeft ze echt niet in elkaar te slaan, maar een pony die met mij niet wil meelopen en na een tikje met het touw naar me durft te bokken, heeft toch echt een probleem.

Gewoon streng en consequent wezen.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:57

sommige vinden het onwijs zielig. maar als een paard naar mij schpt, raak of niet, geef ik em toch zo'n onwijs harde schop in zen pens. hij heeft dn echt een probleem. hij mag het dan wel niet met mij eens zijn maar schoppen of bijten doen we nie. als hij in het wild naar een paard schopt die boven hem staat dan krijgt i ook een trap terug. en dat gaat vaak nog veel harder. idd zoals hierboven gezegd: strenger wezen.

hij speelt gewoon een spelletje met je.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:38

dat is nou het hele probleem, k heb me toch een paar flinke trappen uitgedeeld als ze niet wou luisteren, maar zelfs dan luisterd ze niet.
okeej als ze schopt of naar mij bokt schop ik terug, als ze bijt, bijt ik ook terug.. maar het intreseert haar geen moer..
Hoe streng ik ook ben, het helpt niet. Ben beetje wanhopig.
K heb zelfs geprobeert da als zij niet normaal naar de wei wou, en ze was eenmaal in de wei ik haar niet meer aankeek en geen snoepje gaf.. dat hielp helaas niet door mijn moeder want die vond dat ohh zo zielig en ging haar wel aandacht geven, of k er nou pissig om werd of niet, ze deed het gewoon.. (flink ruzie om gehad nog, k moest eens nie zo streng zijn en blablabla, mens dat moet anders gaat ze je gebruiken zoals ze nu doet).

iedereen van stal heeft het al eens geprobeert, redje naar de wei brengen, maar niemand lukt het.. NIEMAND erg frustrerend..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:20

Heeft ze wel respect voor volwassenen? Zo ja laat die helpen.

Als een schop of niets helpt, zou ik haar respect voor de zweep laten krijgen (die schijnt dus wel indruk te maken aangezien als je die erachter houd ze wel naar het land loopt).
Iets fout.... tik, niets zeggen, de zweep is de boosdoener niet jij of iemand anders.
Ik bedoel hier natuurlijk niet aframmelen

Puur volhouden, extreem streng zijn in alles.
Gaat ze zitten als jij voor uitkrabt, lekker laten zitten stug doorgaan.
Het is een lastig probleem, je kunt natuurlijk ook eerst ff contact opnemen met de vorige eigenaar, misschien herkent die het probleem en weet de goede oplossing.

Hou ons hier op de hoogte ik ben benieuwd.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 23:29

zelfs voor volwassene heeft ze geen respect, er staan meer volwassene dan kinderen op stal. erg frustrerend, de enige die het welk lukt is me pa, maar als k het op zijn manier doe werkt ze helemaaaaaal nie mee.

K laat haar zeker ook respect krijgen voor de zweep absoluut, als ze daar ook al bij krijgt van intreseert het mij wat, da word het helemaal een ramp.

K zou eens kijke of Reddy tobias (hier op bokt, vorige eigenaar) dit ook heeft gehad.. of tips heeft..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:46

misschien door middel van te laten werken (wagen, of longe) respect afdwingen van de pony..
dit is niks aan, op deze manier een pony te hebben, nee toch.

verder, naar het land brengen: in je linkerhand een dressuurzweep, en tik als ze niet doorstapt (voorzijn, niet eerst stil laten staan)
hoefjes: til ze niet te hoog op (zeg ik ff voor de zekerheid)
verder missch een idee om ze vandaag allemaal 1 tel op te tillen, morgen twee tellen, enz..
en ook een keer belonen als het goed gaat
schrapen met de hoef, ja dan moet ze eerst respect voor je hebben, dan zal een schreeuw wel genoeg zijn om haar op te laten houden.

succes met haar ik hoop voor je dat het snel weer leuk wordt!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:18

Reddy kan wel wat hebben. Ik zou haar gewoon flink streng aan pakken. Als veulen heeft ze ook wel trucjes gehad maar die hebben we er toen keurig uit gekregen (ik heb Reddy verzorgd als veulen).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:47

Geef het vooral ook niet na 1 keer op. Blijkbaar gaat dit al een poosje zo bij je. Het is er ook niet in 1 keer uit. Reddy weet gewoon dat hij aan het langste eind trekt.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:21

Natuurlijk haal k haar niet alleen uit de wei om te poetsen.
Ik doe veel afwisselends met haar, de ene dag ga ik wandelen door het bosje bij stal in de buurt om haar daaraan te leren wennen (doet ze trouwens erg braaf). en de andere dag laat ik haar los in de grote bak zodat ze zich lekker uit kan leven, en dan zet ik wat hindernisjes neer, daar geniet ze echt van. en de andere dag longeer ik haar. saai vind ik het niet, redje houd van werken dus dan vind ik het ook leuk.

verder vind ik dat idee van de voetjes elke dag 1 sec meer optillen wel een goed idee. hoog til ik ze niet op this een shet dus.. lekker laag.

Dat met die zweep in de hand heb ik ook al geprobeert maar dan krijg je het zelfde gedoe met als je geen zweep hebt, ze gaat naar je bokken, okal ben je haar voor.

@ Dennis: redje kan inderdaad wel wat hebben, k zou eens kijken of ik NOG strenger kan zijn..

@ sjakie: opgeven doe ik niet, het moet leuk blijven en leuk worden. Ondanks die 3 punten is het altijd leuk bij reddy, ik blijf haar uit de wei halen enz, ze moet toch leren normaal naar de wei te lopen.

Ik hou jullie op de hoogte..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:16

Wat misschien ook kan helpen, dan moeten je stalgenoten ook heel consequent zijn.
Als ze niet naar de wei wil zet je haar gewoon vast en loopt weg.
Je blijft ergens waar jij haar kan zien, maar zij jou niet en niemand moet haar aandacht geven.

Ze zal gaan schrapen en misschien zelfs proberen te hangen, gewoon negeren (tenzij ze blauw aanloopt natuurlijk).

Maak haar los op het moment dat ze braaf stil staat en loop met haar naar de wei.
Wil ze weer niet? Gewoon weer vast zetten en weglopen.

Hier zal je best veel tijd aan kwijt zijn, maar probeer slimmer dan haar te wezen.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 23:33

is een idee ja, zou ik ook eens proberen. gelukkig zijn mijn stal genoten wel zo dat ze redje geen aandacht geven als k aangeef dat dat niet mag.

Dat ik er tijd moet steken vind ik geen probleem, dat hoort erbij, en dat is de enige manier om haar mij te leren respecteren. En het gaat me lukken dat weet ik zeker..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:36

Forestmeisje schreef:
Dat met die zweep in de hand heb ik ook al geprobeert maar dan krijg je het zelfde gedoe met als je geen zweep hebt, ze gaat naar je bokken, okal ben je haar voor.

Ook niet pikken dat ze naar je bokt. Als je een tikje geef en ze bokt naar je gewoon nog een flinke tik er over heen. Is ze helemaal gek geworden, er word niet naar de baas gebokt.