Wij gaan voor het eerst naar het strand, hebben jullie tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_Don

Wij gaan voor het eerst naar het strand, hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:18

Hoi,

Zondag a.s. ga ik met mijn pony voor het eerst naar het strand. Spannend

Ik ben al meerdere keren naar het bos geweest. We gaan altijd alleen, dit omdat niemand op mijn stal vervoer heeft of een geschikt paard.
Zelf heb ik een 1,5 paards trailer dus kan ook niemand een lift aanbieden.

In het bos is Don snel en wakker maar gehoorzaam. Ik heb al gelezen dat ik op moet letten wanneer het vloet is. Omdat je dan alleen in mul moet kunt rijden.

Maar hebben jullie nog meer tips voor mij, zodat ik zondag niet voor verrassingen kom te staan.

Oh...nog iets. Mijn pony zijn hoest is net over. Wat denken jullie een zweetdeken aan mn zadel binden voor onderweg? als we een galopje hebben gedaan er weer gaan stappen.

Groetjes van Michelle en Don.

femskieJarig

Re: Wij gaan voor het eerst naar het strand, hebben jullie t

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:37

Ik weet niet bij welke plaats je het strand op gaat? Maar als het vloed is dan kun je misschien ook beter onder duin gaan rijden. Vaak is het daar dan nog wel vrij hard.
Als het eb is dan kun je mooi daar rijden waar het water net is geweest. Het zand is daar dan vrij hard.
Misschien kun je voor de zekerheid een martingaaltje eraan knopen. Dat vind ik altijd wel fijn als ik na een flinke tijd weer op het strand ben met paard.
Ik zou geen zweetdeken mee nemen of op doen. Zeelucht is prima voor die longetjes! haha..nee, het wappert en ik weet niet hoe hij daarop reageert maar het kan net de druppel zijn om er vandoor te stieren. Als je in galop bent geweest en je gaat daarna lekker stappen dan is er toch niks aan de hand? Droogt ie geleidelijk aan weer op en het lijkt me dat een zweetdeken een eventuele terugkerende hoest niet opvangt. Anyway, ik zou geen zweetdeken meenemen op het strand zelf.

Maarreh, al dat geklets..Geniet vooral! Doe lekker rustig aan, het water lekker even in (goed voor de voetjes) en maak een mooi galopje!
Veel plezier!!

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:08

Ha ha jij hebt ervaring

Wat denk jij, ik rij altijd met peesbeschermers. Kan ik daarmee in het water.
Dan doe ik dat natuurlijk niet meteen maar vlak voor we stoppen anders heeft hij heel de weg van die kleffe dingen aan zn benen.

Ben trouwens benieuwd of hij t water in gaat.

bedankt he voor je tip van de deken.....is niet zo'n goed plan zo'n deken mee op pad.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:12

heej!

Waar gaan jullie heen??

Wij gaan van maandag tot en met donderdag naar burgh-haamsteden...

Tips,,
ehmm ja, gewoon rijden zoals altijd, doen wij ook altijd...
en zelf rustig zijn...

QuirA

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:41

Uhm...even kijken....naar Mijnendelse Slag in Wassenaar.

Ben er nooit geweest met een paard, maar ik vond het via het boekje Ruiterroutes.

Vind het wel spannend hoor. Maar ik ga alleen zondag ff rijden en dan weer naar huis. het is ongeveer een uurtje rijden.

Burgh-Haamstede is toch bij Renesse.....ohw gevonden staat ook in dat handige boekje..ha ha

femskieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:08

Peesbeschermers kun je gewoon omlaten, ook als je in het water gaat. Ik heb niet de ervaring dat de paarden er last van hebben als ze nat zijn geworden. Haal niks om en laat ze gewoon zitten. Als je weer bij je trailer komt haal je ze er af en poets je z'n pootjes gewoon goed, handdoekje erbij.
Doe je peesbeschermers nadat je thuis komt wel even in een emmertje water of een sopje want anders dan tast het zoute water je peesbeschermers wel een beetje aan. (misschien is dat ook pas na een aantal keren in zee maar die van mij zien er niet zo mooi meer uit...

Je gaat in je eentje? Gaat er geen pa of ma mee om foto's te maken ofzo? Dan kunnen wij je ook zien gaan!!:)

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 10:02

Ja ja, helaas mag ik zelf niet met een trailer rijden. Is misschien maar goed ook, anders ben ik echt alleen. Maar mijn vader en brengt me en dan gaat hij lekker met mn moeder op het strand wandelen en koffie drinken.

Die moeten inderdaad maar wat leuke kiekjes nemen.....ha ha

Zal ze ook ZSM op bokt zetten....

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:39

Ik ben toevallig afgelopen dinsdag voor het eerst met mijn paard naar het strand geweest. Ben wel met andere paarden geweest, maar voor mijn paard was het de eerste keer. Ze voelde aan als een bom op het strand, maar dat was snel over. Heb wel voor de zekerheid een slof er aan gehangen, maar die heb ik niet nodig gehad, was alleen voor mijn eigen gemoedsrust. Ik was wel met een stalgenootje samen, en dat ging prima, dat paard was al eerder geweest.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:57

Ik ga binnenkort ook voor het eerst naar het strand. Dus ik lees dit topic even mee

Ik ga met twee ander die wel vaker op het strand zijn geweest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:14

vergeet je bikini niet mee te nemen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:25

ik zou een martingaaltje doen en ik ben al tientallen keren op het strand geweest, maar stap altijd op het strand op... Ik ga te voet aan het halstertje over de duin en doe natuurlijk het hoofdstel over het halster en stap op het strand op..
Zo kan ik zijn bui een beetje schatten voordat ik opstap..

Verder tips... geen idee momenteel.. rijd net als anders..

Ga pas galopperen als je het vertrouwt...

Succes en plezier!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:36

Ik ga volgende week donderdag voor het eerst naar het strand. heb net opgezocht wanneer het eb is (van 10:00 - 16:00) dus dat word leuk . Sjors is al wel is eerder naar het strand geweest maar dit word de eerste keer van ons samen. Denken jullie dat ik er beter een martingaal of een elastiek aan zal hangen? (normaal als ik buitenrij helpt een elastiek wel het beste maar ik vind het zo zielig dat ie dan de hele tijd z'n hoofd een stukje omlaag moet houden).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:33

Ik heb ook wel gehoord dat sommige paarden die nog nooit op het strand zijn geweest zo overdondert zijn dat ze niet eens hard willen galoperen.

Wat hiervan waar is weet ik natuurlijk niet.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:34

dat klopt wel en hou er ook rekening mee dat ze regelmatig op de rem gaan door de indrukken, de verkleuringen in het zand etc..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:39

Meijendel ben ik vandaag nog geweest .

Lekker gaan rijden als het eb wordt . Geen zweetdeken mee op je paard en misschien een martingaaltje om .

Vanuit de boerderij Meijendel ben je vanaf een kilometer of 3 op het strand . Rij op het strand gewoon zoals je altijd rijdt, dus ga niet anders doen dan normaal. Je kunt kijken of hij het water in wil in van die 'zwinnetjes' (plassen water die ontstaan als het eb wordt), als dat goed gaat kun je kijken of hij de zee zelf in wil .

Peesbeschermers of strijklappen zijn trouwens geen probleem .

Veel plezier morgen .

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:42

Gewoon RELAXXEN !

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:58

Ik rijd regelmatig op het strand en ik zou niet direct een martingaal erom hangen ohr!
Ik zou de eerste keer misschien zelfs niet gaan galopperen. Kunnen jullie allebei op t gemakje wennen aan de nieuwe situatie. Maar als jullie je nou super voelen daar, zou ik een rustig galopje doen. Dat is toch wel het beste gevoel dat je kan hebben op een paard!!!!!!! (volgens mij dan)
Om aant water te laten wennen, zou ik eerst in het kreekje gaan rijden (redelijk vlak water met weinig beweging); dan kan je het beste wel niet op het tijdstip gaan dat t écht laagwater is, anders heb je dr amper. Die kreekjes komen natuurlijk altijd uit op de 'echte' zee, dus kan je mooi via die kreek de golven inlopen.
Voor de rest zou ik zeggen: Geniet ervan. Ik woon bijna op strand, maar geniet er ook elke keer weer van!

Ow ja, misschien wel verstandig om ff rekening te houden met t feit dat t wel ns druk kan zijn, ivm het mooie weer. O, en als t hard waait, pas dan op met de vliegers! Een meisje die ik ken, heeft een keer dat touw rond dr hoofd gehad toen ze op dr paard zat.......Niet écht prettig.

Veel plezier!!!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:00

Nou heb ik wel n bitje gelogen, want t beste gevoel is bij zonsondergang in keiharde rengalop over strand, zodat de tranen over je wangen stromen.
Maar dit terzijde.........................

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:47

Van de zomer ben ik met mijn pony's voor het eerst het strand op geweest dit was omdat ze mee op vakantie naar Ameland waren en dus mooi naar het strand kon aangezien ik een race monster heb

Op het strand vonden ze het echt heel erg raar. De golven waren best ruig en dat vonden ze dus eng. Ga vooral niet zelf zitten stressen maar blijf rustig. Die van mij begonnen dun te poepen van de zenuwen! Wij zijn dat ook die eerste keer alleen in stap geweest en voordat we weer de duinen in gingen nog een stukje gedraafd. Pas de 3e of 4e keer zijn we in rengalop gegaan.

Wel moet je absoluut niet in het zwaare zand gaan galoperen of in het water dat kan je paard een beenbreuk opleveren of over de kop slaan als je pech heb! Dus blijf in het harde zand waar de zee is geweest!

En veel plezier!

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:06

hmmmm....ben jaloers. Ik heb even mee zitten lezen. Michelle_Don ik wens jullie heeeeel veeeeel plezier, maar ik denk dat dat wel goed zit!!!! Geniet ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:09

ik ga morgen met mijn vriendin en onze 2 paarden naar het strand, bergen aan zee, (palomino en vosje, beide arabieren) nog iemand toevallig die ook gaat?

ik zou als ik jou was wel een zweetdeken meenemen voor in de trailer, maar je bent al geweest denk ik?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:40

1 tip (heb jarenlang buitenritten op het strand begeleid) NIET door het water galloperen of draven !. Ik heb al teveel (prive) paarden meegemaakt die hun pezen op die manier hebben afgescheurd of een been hebben gebroken (2x ter plekke afgemaakt)
Je ziet die kuilen echt niet ! ook al denk je van wel !

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:22

Hmm zal toch wel loslopen als je in de kleine plasjes gaat? (voor de zee als het eb is). vind het namelijk zo leuk door het water crossen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:28

In die kleine plasjes kunnen ook hele diepe kuilen zitten. Eigenlijk eerst dus even verkennen voordat je er doorheen gaat .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:51

Niet te ver het water in met je paard anders lopen je laarzen vol met water. Heel vervelend als je dan nog 20 km moet.