mais meel!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

benedict

mais meel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:28

heey mensen,
heb een vraagje over maismeel....
hoe moet ik het klaarmaken?? met water der bij of kun je het ook gewoon zo geven??
en hoeveel geven jullie? ik heb gehoord van iemand dat een eetlepel per dag ook kon??!

laat graag een berichtje achter ben erg benieuwd!

groetjes benedict

missnynke

Re: mais meel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:29

ik geef 1-2 kilo met warm water, even laten wellen en dan lekker op laten slurpen, maar dat wist je al

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:31

Bij ons op de manege is het geen maismeel, maar een soort van gebroken mais. Of gemalen wat het ook is. Maar dat geven ze altijd gewoon zo samen met biks.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:39

het zit bij mij ook door de muesli, maar bij benedict en mij is het echt bedoeld een paard aan te laten komen (bij mij op advies van de dierenarts, en benedict wil het ook gan proberen)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:02

verder niemand die mais(meel) voert?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:04

Wij voeren ook maismeel. 1 schep en dan water erbij, wij gebruiken gewoon koud water, we hebben geen warm water op stal namelijk.
En wij voeren het ook zodat ze misschien iets voller worden..

benedict

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:37

Citaat:
Goldie
Wij voeren ook maismeel. 1 schep en dan water erbij, wij gebruiken gewoon koud water, we hebben geen warm water op stal namelijk.

1 voerschep?(1 kilo)?? ehoeveel keer per dag of per week?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:38

ik geef ook 1 kilo maismeel of maisbrok bij. Bij de maismeel, ruim water doen en dan even 10 min in laten trekken.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:44

missnynke schreef:
het zit bij mij ook door de muesli, maar bij benedict en mij is het echt bedoeld een paard aan te laten komen (bij mij op advies van de dierenarts, en benedict wil het ook gan proberen)

Als je het geeft om je paard aan te laten komen kun je beter andere brokken gaan voeren.
Ik zou adviseren om merriebrok te geven aan je paard. Een gewone sportbrok is eigenlijk alleen voor het leveren van energie. Merriebrok is voor de aanzet van vlees en spieren.
Voor de energie kun je daarnaast haver voeren. Mijn drie-jarige ruin krijgt ook merriebrok en daarnaast haver. Hier doet hij het super op!
Hij viel van sportbrok teveel af omdat zijn lichaam veel meer nodig heeft dan alleen energie.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:00

benedict schreef:
Citaat:
Goldie

1 voerschep?(1 kilo)?? ehoeveel keer per dag of per week?

Uhu, 1 keer per dag, meestal tussen de middag

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:51

CD28 schreef:
missnynke schreef:

Als je het geeft om je paard aan te laten komen kun je beter andere brokken gaan voeren.
Ik zou adviseren om merriebrok te geven aan je paard. Een gewone sportbrok is eigenlijk alleen voor het leveren van energie. Merriebrok is voor de aanzet van vlees en spieren.
Voor de energie kun je daarnaast haver voeren. Mijn drie-jarige ruin krijgt ook merriebrok en daarnaast haver. Hier doet hij het super op!
Hij viel van sportbrok teveel af omdat zijn lichaam veel meer nodig heeft dan alleen energie.

haha m'n ruin aan de merriebrok;-) nee maar bedankt voor het advies!!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:21

missnynke schreef:

Merriebrok is echt niet alleen voor merries hoor!

Maar goed, het maakt mij niet uit als jouw paard te mager wordt met alle gevolgen van dien. Ik geef alleen advies wat wel werkt, blijf jij maar lekker maismeel voeren.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:28

CD28 schreef:
missnynke schreef:

Maar goed, het maakt mij niet uit als jouw paard te mager wordt met alle gevolgen van dien. Ik geef alleen advies wat wel werkt, blijf jij maar lekker maismeel voeren.

hee, jij verzint bij mijn antwoord een sarcastisch toontje, dat zo helemaal niet bedoeld was! Ik wil het wel degelijk gaan proberen en dank je voor je tip! Niet meteen op de kast kruipen hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:18

CD28 schreef:
missnynke schreef:

Pas ontzettend op met merriebrok! Er zitten enorm veel eiwitten in, dat kunnen niet alle paarden aan!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:22

irish_lady schreef:

Pas ontzettend op met merriebrok! Er zitten enorm veel eiwitten in, dat kunnen niet alle paarden aan!

waar zitten meer eiwitten in, maismeel of merriebrok?

en als een paard wat aan de magere kant is, kan hij dan meer eiwit hebben of moet je dan even goed oppassen voor hoefbevangenheid?
of verbruiken ze die eiwitten dan wel weer?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:27

als ze niet tegen eiwit kunnen dan krijgen ze meestal dikke benen of gaan stijf lopen mijn paard krijgt per dag 2 kilo geplette mais bijgevoerd omdat hij ook zo mager (was) nu is die echt mooi aan het komen je ziet het niet direct maar het verschil mag er wezen

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:08

Wij voerden vroeger de manege paarden maise mail bij..Ze kregen dan ook 1 flinke voerschep per dag (flink mengen met water natuurlijk) Ze worden er niet fris van vinden het super lekker en ze komen er echt van aan..Ik zou ook idd geen merrie brok gaan voeren,,Het is niet voor niks merrie brok en idd zitten meer eiwitten in..

telefoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:14

wij gaven onze paardjes eerst ook wel eens mais meel. mengen met een beetje water en klaar! ze vonden het heerlijk!

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:54

mijn merrie krijgt 2x per dag een halve voerschep maismeel bij dr muesli en dan doe ik er water bij dat het niet stuift. Ze is nu echt niet meer mager

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 01:18

Kijk wel uit met maismeel!!! Zorg dat het echt goed doorweekt is met water....om koliek te voorkomen!!! Ikzelf geef mijn paard van 1.65m dus ongeveer 550 kg, 1 schep maismeel met een halve schep tarwezemelen per dag. De tarwezemelen worden ook geweekt gegeven en zorgen dat de darmen goed blijven werken. Als je beestje het nog niet gewend is, kun je bijvoorbeeld om de dag dit mengsel geven. Maismeel zet aan en er zit weinig eiwit in! Succes met je beestje!