Oefenen met vrij-springen, hoe doe ik dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Oefenen met vrij-springen, hoe doe ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:29

Hoi, afgelopen zaterdag maakten we een leuke buitenrit.
Natuurlijk kwamen we ook een hoop (grote) plassen tegen waar mijn Haflingermerrie niet doorheen wenst te gaan.
Dus daarom gaat ze er maar overheen.
Dit is voor het eerst dat ze dat doet, en ze bleef het de rest van de rit doen! Ze zocht behalve de plassen ook takken op, om maar een reden te hebben om te springen lijkt het wel!

Ik vond het zelf wel heel leuk, maar ik heb alleen nog nooit gesprongen.
Valina is ook nog maar een klein half jaar onder het zadel, dus weet ook niet of ik daar al iets mee mag doen.
Nu wil ik haar in de bak over cavalletti's heen laten lopen en draven.
Dat had ik al geoefend met balkjes die echt plat in de bak lagen.
Nu wil ik ze 1 standje hoger zetten (zo'n 15 cm.)

Maar hoe kan ik het dan het beste aanpakken?
Aan de longeerlijn? Of juist loswerken en haar zo proberen over de balkjes heen te laten draven (lees: springen).

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, en misschien wat "do's en dont's"

Groetjes!

panache

Re: Oefenen met vrij-springen, hoe doe ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:23

hmm ok... wat ik altijd doe is in de bak mijn pony gewoon laat losrennen.. ik heb een hindernis tegen de zijkant van de bak staan (zodat die maar aan 1 kant er langs kan) en dan met een zweep hem er naar toe lokken.. mijne gaat uitzichzelf hoef verder niets te doen omdat ze het leuk vind.. ik weet niet of je wat hebt aan mijn tip maar anders kan je het ook aan de longe doen ! ( mijn tip is de hindernis tegen het hek aan zetten zodat die er maar langs 1 kant kan.. )

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 09:38

Dat ga ik morgen proberen!
Nog meer tips?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:42

ik heb wel een foto

Afbeelding

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 11:01

Wauw, mooie foto zeg! Het is ook duidelijk wat je bedoelt met de hindernis zoveel mogelijk naar de zijkant plaatsen.
Al zal ik 'm nog maar niet zo hoog zetten voor de eerste keer, hahaha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:25

zorg wel dat die op de goede afstand staat.
bij mijn paard reken ik vanuit de hoek (dus tegen het hek) 3 meter per galopsprong.
dus ik zet de hindernis op pakweg 12 meter van het hek, en dan komt ze redelijk goed uit.
vooral de eerste keren is dit belangrijk, want als ze uit galop springt, en ze komtniet goed uit, kan he lelijk aflopen (mijn paard heeft meerdere keren de hindernis omgegooid, of helemaal meegepakt.
zorg ook dat je 2 staanders hebt,zoals op de foto, en leg de ene kant niet op de bakrand, want dan kan hij verrollen en tussen de benen van je paard terechtkomen...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:41

Zorg iig voor goed materiaal en ga niet met rekjes en stoeltjes en bakstenen in de weer wat je wel eens ziet, levensgevaarlijk! En doe je paard peesjes om. Begin rustig en jaag hem niet op, de binnenkant leg je een schuine balk neer zodat ie niet kan uitwijken. Ook kun je een drafbalkje neerleggen. Op mijn vorige werk deden ze het ook wel eens aan de longe, maar dan zorgeden ze wel dat er geen hindernissen stonden die met staanders waren op gebouwd, maar die je op kunt stapelen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:49

Verplaatst naar VMR