vluchter ombouwen tot rijpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

vluchter ombouwen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:29

Binnenkort heb ik misschoen een verzorgpaard. Alleen twijfel ik of ik hem ga aankunnen...

Het is een ierse volbloedhengst. Dat hij hengst is, is geen probleem. Maar het probleem is dat het een vluchter is en 4 jaar lang niets gedaan heeft en het laaste jaar in een box heeft gestaan van 3x3.

In de stal is hij echt heel braaf enzo. Maar ik vraag me af of je ene vluchter die 4 jaar niets gedaan hefet kan ombouwen tot normaal rijpaard ?

Zouden jullie tips kunnen geven goe ik het best aan pak?

ik zelf dacht aan veel longeren, voor de nodige energie of te werken, eens een gewoon opzadel opleggen enzo.
Eigenlijk gewoon doen alsof het een jong paard is dat niet zadelmak is. De beginsels enzo aan brengen.

Nog iemand tips, en is het wel de moeite om er aan te beginnen?

Jenbuc

Re: vluchter ombouwen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:30

idd gewoon alles rustig aan doen en misschien kan je instructrice je helpen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:40

Of het de moeite is om er aan te beginnen, kan ik je niet zeggen, maar het lijkt mij persoonlijk een mooie uitdaging! Het ligt aan je instelling en wat je verwacht van het paard. Een volbloed kan in principe heel erg veel, alleen zijn ze qua karakter vaak wat lastig en eenkennig. Ze zijn ook gemaakt om te lopen, dus wie sluit zo'n beest nou op in een hok van 3x3 ??? Is het een renpaard geweest?

Ik denk dat je inderdaad bij het begin moet beginnen en hem eerst eens aan de longe wat moet laten lopen. Dan zie je vanzelf wie je voor je hebt! Hij zal wel niet veel conditie hebben, dus doe daar in het begin dan je voordeel mee en kijk even hoeveel arbeid hij aan kan. Daarna langzaam opbouwen en inderdaad eens kijken hoe hij op een zadel reageert, of ie wat (los) wil springen etc. Verder zul je eerst wat vertrouwen moeten kweken, denk ik, dus vaak naar hem toe, zodat hij aan je went. Gewoon kalm en nuchter er mee omgaan, is ie vervelend, dan meteen afstraffen. Is 'ie braaf, dan belonen of even rust geven. En inderdaad goede instructeur/-trice zien te krijgen die je kan helpen, in ieder geval in het begin. Dan moet je er toch wat van kunnen maken, denk ik...(?)Succes!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:54

het is best lang verhaal waarom hij in een 3x3 stal staat

maar dat leg ik morgen eens uit als nog goed wakker ben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:09

tuurlijk kan dat, mijn pony is gevangen toen hij 6 was, hij liep toen in een groot natuurgebied.
gecastreerd, beleerd en verkocht aan een meisje van 10

die hebben hem terug gebracht naar de handelaar als zijnde knettergek en onbetrouwbaar.

maar hij is zooooo lief!!
ik heb hem 6 jaar, vluchtgedrag? ja hoor zit er nog in ,anders was het geen paard

veeeeeeel geduld! veel grondwerk, en nog veel meer lieve woorden en aaien en beloningen, maar als je hem eenmaal voor je wint heb je een vriend voor het leven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:36

Tja, garantie tot de deur, maar het lijkt erop dat ik het voor elkaar heb met mijn Welsh-Cob.
Dat begon al bij de verhuizing naar een andere stal. Hij kon daar in een groep lopen die hem de regels van groepsgedrag hebben bijgebracht. Daarnaast is er stevig aan z'n eten gesleuteld, waardoor de ingenomen hoeveelheden meer overeen kwamen met de gebruikte hoeveelheden. Vervolgens is hij in training gekomen bij iemand die nergens van onder de indruk was en het paard z'n eigen probleem liet oplossen. Toen dat allemaal een beetje in goede banen was geleid, konden we hem zo ongeveer overal mee confronteren, zonder dat ie nog over de zeik ging.
Onze conclusies uit deze sessie-met-Welsh-Cob:
- Een standvast, concequent en BETROUWBAAR mens zijn
- Een betrouwbare en vertrouwde omgeving
- Correcte, verantwoorde voeding, in overeenstemming met het werk
- Goede opvoedkunde van de andere paarden in de groep
- Werk in kleine stapjes, maar maak die stapjes wel af als je eraan begint
- Zorg voor goede begeleiding, die je op tijd op insluipende fouten kan wijzen, je een goede spiegel voorhoud
- EIS van eenieder die het paard in handen heeft, dat ze op dezelfde manier met het paard omgaan, duidelijkheid is een sleutelwoord bij (her)opvoeding

Met uitzondering van de eerste zijn niet alle tips zijn even precies bruikbaar of toepasbaar, maar pluk eruit wat briukbaar is voor je. Die eerste is absoluut noodzakelijk om ook maar een kans van slagen te hebben met een dergelijk paard. Overweeg een castratie als daarmee de mogelijkheid tot houden in een groep ontstaat.
Bedenk dat niemand je garantie kan geven op de uitslag. Eraan beginnen wil niet zeggen dat je slaagt. Denk om jezelf, neem geen onverantwoorde risico's. Als je niet slaagt is het een leerschool geweest, geen falen! Goede begeleiding kan hierbij wel van (levens)belang zijn.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:07

het verhaal :

De eigenaares van dat paard heeft hem 4 jaar geleden gekocht, Hij kwam uit de galoprennen. 3 jaar stond hij op de stal/weide met 2 andere paarden. Toen is die mevrouw gescheiden en heeft die man die 2 andere paarden naar de slacht gebracht. Dat paardje(micky ofzo ben niet zekers) heeft ze kunen redden door bij ons op de manege te plaatsen. Nu staat hij hier 1 jaae en is ze nog nooit komen kijken. Na een 8tal maanden was er een meneer die het paard ging 'verzorgen' samen met zijn dochter. Ze hebben dat paard enkel wat gepoest enzo, want een zadel hadden ze niet, en die man kan toen nog niet rijden. Nu is die man op les gegaan en heeft na 4 maanden les een paard voor zich en zijn dochter gekocht. Daarmee heeft hij 'geen tijd meer' (geen zin) in micky. Daarom zoeken ze nu iemand anders. De eiegenaares is niet erg geinterreseerd, wnat ze hodu zich niet aan afspraken volgns die meneer. Ze ging eens een zadel enzo brengen, maar dat kwam er nooit van, te druk zei ze...
Dus zou ik nu dat paard mogen verzorgen en eventueel berijden als ik aan spullen kom... Die meneer gaat ook nog eens belen naar de eigenaares of het te laten weten dat ik me nu ga ontfermen over hem.

Hoop wel dat ik spullen vind...
In het begin heb ik enkel hoofdstel en longe nodig, mss mag ik die zelf kopen van mijn ouders. Zadel zal ik toch niet meteen nodig hebben.
ook moet hij dringend bekapt worden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:12

Ik denk dat je met veel grondwerk en NH heel ver kan komen.
Als je het paard jou kan laten vertrouwen ben je al een heel eind.

Ik ken ook een paardje dat op de baan heeft gelopen. Op een gegeven moment was dat paard helemaal doorgedraaid. Niemand kon er meer wat mee.
Iemand heeft hem gekocht en is er rustig mee aan het werk gegaan. Nu is dat een hardstikke lief en betrouwbaar dier.

Het zou misschien veel moeite kosten en ik zou er niet vanuit gaan dat je er snel mee kan rijden. Rijden zou ik zowiso niet te snel doen.
Maar als je het eenmaal voor elkaar heb dat jullie een band hebben krijg je daar heel veel voor terug.

Je kan eens wat boeken lezen over NH en grondwerk. Daar kan je al heel veel aan hebben.
En verder, geduld, geduld en geduld.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:01

bedankt voor jullie tips zal er zeker rekening met houden!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:18

Misschien even voor de duidelijkheid; een renpaard (galoppeur) wordt in Belgie een vluchter genoemd. Het is dus geen paard met vlucht gedrag, maar een ex renpaard

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 11:04

Alvaron schreef:
Misschien even voor de duidelijkheid; een renpaard (galoppeur) wordt in Belgie een vluchter genoemd. Het is dus geen paard met vlucht gedrag, maar een ex renpaard

oeps ja ik dacht dat nederland dat woord ook gebruikte voor renpaard

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:19

Ik had niet begrepen dat je dat met vluchter bedoelde Ik dacht een heel bang paard. Waar je door zijn angst wijnig mee kan

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:01

ik rij ook zo'n pony
we zijn nu al wat verder, kunnen nu al een beetje goed galloperen
ik ben in april begonnen
en ik heb nu prive les van iemand die er heel veel verstand van heeft, iemand die weet hoe ik hem echt heel goed af kan richten. Iets voor jou?
het heeft mij echt heel erg geholpen, na 4 lessen is het een hele andere rustige pony! nog wel mooi
foto's ervan in mn profiel, dit zijn nog vrij oude foto's

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:02

bedankt voor julllie tips
maar dus even voor de duidelijheid:

het gaat om en EX-Renpaard die 4 jaar lang geen zadel heeft opgehad

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:48

hoi,

proficiat met je verzorgpaardje! ik denk dat het zeker de moeite is om te proberen, als je het niet probeert kan je het niet weten en tis altijd beter dan niets.

Ik denk wel dat het zal lukken er zijn zoveel vluchters die worden omgeschoold. Een vriendin heeft dit ook gedaan met een al wat oudere vluchter die zeer lang koersen had gelopen en dan geclaqueerd was, dus hij stond dan ook lange tijd stil voor ze er weer mee mocht beginnen en op het einde kon hij toch parcours 90 cm tot 1m20 aparte hindernissen), dressuurproefje, crosshindernisjes, naar zee...
Ze heeft er veel geduld moeten voor hebben maar ze heeft er enorm veel van geleerd en plezier aan gehad.

Ik heb ook die grote zwarte merrie gereden. Zij ging eigenlijk goed tot een bepaald moment dat ze in protest kwam (heel erg stijgeren en staken en zo).Door les te nemen werd dit op het einde tot een minimum herleid en kon in na enkele maanden de eerste sprongskes nemen en liep ze al redelijk dressuur. Nadat ze verkocht was is ze jammergenoeg weer beginnen doordraaien, maar daar kwam ze ook wel niet op de wei en dat is dan ook minder goed afgelopen uiteindelijk. Jammer voor de moeite en het paardje.

Ik ken er nog een paar die moeilijk waren maar enkele waar je zo gewoon mee kon rijden en wandelen. Dus gewoon proberen en zien wat het wordt! Misschien valt het wel heel erg mee.

Dus ik denk dat je gewoon moet volharden, les nemen, geduld hebben en als je het dan niet graag meer doet of je vind het te gevaarlijk zou ik er toch mee stoppen. Als je een probleem hebt mag je altijd eens pben ofzo, niet dat ik er veel van af weet , maar misschien herken ik het probleem wel bij 1 van de paarden die ik ken en kan je zo zeggen hoe die berijders dat opgelost hebben.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:17

Ik denk zeker wel dat je een heel eind kan komen met het paard maar ik zou wel van te voren goed afspreken met de eigenaresse wat je wel en niet mag doen en wat zij zelf gaat doen.Je zegt zelf dat het paard naar de hoefsmid moet maar laat zij dit wel doen dan?of draai jij daar nu voor op?En tuig is er ook niet begrijp ik dus dat is ook erg lastig ik vind het wel lief dat je dan zelf een hoofdstel wil gaan kopen maar vergeet niet dat het wel een paard van een ander blijft.Ik vind het wel heel goed van je dat je je om dit paard ontvermd en dat hij weer lekker beweging krijgt en uit zijn box komt maar ik zou wel even contact met de eigenaresse opnemen en het niet door die man met die dochter laten regelen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:02

beetje triest als de manege zelf dan ook het paard geen beweging heeft gegeven. Of begrijp ik het niet goed dat hij een jaar lang alleen in zijn box heeft gestaan?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:12

pantarhei schreef:
beetje triest als de manege zelf dan ook het paard geen beweging heeft gegeven. Of begrijp ik het niet goed dat hij een jaar lang alleen in zijn box heeft gestaan?

Vraag mij dit dus ook af Als jij hem niet kan doen en hij blijft de rest van zijn leven in die box was het beter dat ze hem destijds niet 'gered' had.