arabier veulen hoeveel voeren? &wit op de buik??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wisja

arabier veulen hoeveel voeren? &wit op de buik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:34

hoi,

Ik heb een paar vraagjes. Maar eerst maar wat uitleg erbij!

Mijn vriendin had haar pony al 7 keer laten dekken en het mislukte steeds, dus zij bedacht zich dat ze misschien beter een veulen kon kopen. Vandaag is dus haar veulen gekomen!! Een super paardje!! Het is een hengstje, vos, en witte voetjes en bles. Zij houd zeg maar helemaal niet van schimmel(ook wel even belangrijk bij een van de vragen )

Nu hadden dus de mensen gezegt waar die vandaan kwam (grote arabieren fokkerij) dat ze hem 's morgens 1 kg biks en 1/2 kg muesli en hooi moet geven en 's avonds 1 1/2 kg biks en 1/2 meusli en hooi.(met biks bedoel ik gewoon veulen brok). Toen vanmiddag bij haar op stal zeiden dus veel mensen daar dat dat veel te veel is omdat het al arabieren meestal nogal druk zijn en dat die dan hele dikke benen kan krijgen. Dus zij weet nou ook niet meer wat ze moet voeren. De mensen van die fokkerij hadden gezegt dat die veel moest eten omdat die gespeend is en die dan snel mager word (hij is nu ook aardig mager) dus ze veel moet voeren en dat die dan ook goed blijft groeien. En zij heeft zoiets van zij hebben er verstand van zij hebben al veel veulens opgevoed enzo dus dat zal wel goed zijn. Maarja is dit nou niet een beetje erg te veel en zo ja hoeveel moet die dan krijgen???

Oke ze houd dus niet van schimmel:P! Nu heeft haar pony dus ook allemaal witte haartjes op ze buik. Zij zit nu dus al helemaal in de stres of het geen schimmel word. Ik zelf heb geleerd dat het begint op het hoofd maarja kan ik ook fout hebben. Weer iemand anders zij dat haar pony het ook heeft gehad maar dat dat gewoon weg is gegaan. Dus mijn vraag is zou het nou een schimmel worden of trekt het gewoon weg???

Alvast heel erg bedankt!!

davinci1

Re: arabier veulen hoeveel voeren? &wit op de buik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:14

wisja schreef:
hoi,

Mijn vriendin had haar pony al 7 keer laten dekken en het mislukte steeds, dus zij bedacht zich dat ze misschien beter een veulen kon kopen. Vandaag is dus haar veulen gekomen!! Een super paardje!! Het is een hengstje, vos, en witte voetjes en bles. Zij houd zeg maar helemaal niet van schimmel(ook wel even belangrijk bij een van de vragen )

Nu hadden dus de mensen gezegt waar die vandaan kwam (grote arabieren fokkerij) dat ze hem 's morgens 1 kg biks en 1/2 kg muesli en hooi moet geven en 's avonds 1 1/2 kg biks en 1/2 meusli en hooi.(met biks bedoel ik gewoon veulen brok). Toen vanmiddag bij haar op stal zeiden dus veel mensen daar dat dat veel te veel is omdat het al arabieren meestal nogal druk zijn en dat die dan hele dikke benen kan krijgen. Dus zij weet nou ook niet meer wat ze moet voeren. De mensen van die fokkerij hadden gezegt dat die veel moest eten omdat die gespeend is en die dan snel mager word (hij is nu ook aardig mager) dus ze veel moet voeren en dat die dan ook goed blijft groeien. En zij heeft zoiets van zij hebben er verstand van zij hebben al veel veulens opgevoed enzo dus dat zal wel goed zijn. Maarja is dit nou niet een beetje erg te veel en zo ja hoeveel moet die dan krijgen???

Oke ze houd dus niet van schimmel:P! Nu heeft haar pony dus ook allemaal witte haartjes op ze buik. Zij zit nu dus al helemaal in de stres of het geen schimmel word. Ik zelf heb geleerd dat het begint op het hoofd maarja kan ik ook fout hebben. Weer iemand anders zij dat haar pony het ook heeft gehad maar dat dat gewoon weg is gegaan. Dus mijn vraag is zou het nou een schimmel worden of trekt het gewoon weg???

hallo ik vind het voer wel erg veel ik heb zelf ook arabisch hengstveulen want nu al anderhalf is ik heb hem gekocht met 8 maanden oud hij kreeg driekwart kilo biks over de hele dag dus een kwart per keer en 3 x p dag hooi en hij doet het nog steeds erg goed!! maak je maar geen zorgen dat het schimmel word die van mij heeft ook witte haren op de buik!! en dat ziet er niet echt naar uit dat het schimmel wordt

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:27

oke dankje.. maar deze is pas 4 1/2 maand en ze krijgen daar gewoon 2x per dag gevoerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:51

wisja schreef:
hoi,

Die fokkers zijn idioot, zoals wel meer "paardenvolk" Ik zou gewoon eens beginnen met een kilo brok, in twee of drie keer per dag en dan eens kijken wat er gebeurt. Het maakt giga uit of het veulen op het land staat (eigenlijk noodzaak) of alleen maar in een (loop)stal met hooi/kuil. Zorg hoe dan ook voor voldoende ruwvoer!
Een schraal veulen is niet erg, al het gewicht wat er niet aanzit, hoeven de gewrichten ook niet rond te dragen. Zorg wel voor voldoende voedingsstoffen om te groeien. Vuistregel: de ribben moeten net zichtbaar zijn en niet te veel ingevallen in de lendenen.
wisja schreef:

Hhhmmm, veel arabieren die ik ken hebben stekelhaar. Eigenlijk vrijwel elke arabier die ik ken en geen schimmel is, heeft witte haren in zijn/haar lijf. Zeer waarschijnlijk is dit dus ook zo'n type.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:52

Het beestje zou inderdaad goed stekelharig kunnen zijn, als het een schimmel wordt zie je dat vaak het eerste op de neus en rond de ogen. Heeft het een witte pluk in de staart? Men zegt dat ze dan vaak wit worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:54

Mag ik vragen wie de vader is van dat veulen. Ik heb een stekelvos arab van Aparan, die zelf ook stekelvos is. Volgens de fokkers de enige nakomeling van Aparan die stekelvos is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:57

SuzanneAAHCH schreef:
Het beestje zou inderdaad goed stekelharig kunnen zijn, als het een schimmel wordt zie je dat vaak het eerste op de neus en rond de ogen. Heeft het een witte pluk in de staart? Men zegt dat ze dan vaak wit worden.

Klopt, schimmels zijn lichter rond de ogen en vaak bij de neus. Die witte pluk is ook een aanwijzing, maar als die er niet is, is dat geen garantie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:05

Welke kleur hebben de ouders van het veulen? Zijn beide gekleurd, dan zal het veulen nooit schimmel worden.

Is 1 van beide ouders wél schimmel, dan hangt het er vanaf. Is die ouder homozygoot (fokzuiver) voor schimmel, dan zal het veulen altijd schimmel worden. De fokker van het veulen kan je dat vertellen, want dan zullen alle kinderen van die ouder schimmel zijn.

Is 1 van beide ouders schimmel maar heterozygoot, dan is er 50% kans op dat het veulen toch een schimmel zal zijn.

Als je perse geen schimmel wilt, moet je dus nooit een veulen kopen waarvan 1 van beide ouders (of beide ouders) schimmel is/zijn.

Wat voer betreft: ik heb jaren Arabieren gefokt, de veulens werden per 2 afgespeend en op stal gezet en kregen dan samen 1 kilo veulenbrok op een dag, de eerste winter. Dat zijn allemaal grote gezonde veulens/paarden geworden. Dus 1 kilo per dag is zát. Een Arabier is een sober paard. In de woestijn is nl verrekte weinig eten, dus daar zijn ze al honderden jaren op geselecteerd.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 10:20

* de vader is clystaton (uit belgie komt die)

en voorderest heel erg bedankt !!