In de wei saai?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mariana

In de wei saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:48

Ik heb 2 paarden bij huis staan en ze staan 24/7 buiten, zomer en winter. Op de ene rij ik wel en de andere niet meer omdat ik daar ongelukkig vanaf ben gevallen en er liever niet meer op ga. Nu staat ze dus de hele dag in de wei mijn andere paard gezelschap te houden. Ze krijgt natuurlijk haar eten en aandacht maar dus niet zoveel meer als toen ik haar nog wel reed. Verder geen slecht leven lijkt mij zo, maar het feit dat ik regelmatig mensen om mij heen hoor zeggen dat het zielig is om een gezond paard stil te zetten, brengt me toch aan het twijfelen. Paarden in de natuur worden ook niet gereden maar hebben natuurlijk veel meer vrijheid en zullen zich niet vervelen. Is het dan toch beter om haar te verkopen aan iemand die haar wel voldoende aandacht geeft en haar rijdt? Zoals iedere andere paardenliefhebber wil ik toch ook het beste voor mijn paard dus ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Angela

Re: In de wei saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:50

Ik zal haar niet verkopen als ik jou was. Dat zou betekenen dat je andere paard alleen achter blijft, en dat ik zeker niet goed voor het welzijn van je paard. Of je zou er weer een ander paard voor terug moeten kopen...

De meeste paarden vinden het toch leuk om aan het werk te zijn, maar dat kun je aan het paard zelf merken. Als ze het prima vind om alleen maar in de wei te staan, dan zou ik haar lekker laten staan.

Misschien zou je voor het paard een bijrijder kunnen zoeken? Dan kan ze blijven, heeft je paard het maatje nog, en heel misschien durf jij er zelf over een tijdje dan ook weer mee te rijden.....

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:07

Zoek een bijrijder, ga met haar wandelen, poetsen of longeren of leg speeltjes (grote skippybal) in haar wei - maar blijf haar wel aandacht geven. Haar zeker niet wegdoen, want dan blijft haar maatje alleen achter en dat is nog veel erger voor een paard dan 'niets' doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:14

Je merkt echt goed aan je paard als ze zich vervelen op de wei. Mijn paard was echt chagrijnig en arrogant tegen me als ik na ziekte weer terug kwam en stond in de wei ook steeds maar aan het hek in de tijd dat ik weg was.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:21

Paraden in de natuur worden toch ook niet bereden en daar hebben ze het toch ook niet slecht.
Je paard heeft gezelschap, een weiland, ze krijgt aandacht van jou (al is het geen rijden) Volgens mij heeft jou paard het helemaal niet slecht hoor.
Beter zo, met een ander paard in de wei, dan ergens de hele dag in een stal waar ze maar een keer per dag uit komt om bereden te worden.
Ik vind echt niet dat je slecht bent voor je paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:37

ik zou ze ook zeker niet verkopen
je merkt het inderdaad aan het paard zelf of ze het leuk vind
mijn bijrijdpaard moest in het begin niks van minh weten
hoe meer ik ze aan het werk zette, hoe vlugger ze kwam in de wei.
nu en dan kon ik een weekje niet, en ze bleef dan wel stilstaan, maar keurde me geen blik waardig voor ze op de poetsplaats stond en ik wat stond te kroelen ermee
ook nu is ze nog wat eigenzinnig, ze komt, de ene keer wel, de andere keer niet, maar blijft wel lekker kroelen.

ik zou het werk weer gaan oppakken
hoe komt het dat je eraf gevallen bent?
als je kan, zou ik proberen wat grondwerk te doen, longeren, wandelen, lange lijnen, eventueel zelfs voor een karretje zetten?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:44

Ik zou wel overwegen om haar te verkopen, misschien is iemand anders er wel hardstikke blij mee te maken! Sommige paarden gaan zich inderdaad toch wat vervelen in het land, als er verder niks mee gedaan wordt. Want je neemt haar maatje wel mee op pad, maar haar laat je staan.
Ik zou haar te koop zetten (alleen voor een goed tehuis uiteraard), en een shetje erbij zetten (let wel, die wil OOK aandacht!) of een ander paardje waar je wel wat mee kan, of eentje van een vriendin.

mariana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:55

Dank je wel voor jullie reacties!

Ik merk wel dat ze steeds banger wordt van "vreemde" dingen en dat ze dingen steeds sneller "vreemd" vindt, een bal is al heeeeeel erg vreemd.... en dat wordt dus steeds erger.

Een goede bijrijder moet je hier echt met een lampje zoeken, ik woon helaas in een omgeving met een overschot aan bijrijdpaarden en ook moet je hier echt een auto hebben om er te komen en dat heeft natuurlijk ook niet iedereen.

Zelf heb ik ook eigenlijk niet genoeg tijd voor 2 paarden. Ik heb een tijd grondwerk met haar gedaan, dubbele lange lijnen, wandelen... en dan heb je weer even een tijdje niet zoveel tijd en dan kun je weer opnieuw beginnen want dan is alles weer eng. Misschien kennen jullie dit type paard wel. Het is trouwens een tuiger, dat schijnen wel vaker angsthazen te zijn.

En eerlijk gezegd kan ik er meer zo goed tegen dat keer op keer alles eng is en als je andere paard wel relaxed is, zo de trailer ophobbelt en je kunt er heerlijk en vooral angstloos op rijden dan is dat getob voor mij geen optie meer. Het is schat van een paard, echt waar, maar ik denk niet dat ik op kan brengen om het wéér op te pakken.
Vandaar dat ik dus hoop dat ik haar een plezier die met niets doen en dat ik me daar niet schuldig over hoef te voelen. Maar dat koppie wat me steeds nakijkt als ik met mijn andere wegrij helpt niet mee hoor.

Herkent iemand dat?
Of ziet er iemand wellicht wel een uitdaging in

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:20

Zet eens een advertentie op marktplaats voor een bijrijder, je weet maar nooit of daar iemand op reageert.
Leg uit wat voor type paard het is en vermeld dat je in een omgeving woont waar je toch het makkelijkste kan komen met een auto.
Ik heb een tijd lang ook twee paarden gehad en vond het niet alleen praktisch om een bijrijder te hebben, het is ook erg gezellig
Wie weet vind je toch nog iemand en hoeft je paard niet meer jou alleen na te kijken als je gaat rijden met het andere, maar kan ze gezellig mee op pad.