Stank- en vliegenoverlast voor de buren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

geezijk

Stank- en vliegenoverlast voor de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:39

Ik heb een vraag. Ik heb 2 paarden aan huis staan met een paddock en een mesthoop.
Dit is in een buitengebied, niet in de bebouwde kom.
Aan de paddock grenst een caravanpark. Vanmiddag kwam iemand die een caravan op dat park heeft zeggen dat hij last had van stank en van vliegen.
Zij mogen er niet permanent wonen en ik woon hier in een gewoon woonhuis met een vergunning voor paardenstallen, die er ook staan.

Mag je eigenlijk op je eigen terrein overal de paarden zetten waar jij dat wilt en de mesthoop ook ? De mesthoop ligt op een betonplaat met 3 wanden erom heen.

Ik weet helemaal niet hoe het verder gaat lopen maar ik vroeg me af of die persoon recht van spreken heeft.
Ik ga dit niet aan de gemeente vragen omdat ik geen slapende honden wakker wil maken.

Agnes75

Re: Stank- en vliegenoverlast voor de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:50

Tjonge, dit is toevallig...... Ik sta in pension bij iemand die ook 2 paardenstallen heeft. Daarnaast liggen recreatiewoningen, die ook nog eens veel te dicht bij de erfgrens zijn gebouwd. Onze mesthoop ligt ook aan die kant en vandeweek hadden we ook gezeur vanuit de recreatiehoek over die hoop, die overigens voorlopig gewoon blijft liggen... Volgens mij valt het bij ons ook onder buitengebied, dus ik blijf dit topic even volgen...Als je een vergunning hebt, mag die hoop overal liggen, volgens mij...En idd, permanente bewoning van recreatiewoningen mag ook niet, dus ik denk dat de andere partij er ook geen belang bij heeft om slapende honden wakker te maken....

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:39

Wij hebben ook 2 stalletjes bij huis. Dicht bij de buren. De mest doen we in een container met deksel. Zo heb je nagenoeg geen last van stank of vliegen. Misschien kun je, als je veel gezeur van de buren krijgt, een plaat of zeil over de mesthoop doen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 00:08

Sinds twee jaar zijn wij eigenaar van een woonboerderij met grote schuur waarin 3 paardenboxen. De boerderij was een voormalig veehouderij (koeien ) met een mestplaat van 14 x 14 meter (!!!), een meter of 5 van de erfafscheiding (sloot) af. Deze betonnen mestplaat hebben wij verkleint tot 8 x 8 meter en er betonnen elementen van 1.60 m omheen laten zetten. Mijn 3 paarden staan op vlas. Een hele verbetering van de bestaande situatie.

Onze buren echter hebben destijds (jaren geleden) hun huis erg dicht op de erfscheiding/sloot en dus van de bestaande mestplaat gebouwd, vele mensen hebben ze gewaarschuwd voor de evt. overlast..en die hebben ze ook gekregen in de vorm van vliegen !

Tja, en ondanks onze (kostbare) verbeteringen die wij hebben aangebracht dachten zij ons te 'verwelkomen' door meteen een klacht in te dienen bij de gemeente, afdeling Milieu, wegens vliegenoverlast.

Kwam er dus onverwacht een ambtenaar van de Milieudienst een inspectie houden......wegens een 'anonieme' klacht.
Het was bloedheet die dag...en ik hield m'n hart vast, kon echter de ambtenaar niet wegsturen !
Heb dus die (vrouwelijke) ambtenaar met haar open witte sandaaltjes pontificaal, op de bluf, bovenop de mestbult gezet.....en..WONDER BOVEN WONDER konden wij GEEN ENKEL insect ontdekken !!!!
Ik snap het nu nog niet

Maarre, klacht werd dus ongegrond verklaard, maar er werd mij wel verteld dat elke klacht serieus word genomen. En, dat je NOOIT niemand overlast mag bezorgen.
Men denkt dus bijvoorbeeld vaak dat voor 10 uur savonds herrie gemaakt mag worden...klopt dus niet !!! Je mag nooit iemand overlast bezorgen.

Dus, volgens mij, als er een klacht word ingedient, ben je verplicht daar een oplossing voor te vinden....of net als ik strontgeluk hebben...

Maarre... reken erop dat dit soort 'fijne' buren 't je erg moeilijk kunnen maken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 07:52

Mijn achterbuurvrouw bleek ook een anonieme klacht te hebben ingediend over de mestbult. Nou zijn hier ook wel veel vliegen maar die van de mestbult blijven daar meestal ook wel en dat zijn van die grote strontvliegen, geen huisvliegen.

Huisvliegen leggen overal eieren dus daarvan hoeft je mestbult geen schuld te hebben.
Met de buurvrouw zijn we er prima uitgekomen ( nadat ik een stukje in de plaatselijke suffert heb laten plaatsen met het verzoek om zich te melden, er wonen hier zoveel paarden en koeien dat ik me afvroeg of er iemand was die dacht dat hij/zij die westerlingen wel even een hak kon zetten)

Een mestbult mag dus gewoon, je hoeft geeneens een betonnen plaat te hebben. Wel kun je er een stuk landbouwplastic overheen spannen zodat hij afgedekt is, het scheelt echt in de stank( en w.s. ook wel in de vliegen maar dan komen er wel weer anderen aanvliegen }> )

Nog een tip, in de krant heb ik er gelijk bij gezet dat de liefhebbers een prima compost gratis bij ons konden ophalen. Binnen een maand was er van de oude bult weinig meer over want hier op de zandgrond wilden de mensen het maar wat graag hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:21

Mijn paard staat op een boerderij, naast staat een boerderij, daarnaast nog 1 en zo de hele weg door, lekker makkelijk dus

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:14

Heb je ook een hinderwetvergunning? Zo ja, dan heeft de buurman geen poot om op te staan.

Zo nee, dan kun je kijken of je aan de regels voor een hinderwetvergunning voldoet. Er moet nl een 'stankcirkel' van 30 meter aangehouden worden rond stallen en mestopslag. Binnen die stankcirkel mag geen woonhuis staan. (Ook je eigen huis formeel niet). Of beter gezegd omgekeerd, binnen die 30 meter van het woonhuis van de buren mag jij geen stal of mestopslag hebben.

Weiland valt hier niet onder, dus als je paarden tot onder het keukenraam van de buurman kunnen grazen en poepen, dan maakt dat niks uit.

Bijkomende vraag: geldt een caravan die niet permanent bewoond mag worden als woonhuis? Volgens mij niet, maar daar durf ik geen eed op te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:20

Overigens geldt er ook nog zo iets als bestaande situaties. Als jij een boerderij koopt van iemand die daar járenlang melkvee inclusief mestopslag heeft gehouden (en dus ook inclusief hinderwetvergunning), en de buren hebben daar nooit tegen geklaagd, jij zit daar nieuw (zonder hinderwetvergunning, omdat je die met 2 paarden niet nodig hebt) en ze klagen opeens wel, dan kan dat niet, ondanks het ontbreken van een hinderwetvergunning.

Hetzelfde geldt bv voor bomen op een erfafscheiding. Staan die er al 10 jaar zonder geklaag, dan mag jij als bestaande buurman niet een nieuwe eigenaar van die bomen er opeens op aanspreken.

Het is dus níet zo dat iedereen zomaar overal over kan klagen.

geezijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:27

Ik schop dit topic nog even naar boven. Na enige tijd zonder gezeur van de buren is het weer actueel geworden en wordt er gedreigd met een campingbaas met heel veel geld en invloed in de gemeente.
Maandag laten we iemand anders naar de gemeente bellen met de vragen omdat we geen slapende honden wakker willen maken.

Agnes, nog wijzer geworden?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:12

inprincipe mag je geen hinder brengen
maar als je daar paarden houden mag is dat incl bult
wij mogen ook paarden aan huis houden en zomers staan ze elders
winters aan huis , we gebruiken vlas ipv stro dat scheelt al enorm in stank , hoeveelheid mest en dit composteerd ook velen malen sneller

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:58

Wij hebben ook van die wazige buren... volgens hen hebben ze last van dikke vliegen in hun huis omdat wij incidenteel (lees: 3 tot 5 nachten per jaar) de trailer op de oprit parkeren als we heel vroeg weg moeten (trailer staat normaal elders)
Nu is het zo dat die vliegen waar hun last van hebben niet in paardenmest huizen, wonen, leven of geboren worden.

Onze woonsituatie is wat vreemd, ons huis staat binnen de bebouwde kom maar een gedeelte van onze grond (waar de pony's staan) is agrarisch en buitengebied, en ligt ruim 100 van het dichtstbijzijnde woonhuis)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:11

Als je mesthoop aan de wettelijke regels voldoet denk ik dat ze je weinig kunnen maken. Hun mogen er sowiezo niet permanent wonen dus ze kunnen ook niet ergens gaan klagen of wat dan ook.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:06

Ik ben nog niets wijzer geworden nee. Nou moet ik er bij zeggen dat ik in pension sta en ik heb de laatste tijd niets meer vernomen van de pensionhouder. De klagers uit het huisje zijn verkast naar een ander huisje op hetzelfde park, omdat ze er immers niet permanent mogen wonen. Zelf ben ik inmiddels overgegaan op vlas, maar mijn storthoop ligt gewoon op de grond, tegen de schutting aan. Met dit soort weer ruik je hem ook amper, maar goed, het wachten is op de zomer, dan krijgen we geheid weer gezeur. Maar ik hoop het dan al met de kruiwagen uitgereden te hebben over het land... .Volgens mij is het idd handig om even iemand bij de gemeente te laten informeren naar wat is toegestaan en wat niet. Tip: bel 2x en kijk of je hetzelfde antwoord krijgt en schrijf de naam van de ambtenaar op. Dit stond er op de website van mijn gemeente:

"Op 1 maart 1993 is de Wet milieubeheer (ook wel Wm genoemd) in werking getreden. De Wet milieubeheer richt zich op de bescherming van het milieu: voorkomen en beperken van afval, lawaai, trilling, stank, bodemverontreiniging, waterverontreiniging en energieverbruik. Met name voor bedrijven is deze wet belangrijk. Bedrijven dienen, ter bescherming van het milieu, voorschriften na te leven.

Bij de Wet Milieubeheer hoort een 'Inrichtingen- en vergunningenbesluit'. Hierin staat aangegeven wanneer bedrijven onder de Wet milieubeheer vallen en in principe verplicht zijn een milieuvergunning aan te vragen. Als bijvoorbeeld het geïnstalleerd elektromotorisch vermogen in uw bedrijf meer bedraagt dan 1,5 kW bent u al vergunningplichtig. Ook "uit de hand gelopen" hobbymatige activiteiten kunnen onder de Wet milieubeheer vallen.

Daarnaast moet u zich afvragen of voor uw bedrijfstak geen Algemene Maatregel van Bestuur bestaat (AMvB 8.40 Wet milieubeheer). Voor een aantal bedrijfstakken zijn door de Minister algemene regels vastgesteld in een algemene maatregel van bestuur. Voor bedrijven waarop zo'n algemene maatregel van bestuur van toepassing is, zijn de regels opgenomen in standaardvoorschriften. Deze bedrijven hebben geen vergunning nodig, maar kunnen volstaan met een melding (zie www.infomil.nl , zie Regelgeving) "

Maar goed, dit gaat dus over bedrijven, is nog weer wat anders dan particulieren. Volgens mij is er erg weinig geregeld op dat gebied.