Dilemma; wat nu? Paard veel te druk..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Dilemma; wat nu? Paard veel te druk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:46

Hooi,

Ik kan eindelijk weer op Arlinde... rijden.. op 22 augustus.. heeft ze een wond opgelopen waardoor ze stil moest staan. Voor die tijd had ik al problemen met haar dat ze ongelofelijk druk was, maar dat ging al beter. Vandaag er voor het eerst weer op gereden, maar het ging niet al te best. Ik haar eerst longeren omdat ik wist, ze zal wel druk zijn. En dat was ze. Na een tijdje te longeren (en zere handen) ik erop, ik had nog geen half rondje gestapt of mevrouw schoot ervandoor.. Ik verloor controle, en leunde zo ver mogelijk achterover om te blijven zitten wat erg moeilijk ging door haar hoge bokken. Ik eraf gestapt.. weer gelongeert! Mevrouw was echt heel druk, waardoor ik schaaf wonden kreeg op me armen.. ik haar maar afgezadelt, en ben naar huis gegaan.. dit wordt niks dacht ik.
Thuis zit ik dit dus te typen, en ik weet niet wat ik hiernou mee moet?
Kom alsjeblieft niet met reacties; ga op les, neem priveles ofzo! Want dat kan NIET, vanwege geen vervoer, en priveles vinden mijn ouders te duur.
Ik mag niemand meeneme want in de tijd dat ze die wond had, heeft iemand da gebeld.. waardoor ik dus niemand meer mee mag nemen.. Behalve me moeder of vader dan, maar die hebben geen verstand van paarden! En me moeder wordt helemaal hysterisch dan..! Dus dat is ook geen oplossing. En owja, ze hebben daar geen fatzoenlijke bak! Ik rijd dus gewoon in het weiland..!

Urielle

Re: Dilemma; wat nu? Paard veel te druk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:34

eerst eens een paar dagen aan de longe, evt. bijgezet, flink aan het werk zetten (vergeet geen handschoenen aan te doen ) zodat ze weer conditie opbouwt en wat kalmer wordt. Ik weet niet wat je voert, maar wellicht kun je dat ook wat aanpassen.
Na een dag of wat weer eerst goed longeren en er dan pas op.
Ik zou zeker iemand mee vragen (je vader dan maar) voor het geval je er hard afvalt, het is niet zo verstandig om met een drukke pony alleen aan het werk te gaan, een ongeluk zit dan wel in een heeeel klein hoekje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:59

wat krijgt ze nou verder voor eten dan?
als ze teveel krachtvoer krijgt word ze ook druk ..

in elk geval minder krachtvoer gaan geven, maar wel gewoon voldoende hooi.

laat haar anders eerst loslopen als ze zo trekt met longeren, heb je wel een hoofdstel eraan met een bitstukje waar je de longeerlijn aan doet?

ehh jeej ja verder, pas als ze rustig overkomt er op gaan zitten maar dat is logisch natuurlijk...

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:02

Staat ze overdag (en 's nachts?) op het land (met andere paarden?) of op stal?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:57

Ze staat alleen, dag en nacht op een hele grote weide..
Ze krijgt gewoon alleen hooi, geen brok ofzo.. verder krijgt ze aardappelschillen..Maar het voer kan ik niet aanpassen!

Ik heb geen longe, (vandoor ook stro touwtjes) ik heb ook geen bitstukje.. ik doe dus en halstertouw.. door bijde bit ringen.. en dan onderaan vast maken.. aan het einde van de strotouwtjes heb ik ook een halstertouw..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:05

Hmmmm, lastig zeg!
Ik wou ook gelijk iets van het voer vragen, maar dat zal het niet zijn, of geef je grashooi? Daar kunnen ze wel veel energie uit halen namelijk.
Is je tuig helemaal in orde? Ligt je zadel bijvoorbeeld helemaal goed? Slecht passend tuig kan dat veroorzaken; ze willen er dan gewoon vanaf/onderuit proberen te komen.

Succes!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:05

Ik zal dan maar eerst goed materiaal kopen.
En erover denken om te gaan verhuizen. Want als je niemand mee mag nemen. Word het al lastig om van iemand hulp te krijgen.
Staat ze echt helamaal alleen?
Geen andere paarden?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:08

Is maar 1 oplossing: verhuizen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:15

Ik kan wel verhuizen, maar dan blijft arlinde bij de eigenaar hoor Ze eet gewoon het hooi op wat uit haar eigen weiland komt Ze verandert elke keer van weiland, de ijsbaan (in de winter voor schaters ) en een klein stukie weide.. In de zomer.. laten ze haar zo lang mogelijk op de winterweide.. om het gras te maaien en te 'oogsten' voor hooi/stro.. en dat hooi krijgt zij dan! In de zomer, mag arlinde lekker op de ijsbaan staan.. dan heeft ze alle ruimte! Haar winter-weide is als groot.. maar die ijsbaan al helemaal!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:19

mag je ook geen vriendinnen meenemen?
dat kost toch ook niks?
vriendelijke groetjes ketaki

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:09

pricilia schreef:
Ze staat alleen, dag en nacht op een hele grote weide..
Ze krijgt gewoon alleen hooi, geen brok ofzo.. verder krijgt ze aardappelschillen..Maar het voer kan ik niet aanpassen!

Ik heb geen longe, (vandoor ook stro touwtjes) ik heb ook geen bitstukje.. ik doe dus en halstertouw.. door bijde bit ringen.. en dan onderaan vast maken.. aan het einde van de strotouwtjes heb ik ook een halstertouw..

Tijd om beter materiaal te kopen
Bijna Sinterklaas en Kerst

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:15

Flink aan het werk zetten, en omdat erop zitten nu een ietsbietsje ana de gevaarlijke kant is betekent dat dus longeren, flink longeren

Bijzets zijn zo'n 15 euro, dus ik zou je ouders maar vriendelijk aan kijken, kan je vastmaken aan je zadel.

Het is ook logisch dat het gedeelte waar zij normaal vrij in is nu opeens haar werkplek is, kan voor een paard vrij verwarrend zijn maar het is niet anders.

Als de weilanden zo groot zijn is er dan geen mogelijkheid om een klein "bakje" af te zetten?
Dan is dat haar werkplekje, gescheiden van haar eigen plek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 07:12

Ik begrijp dat je dus een verzorg of bijrijdpaardje of zo hebt bij een boer en niet al te veel materiaal. Kun je niet aan een of ander lang touw komen dat niet snijd in je handen bij longeren? En handschoenen aan doen! Ga gewoon de eerste dagen, of de eerste weken, haar flink longeren. Kijk even hoe dit gaat, als ze rustiger wordt ga je proberen te rijden, als ze niet rustiger wordt wacht je af, je longeert iedere dag, en als de spieren het weer een beetje aan kunnen (ze heeft tenslotte een tijd stilgestaan) maak je haar echt moe en stap dan op. Je moet er even doorheen en even doorzetten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:13

Vandaag geen tijd gehad om haar te longeren.. en ik kreeg het leuke nieuws dat er een kleine is in de fam

Ik ga haar morgen dus even flink aan het werk zetten..
En een klein 'bakje' afzetten.. kan ook niet *is niet toegestaan *

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:25

Hai!
Ik weet niet hoeveel centen je zelf tot je beschikking hebt, maar op meerdere internet ruitershops zijn longeerspullen in de aanbieding. Een longeerlijn al vanaf 8 euro, als k t goed onthouden heb. En een hele set (longeersingel, bijzetteugels en longeerlijn) voor 45 euro.
Misschien iets voor jou??

Zo'n singel en sowieso de teugels zijn echt goeie dingen om je paardje lekker aan het wek te zetten tijdens het longeren, vind ik en dan hoeve ze nog geeneens echt druk te zetten op het bit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:29

Ik denk dat je beter een ander verzorgpaard kan zoeken. zonder goede begeleiding kom je er echtniet met dit paard

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:49

KiWiKo schreef:
Ik denk dat je beter een ander verzorgpaard kan zoeken. zonder goede begeleiding kom je er echtniet met dit paard

Hier ben ik het wel mee eens, het is onmogelijk om zonder de juiste begeleiding, materiaal en mogelijkheden zo'n druk paardje te verzorgen, als het nou een rustige goedzak was...

assepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:02

Zoek begeleiding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 20:01

Maar ik wil haar niet opgeven! Na wat ik met haar heb doorgemaakt Dat wordt vlink zeuren bij me ouders.. of ze haar willen kopen...