onhandelbaar shet-hengstje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

geenlid

onhandelbaar shet-hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:24

Wie heeft tips over het volgende: we hebben een nu 5mnd oud shethengstje voor de neus van de slager weggehaald in de hoop dat het een lief stal-en weidemaatje zal worden voor onze ezelin, onze Tinker en onze Haf. Maar soms bekruipt ons het gevoel, dat een reis naar "manege Stegeman", zoals dat hier in de streek heet, nog zo'n gek idee niet is. Hij is volkomen onhandelbaar, wil absoluut geen contact met mensen, ziet de ezelin als z'n moeder, we moeten hem echt "vangen"(de NH-benadering heeft absoluut geen effect), en als je hem hebt gevangen steigert hij (wel een snoezig gezicht, zo'n bolletje, behalve als ie op je tenen landt). Maar zo snel (we hebben hem nu anderhalve maand) willen we het niet opgeven, maat tips, hoe deze clown wat meer handelbaar te krijgen zijn van harte welkom!!!

gesina

Re: onhandelbaar shet-hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:16

Ha dat lijkt onze Black wel voor ie werd gecastreerd.
Hij begon met zes maanden zich te misdragen en met tien maanden hebben we hem laten ruinen (toen waren zijn balletjes ingedaald)
Nu is ie weer lief en een heel stuk rustiger,af en toe probeert ie nog effe je velletje te lupen maar nu kunnen de kids er weer mee lopen.
Voor de castratie was ie allen nog maar met een touw om de neus te hanteren en had je het gevoel of je arm eraf lag als je hem naar de wei of naar stal had gebracht.
Wel kwam ie altijd naar je toe dat was geen probleem.
Kan hem nu zelfs samen met zijn maatje Nolan tegelijk meenemen.
Nolan is nog wel hengst maar zooo anders als Black
Beiden zijn jaarling.
Black is Kruising Shet/Dartmoor (shetmoor)
Nolan is Tinker
Bied geen echte oplossing , helaas.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:10

Als ik het zo lees is hij dus met zo'n 3 maanden bij moeders weggetrokken, snapt er allemaal geen stok van, ziet de ezel als zijn moeder, wat ik ook ergens heel erg logisch vind.

Enige wat ik nu zou zeggen is lekker in de groep laten staan, even zijn plek laten vinden en de regeltjes onderling uit laten zoeken tussen de paardjes.

Als je hem mee wilt nemen, pak je hem, doet wat je moet doen, steigerd hij dan geef je hem even op zijn donder en weer terug (als je klaar bent met wat dan ook he)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:20

Inderdaad eerst maar even laten bij komen van het waarschijnlijk drama vertrek bij zijn moeder. Gooi hem op het land met andere paarden en doe er verder niets mee. Hij word wel opgevoed door de andere paarden en zorg gewoon dat je voldoende aanwezig bent zodat als hij wil hij uit zichzelf naar je toe kan gaan.

Als hij zijn plek in de groep heeft en zich thuis voelt dan pas kan je rustig aan wat met hem gaan doen. Maar met 5 maanden is het heel mormaal dat ze bijna nog niets kunnen hoor.

Over een tijdje gewoon rustig beginnen zodat je langzaam het vertrouwens opbouwd.

Doet hij gemeen tegen je of doet hij gedrag wat je niet wilt. Jaag je hem van je weg. Hij mag dan wel weer naar je terug komen maar alleen als hij zihc dan netjes gedraagd. Misdraagd hij zich weer jaag je hem weer weg.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:25

zo snel mogelijk laten ruinen en er zo weinig mogelijk mee doen: lekker met de andere paarden buiten laten lopen, met een beetje geluk voedt de ezelin hem op en leert ze hem wat hij niet van zn moeder heeft kunnen leren

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:39

Welkom in de wereld van de vervelende shetlandhengstjes!!!!!! Ook deze kleine monsters hebben een consequente opvoeding nodig en zijn geen schattige knuffelponies. Laat hem idd maar snel castreren want dat scheelt je zo veel ellende.
Shetties hebben namelijk nogal last van grootheidswaanzin... (net als jack russels en westies ). Ze weten zelf niet dat ze klein zijn en gedragen zich dus als een wilde hengst. hihihi wel grappig op zich maar ze moeten maar leren zich te gedragen.

Sterkte!!!!

geenlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:33

Dag bokkers en boksters,

dank voor het meedenken over Maxje. Geduld, geduld, in februari castreren, en de andere paarden het werk laten doen.Eigenlijk wist ik dat wel, maar soms kan je gek worden van zo'n eigenwijze drol.
Morgen komt de bekapper, dat zal helemaal een avontuur worden!
Als het om te lachen is, meld ik dat nog wel, als het huilen wordt doen we dat wel samen thuis!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:47

Niet alles over 1 kam scheren CC..Mijn bronco is 3 jaar, hengst en gedraagt zich voorbeeldig (maar is dan ook super opgevoed door ondergetekende).
Ik zou je ponietje gewoon een poosje met rust laten. laat hem maar lekker wennen.
Mijn veulen was ook helemaal in paniek toen we hem bij zijn moeder vandaan haalden.
We hebben hem een tijdje met rust gelaten en nu is hij het helemaal vergeten. en vermaakt zich geweldig.
Begin na een tijdje weer rustig en geef hem voorlopig niet op zijn donder! Dat werkt alleen maar averechts.
Manege Stegeman is nog lang niet nodig, hij is nog jong en heeft nog tijd zat om bij te draaien.
Castreren hoeft ook niet perse vind ik. laat hem lekker een poosje wezen en ga er vooral niet achteraan lopen vangen. Hij komt vanzelf wel een keer bij je ookal gaan daar misschien wel weken overheen. Je kan hem het beste compleet negeren.

Heel veel succes! geef het vooral niet op!

groetjes Angela

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:00

Dat bedoel ik ook blazing. Zolang je ze goed opvoed zijn het geweldige diertjes, maar helaas denken veel mensen nog steeds dat die kleine mormels geen opvoeding nodig hebben "want het is maar een shetje"..... Ik heb zelf ook een hengstje gehad en dat was echt een poepie, nadat hij door kreeg dat hij zich diende te gedragen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:16

Ja Precies, het kan heel goed. Ze zijn iets eigenwijzer dan het gemiddeld KWPN paard maar als je goed je best doet kunnen ze net zo braaf worden, zelfs een hengst.
Zoals ik zei:"Bronco is 3 en hengst" maar hij heeft vanaf het begin nog geen stap verkeerd gezet met een kindje op zijn rug.
Voor de kar is ie wel wat drammerig soms maar alleen als hij merries ziet. maar dat komt omdat hij gedekt heeft.

Ik ben een enorme shetlander-fan! dus ik hoop echt dat het goedkomt met kleine max.
Maar echt, negeer hem een tijdje..overhaast het niet!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:37

BlazingBoots schreef:
Ik ben een enorme shetlander-fan!

My too!!!!!