veulen die dit jaar op 6 februari is geboren vraagje...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

veulen die dit jaar op 6 februari is geboren vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:06

ik heb een haflinger veulen die dit jaar op 6 februari is geboren. het is een hengst. nou is mijn vraag: hij gaat s'nachts in de stal met zn schetlander veulen maatje. s'middags gaan ze op de wei en hebben ze een paddock. ze zijn altijd blij dat ze naar buiten mogen gaat hij bokken en rend in een harde galop naar de wei en dan door de paddock en dan weer door de wei om vervolgens gras te gaan eten.
als ik er s'avonds voordat her donker word naar ze toe komt staan ze al te wachten om naar binnen te mogen. maar ik merk dat dondersteen de haflinger veulen meer beweging nodig heeft hij breekt nml uit nu nog gelukkig naar een ander stuk wei maar ik ben dus bang dat hij verder gaat uitbreken en dan ongelukken kan gaan veroorzaken.
dus nou is mijn vraag maar ik hem als veulen 2 keer in de week longeren al is het maar 5 minuutjes voor ff zn ergste hitte(kom ff niet op de naam) er af te krijgen. want het probleem is ik merk altijd als hij in de wei en paddock heeft zitten te rennen want dan is hij bezweet.

wie kan me helpen voor een oplossing??

CouCou

Re: veulen die dit jaar op 6 februari is geboren vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:56

Ik zou zo'n jong beest echt niet longeren. Ook niet voor 5 minuutjes.
Hoe is de wei afgezet?

Misschien moet je er een sterkere schrikdraad om heen zetten. Kijken of dat helpt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:08

mn schrikdraad is niks mis mee iig. alleen mijn probleem is dat hij gewoon heel erg druk is ok het is een hengst, maar hij word steeds drukker en dat verwacht ik niet meer in de herfst. dat is dus ook het probleem dat hij de laatste dagen heel erg veel rend en dus iedere avond bezweet op stal gaat. dat is dus ook mn vraag wat kan ik daar aan doen?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:10

beest in de opfok gooien,
die meot lekker veulen kunnen zijn met maatjes van zijn leeftijd,
daar kan hij dag en nacht ravotten

het is duidelijk aan zijn gedrag dat het niet goed is om hem op stal te zetten!
lekker hele dagen naar buiten dus,kan zo'n jonkie makkelijk tegen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:21

Saskia9 schreef:
beest in de opfok gooien,
die meot lekker veulen kunnen zijn met maatjes van zijn leeftijd,
daar kan hij dag en nacht ravotten

het is duidelijk aan zijn gedrag dat het niet goed is om hem op stal te zetten!
lekker hele dagen naar buiten dus,kan zo'n jonkie makkelijk tegen!

opfok vind ik zelf geen optie. bij mij zou hij wel gewoon naar buiten kunnen alleen durf ik dat zelf niet dus...

en hij staat er met nog een veulen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:55

Longeren zou ik zeker niet doen!

Heb je de beschikking over een ´(binnen/buiten) bak, of anders een flink stuk omheind land?
Dan zou ik hem daar lekker laten uitdollen. Je kan er een longeerzweep bij gebruiken, maar vaak in dit niet eens nodig .
Als ze nat gezweet is, op het moment dat ze op stal komt, kan je d´r een zweetdeken opleggen, die je er dan na 40-60 min. weer afhaald. Zo deed ik dat vorig jaar ook met mijn jaarling en dat ging erg goed .

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:36

Ik sluit me bij Saskia9 aan. Waarom zo'n jong paardje nú al frustreren? Lekker ravotten met leeftijdsgenoten, onbeperkt.

Jij had toch een Tinker eerst?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 01:16

nee longeren zou ik absoluut niet doen.

Maar ik heb een vraag: komt hij door de omheining heen of gaat hij er onderdoor of overheen?

In princiepe kan je namelijk altijd wel een omheining maken als je echt zou willen waar geen paard door heen komt.
Zo hadden wij dubbele draden.
Dus als hij over de 1ste ging werd hij geremd door een 2de draad.
wij hadden de omheining extra hoog en extra laag.
wij hadden van dat dikke witte touw strak aan de paal met flinke stroom.

Toen mijn merrie bedacht om dan de omheining maaar met rust te laten en over het hek te springen hebben we daar ook een extra draad boven gezet met een goede lading stroom.
Dit hield haar wel tegen.
We hebben ook een shet gehad die er onder door ging.
Hij voelde het stroom niet door zijn dikke manen.
Dus toen kregen wij de tip een ijzerdraadje in z'n manen te vlechten.
dan komen er dus stukjes ijzerdraad tegen de hals aan en stukjes aan de bovenkant.
Toen hij het later nog een x probeerde met draadje voelde hij de schok wel.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 10:44

Sterre schreef:
Longeren zou ik zeker niet doen!

Heb je de beschikking over een ´(binnen/buiten) bak, of anders een flink stuk omheind land?
Dan zou ik hem daar lekker laten uitdollen. Je kan er een longeerzweep bij gebruiken, maar vaak in dit niet eens nodig .
Als ze nat gezweet is, op het moment dat ze op stal komt, kan je d´r een zweetdeken opleggen, die je er dan na 40-60 min. weer afhaald. Zo deed ik dat vorig jaar ook met mijn jaarling en dat ging erg goed .

valt daar ook een paddock onder??

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 10:45

Rosita schreef:
Ik sluit me bij Saskia9 aan. Waarom zo'n jong paardje nú al frustreren? Lekker ravotten met leeftijdsgenoten, onbeperkt.

Jij had toch een Tinker eerst?

ja maar die heb ik in maart verkocht want het klikte niet...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:48

zeker niet longeren!
ik zou opteren om hem een groter stk land te geven, goed afgezet, dag en nacht in het land, en kijken om er nog 2 paarden extra in te zetten (bij voorkrue wat ouder, een jaar of 2-3, of zelfs volwassene, dan leren de jonge alvast wat manieren, gaan ze minder geneigd zijn t ontsnappen (kudde, met 2 gaan ze samen weggaan, als er oudere bij zitten blijven die meestal op hun stukje en gaan ze minder geneigd zijn te ontsnappen)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:06

Ik zou ook niet gaan longeren, en zeker 2 keer in de week 5 minuuten dat helpt ook niet echt.
Ik zou zorgen dat de opmheinig goed is en hem lekker zelf laten ravotten en bewegen.

En veuelen breekt ook denk ik niet uit omdat het meer beweging nodig heeft maar omdat het nieuwsgierig is en de omheining dus blijkbaar niet goed genoeg.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:20

Allereerst zou je kunnen kiezen voor een betere omheining.
Als een paard kan uitbreken, is de omheinig niet afdoende, dat is duidelijk.
Daarnaast kan hij zo te lezen zijn energie niet helemaal kwijt bij jullie.
Je kunt dan denken aan meerdere vriendejs om mee te ravotten.
Dat is altijd fijn voor een jong dier, meerdere paarden om mee te stoeien en communiceren.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:23

als je een jong paard gata longeren weet je zeker dat je hem zal verpeseten en klachten die de kop opsteken als hij ouder is!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:27

NIET LONGEREN! (dat meen je toch niet serieus?)
Daar geef je hem trouwens alleen maar conditie mee en verknal je je paard!

Met die shet kan hij minder stoeien/ravotten dan met eentje van zijn eigen hoogte. Hij heeft het blijkbaar nodig. Geef hem dan ook die mogelijkheid om op die manier zijn jongere jaren door te komen.

Waarom durf je hem niet naar buiten te zetten dan, en waarom niet in de opfok?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:28

Ik zou er toch echt voor kiezen om hem in de opfok te gooien! Daar krijgt hij alle beweging en aandacht die hij nodig heeft! en castreren zodra het kan!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:40

Opfok !! Een shet is wel leuk maar daar kan hij niet zo mee ravotten als met paarden die even groot zijn als hijzelf.. Kan je niet van die stal een inloopstal maken? dan kan hij snachts ook rennen als hij wil. anders staat hij de halve dag opgesloten....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:59

opfok vind ik zelf niet prettig. dan komt er nog eens bij dat ik die wei huur, doe ik de haflinger in de opfok heb alleen maar een shetlander veulen die ik dan ook in de ofok zou moeten doen want dan komt die alleen. waardoor ik dus de wei kwijt raak. en dit is juist zo mooi ligt achter onze flat.

wij zaten idd eral aan te denken om onze wei beter af te rasteren dat is zeker een optie. dus daar zijn we al zeker al aan het nadenken hoe we dat het beste kunnen doen en heb hier al weer veel goede ideen over gehoord.

De reden dat ik aan longeren dacht kwam eingelijk meer vanuit dat ik niet wist wat ik er mee aan moest. maar ik denk dat dat uitbreken meer ook kwam doordat de andere wei gewoon lekkerder was.

het liefste zou ik ze idd de hele dag en nacht op de wei willen hebben.
alleen ik ben ten eerste bang dat ze uit breken en ik heb er s'nachts dus geen controle op.

ik zou er ook wel een volwassen beest bij willen zetten alleen ik heb geen geld om er 1 te kopen. En een mede huurder wil ik dus ook niet.

al wel alvast bedankt voor jullie reacties...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:22

Niemand veroordeeld je op je idee van het longeren hoor.
Ik ben blij dat je het eerst hebt gevraagd of het wel of niet kon in plaats van gewoon lekker doen.
Dat vind ik heel verstandig want nu weet je dat je longeren dus absoluut NIET moet doen.
Ik zou als opfok echt niet kan zorgen inderdaad voor een betere omheining.
Geloof me het kan altijd beter dan wat het was.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:47

dat we een betere omheinging kunnen daar zijn wij iig ook zeker van overtuigd.

vanaf wanneer kan je een veulen laten castreren?? dat stond nml zo wie zo al bij ons in de planning.

ik vraag meestal als ik ergens niet zeker van ben eerst om raad voordat ik tot aktie over ga... maar iig thanx

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:54

Ik ben helemaal tegen het idee van longeren! ik ben zoiezo al nie gek op longeren (NH meid he) maar met zo'n jong beessie zou ik echt nie doen, is mentaal en emothioneel nie goed voor em maar ook fisiek niet. dus kzou het zeker nie doen, gooi em lekker elke dag naar buiten met leeftijdgenootjes als het effen kan, en ga andere dingen met em doen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:05

Gewoon regelmatig losgooien in een bak of paddock lekker laten uitrazen eventueel meerdere keren open dag.

De omheining moet inderdaad ook beter maar daar ga je al aan werken.

Als je echt geen opfok wilt zou ik niks beters kunnen bedenken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:40

Tuurlijk kan je ook een paddock gebruiken om hem lekker te laten rennen .
Doe idd 2 extra stroomdraadjes om de omheinig, zodat hij niet meer uit kan breken.

Let er alleen wel goed op, dat grond enigermate egaal is, niet dat ´ie zich verstapt!
Nogmaals: Als je hem ´s avonds voordat hij op stal gaat, hebt laten rennen en hij erg bezweet is, doe hem dan zeker een zweetdeken op, niet dat hij ziek wordt!
Onze veulens/jaarlingen waren vaak zó bezweet, dat wij ze eerst flink afdroogden met een handdoek en daarna ging er nog een poos een zweetdeken op.

Castreren kan je het beste komend voorjaar doen. De DA hier, doet het op de wei, als het buiten rond een graad of 15-20 is. Er zijn dan nog niet (veel) van die lastige vliegen/muggen, die op de wond gaan zitten.
Als je besluit om het in een kliniek te laten doen, kan je hem ook rond een jaar laten castreren.