Zweetdekens nutteloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tomboy0

Zweetdekens nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:41

Ik vond onderstaand stukje op www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm. Wat is jullie mening over zweetdekens?

Zweetdekens
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar.

! Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.

Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Onze paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag hebben we dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen e.d. kan er zo weer een zadel op...
Overigens, we zijn nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat onze eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat we ze nat de wei op hebben gezet?

Dekens? Wij doen er niet meer aan...

masja

Re: Zweetdekens nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:54

Tja, zo zijn er ook mensen die hun paard niet beslaan, geen bit in willen, geen zadels bla bla.

Ik ben van mening dat als mijn paard in het wild zou lopen ze met een week dood zou zijn. Onze sportpaarden overleven niet in het wild...

Daarbij wil ik geen uur uitstappen als ik gereden heb, dus gaat ze lekker onder dek in de winter en na het rijden gewoon braaf een zweetdeken om.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:59

Dit is niet de eerste keer dat dit (of een soortgelijk) stukje op Bokt staat. Het komt ieder jaar weer terug rond deze periode.
Dit stukje was leuk geweest als we allemaal oerpaarden hadden die toch niet hoefden te presteren in de sport. Maar wij hebben nou eenmaal sportpaarden en daarmee rijd je op wedstrijden voor l.u.l. als je die met een vacht van 3 cm laat rondlopen. Leve de deken en het scheerapparaat.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:05

Ben het met gabyfedde eens. Ik heb veel recreatieruiters op stal en die paarden hebben geen dekens nodig. Maar mijn wedstrijdpaard krijgt straks als het kouder wordt overdag toch echt weer een deken op, omdat hij als ik gereden heb echt wel spierpijn heeft de volgende dag als ik hem bezweet in de wei zet met een koude oostenwind en regen en verkouden wordt hij ook. Ik behandel mijn paarden echt niet als mietjes, maar de rijpaarden van tegenwoordig maken niet zo'n dikke vacht aan als bijvoorbeeld een Fjord of Shetlander en worden dus echt wel ziek als ik ze bezweet in de kou zet.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:06

ik denk dat het absoluut werkt bij paarden die dicht bij de natuur staan maar niet bij de doorgefokte sportpaarden van tegenwoordig en de wilde paarden zullen zich ook niet zo in het zweet rennen denk ik

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:15

Daar had ik nog niet aan gedacht, bruine! Inderdaad, in het wild trekken paarden vaak korte sprinten van een paar honderd meter om van hun vijand te ontsnappen en vaak in een makkelijk tempo, de galop. Als je een rijpaard rijdt, rij je veel overgangen, wat vermoeiend is voor een paard en je rijdt moeilijke oefeningen of je springt een hoog parcours met 7 hindernissen, waardoor ze dus echt goed zweten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:17

Een paard dat al grazende kan blijven bewegen zal langzaam afkoelen en dan kan dit, mits er weinig tot geen wind staat. Bij ons staat er altijd wind en gaan de paarden in de winter de paddock in omdat de weides te nat zijn, dus is dit niet mogelijk. Wij gebruiken hier dus lichte zweetdekens om ervoor te zorgen dat de paarden langzaam kunnen afkoelen.
Een aantal mensen scheren, omdat zij de gehele winter door vrij intensief rijden en niet 2 uur daarna bezig kunnen zijn om hun paard op te laten drogen.

Tomboy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:30

Dat van de gewone dekens had ik al wel begrepen ja. Maar ik heb van jullie nog geen argument gehoord waarom je een zweetdeken nodig zou hebben.
Ik houd me verder eigenlijk haast niet bezig met 'natuurlijk' paarden houden, dus wil graag weten wat anderen er van denken en of ik het allemaal wel moet geloven.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:33

Argument voor zweetdeken: paard koelt af, staat heel de winter onder dek en is dus na het rijden snel afgekoeld. Als ze dan ook nog zonder deken staan... dan is 1+1 2 dus vatten ze kou. Heel simpel.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:35

Nou, daar komt ie dan, de zweetdeken. Ik gebruik wollen zweetdekens, omdat daar het paard droog onder wordt, als ik hem bijvoorbeeld op donderdagavond in de les heb gereden en hij op de trailer naar huis moet, of als ik wedstrijd heb en hij op de trailer moet staan tot ik de uitslag weet en het lange eind naar huis moet. Als ik dan een wollen zweetdeken opdoe, krijgt hij geen kou op zijn lijf en als ik thuis ben is het paard droog en de zweetdeken heeft alle zweet geabsorbeerd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:37

Voor paarden die dekens dragen vind ik een zweetdeken 'noodzakelijk'
Voor paarden die geen deken dragen en een natuurlijke vacht hebben niet.
Ik gebruik geen zweetdekens en mijn paard is er nog nooit ziek van geworden. Hij gaat nu ook gewoon bezweet de wei in (en natuurlijk meteen rollen )

Edit: Mijn paard heeft geen dekens op.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:41

Wat ik heel fijn vind van een zweetdeken is de capillaire werking die in dat artikel staat. Het zweet wordt door de deken opgenomen en naar de buitenlaag getransporteerd. Het paard daaronder blijft warm door de isolerende werking van de deken. Persoonlijk haal ik de zweetdeken er wel meteen af zodra het paard droog is, omdat het paard in de normale situatie ook nog vocht afstaat en de deken anders verzadigd (en dus nat) raakt en dan wel koud wordt.
Als paarden echt een lange vacht hebben dan zal het systeem zoals in het artikel staat echt wel werken. Maar ik neem dan aan dat je dan ook wel rekening houdt met hetgeen je met het paard doet zodat hij niet teveel zweet.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 07:49

masja schreef:
Tja, zo zijn er ook mensen die hun paard niet beslaan, geen bit in willen, geen zadels bla bla.

Ik ben van mening dat als mijn paard in het wild zou lopen ze met een week dood zou zijn. Onze sportpaarden overleven niet in het wild...

Daarbij wil ik geen uur uitstappen als ik gereden heb, dus gaat ze lekker onder dek in de winter en na het rijden gewoon braaf een zweetdeken om.

Ja hier ben ik het wel mee eens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:28

Tomboy0 schreef:
Ik vond onderstaand stukje op www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm. Wat is jullie mening over zweetdekens?

Zweetdekens
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek,

even een heel specifieke reactie, dit is ONZIN, je wordt ziek van bacterien en virussen, niet omdat je zonder jas buiten staat, eveneens krijg je geen blaasontsteking van korte rokjes en het zitten op een koude ondergrond.
Dat is zo'n enorme misvatting. Je voelt je niet lekker omdat je koud bent van het zonder jas buiten staan, maar zodra je weer lekker warm bent voel je je een stuk beter. En ik wil mijn paard dus niet die kou gunnen maar haar weer rustig op een neutrale temeratuur krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:33

Ik denk dat de in het wild levende kudde die ineens in blinde paniek kilometers aan de haal moet voor de jagende leeuwen, flink bezweet raakt. De volgende dag zullen er velen met spierpijn en een flinke kou staan met die heerlijke oostenwind. Dan is er iig een lekker hapje voor die leeuw aanwezig. Ach moeder natuur regelt het zelf wel hoor, mooi hoor die natuurlijke selektie. Ik daarentegen houd graag mijn knip dicht de volgende dag als de DA moet komen voor de longontsteking.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:40

Zweetdekens zijn imo ook nodig voor de paarden die niet onder een deken gaan wanneer ze flink nat gereden zijn.
In het wild blijven ze niet galopperen tot ze zweten, als wij ze aan het werk zetten wel. Een flinke koude wind erover en hup, ziek paard. (door de kou is je weerstand bezig met je warm te houden ipv het afweermechanisme hoog te houden en dan is een virusje zo gepakt)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:52

Mijn paard is ook niet geschoren en staat niet onder dekens. Ik vind dat in mijn situatie (ik rijd recreatief) onzin, ze maakt zelf wel de beste deken aan die er bestaat: haar wintervacht. Toch doe ik in de herfst en in de winter een zweetdeken op na het rijden. Een half uur ongeveer, daarna is ze nog niet helemaal opgedroogd, maar wel grotendeels, en is het deken flink nat langs de buitenkant. Ik doe het er dan af om te voorkomen dat ze gaat nazweten. Als ik ’s avonds rijdt blijft ze sowieso op stal (staat ’s nachts binnen, overdag buiten), maar als ik overdag rijdt zet ik haar op stal tot ze min of meer droog is. Ik durf haar gewoon niet bezweet buiten zetten als het koud is. Uit ervaringen van anderen weet ik dat het zou moeten kunnen, maar ik doe het niet.