Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje

Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:34

Dat is toch niet normaal ?

Of heb ik het nou zo mis?

Dat hoorde ik vandaag dus van iemand.. t was heel normaal dat ze met 2 de paarden inreden en deze dus met anderhalf...

Dat is toch niet goed?

X_ViSwIjF_X

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:40

ah zo zielig neej hoog uit drie maar anderhalf vindt ik echt echt niet kunnen die mensen zouden echt verboden moeten worden.

xx

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:43

Nee dat kan echt niet.
het beestje is nog volop in de groei en in de ontwikkeling en je kan hierdoor een heleboel beschadigen.. is het niet lichamelijk dan ook wel geestelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:44

Dat is wel erg vreemd. Helaas worden er veel paarden te jong ingereden of wordt er te jong al veel mee gedaan.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:45

Niemandweet schreef:
Nee dat kan echt niet.
het beestje is nog volop in de groei en in de ontwikkeling en je kan hierdoor een heleboel beschadigen.. is het niet lichamelijk dan ook wel geestelijk.

Dat dacht ik dus ook.. ik was ook ff stil toen ik het hoorde.....

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:48

Nou ja zeg dat vind ik echt niet kunnen, dat is gewoon zo misselijk.
Kan je ze niet tegenhouden ofzo? Of zeggen hoe slecht dat is voor hun paard?

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:49

ijslander2 schreef:
Nou ja zeg dat vind ik echt niet kunnen, dat is gewoon zo misselijk.
Kan je ze niet tegenhouden ofzo? Of zeggen hoe slecht dat is voor hun paard?

helaas zijn er genoeg mensen die het zelf beter denken te weten..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:51

Er zit een verschil tussen beleren en rijden, weet je zeker dat ze erop hebben gezeten? Dat is echt wel schadelijk!

Wij beleren onze dravers ook op 1.5 jarige leeftijd, dan gaat het tuig erop en leren we ze lopen met de lange lijnen. Later komt er een kar achter en moeten ze een tijdje voor de kar. Daarna gaan ze dag en nacht het land in .

Zit wel een verschil in hoe je een paard 'inrijd' , dus ik vind niet dat je na zo'n onduidelijk bericht conclusies kan trekken

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 17:14

ruitje schreef:
Er zit een verschil tussen beleren en rijden, weet je zeker dat ze erop hebben gezeten? Dat is echt wel schadelijk!

Wij beleren onze dravers ook op 1.5 jarige leeftijd, dan gaat het tuig erop en leren we ze lopen met de lange lijnen. Later komt er een kar achter en moeten ze een tijdje voor de kar. Daarna gaan ze dag en nacht het land in .

Zit wel een verschil in hoe je een paard 'inrijd' , dus ik vind niet dat je na zo'n onduidelijk bericht conclusies kan trekken

Snap wat je bedoelt... maar ze had het over inrijden en ze was er al afgevallen.. dus in iedergeval zit ze er al wel op...

Beleren vind ik idd ook wat anders... maar dat is hier dus niet het geval....

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:18

hmm dit gebeurt gewoon te vaak, zelfs bij me buren! 1.5 jaar en ging die vrouw met zon 65 kilo op. NIET NORMAAL DUS, maarja dit waren dan ook wel hele extreem niet weten wat paard verzorgen is, mensen. echt heel erg zonde:(
t ligt er tog ook aan wat ovor paardje het is? idd dat met die dravers... ze zegge dat het kan, maar ook dat vind ik niet gezond

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:20

X_ViSwIjF_X schreef:
ah zo zielig neej hoog uit drie maar anderhalf vindt ik echt echt niet kunnen die mensen zouden echt verboden moeten worden.

xx

Wat dacht je van minimaal 3...

Op een ander forum heb ik nog een relletje gehad met een moderator , zij heel trots een foto van haar paard van 1 jaar en een paar maanden, iedereen zei ahhh wat een poepie en het was helemaal niet aardig van me dat ik zo reageerde... Diegene beweerde ook nog doodleuk dat die fokker dat altijd doet (bij koudbloeden, en dat zijn toch juist laatbloeiers ). Ik snap eigenlijk niet waarom mensen op zo'n jonkie willen gaan rijden, dat beessie heeft dan amper tijd gehad om jong te zijn en dan al onder het zadel . Neem dan eentje van 3 als je zonodig een pony wilt inrijden ofzo...
Laatst bijgewerkt door Authentic op 13-10-05 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:25

Anderhalf vind ik ook echt veel te vroeg.
Twee en een half gebeurt wel eens bij jonge hengsten voor ze teveel hengst worden zeg maar.

danie_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:25

woow wat erg vet zielig ik heb wel eens gehoort van een paard van 2,5 jaar maar dat kan eigenlijk ook niet maar dat is beter als 1,5 ect vet zielig!!!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:28

IK vind dat je met 2,5 wel al een licht zadeltje en een shabrakje langzaam aan kan latebn wennen, maar pas echt inrijden vind ik pas bij 3,5 jaar ongever

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:47

bij mij in de buurt staat ook een paard die al met anderhalf is beleerd en nu heeft ze een veulen en ik heb gehoord dat hij die ook gewoon met anderhalf laat beleren

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:06

jah zulk soort mensen dus bah

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:09

heel ziek met 1,5... die kan je dus echt als ze 6 zijn wegbrengen (en nee niet 100%, maar wel veel)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:12

Zielig... Ik snap niet hoe het in je hoofd kan opkomen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:15

"Zucht"

In Duitsland is er onderzoek naar gedaan. Hierui bleek dat bij te jong inrijden, of op jonge leeftijd te veel berijden en te vroeg in draf en galop, dat het kraakbeen tussen de ruggewervels hard wordt. Dit houd in dat deze paarden al op vrij jonge leeftijd al versleten zijn, wat dan ook idd veel voorkomt in de sport. Immers 15 jr word door vele fanatieken al oud gevonden, terwijl dit in gezonde omstandigheden midlife is.
In Duitsland is dan ook vastgesteld na aanleiding van dit onderzoek, dat te jong inrijden eigenlijk dierenmishandeling is, omdat je het dier schade toebrengt.
Het is misschien een harde stelling, maar ik kan me er ieg wel in vinden.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 18:27

Citaat:
te jong inrijden eigenlijk dierenmishandeling is, omdat je het dier schade toebrengt.
Het is misschien een harde stelling, maar ik kan me er ieg wel in vinden.

Ikke ook

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:32

Dat had ik ook op tv gehoord, dat was met het verslag over de military in Boekelo, en toen gingen ze in Engeland Eddy nog wat (bekende military ruiter) opzoeken, en toen stonden ze bij de renbaan en er kwamen net twee paarden met ruiters erop aangereden, en toen zei die Eddy: ''ja dat zijn twee jaarlingen, die worden binnenkort twee en ze zijn nu net een week onder het zadel.'' Ik wist niet wat ik hoorde!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:49

Veeel te vroeg, een kind van 5 stuur je toch ook niet naar de middelbare school? Mijn pony was bijna 3 toen ze ingereden werd en achteraf vind ik dat te vroeg, maar ik was 13 en ik wist dat toen nog helemaal niet.

Heb ook wel eens gehoord dat je bepaalde rassen eerder mag inrijden op 2 jarige leeftijd, ook de grootste onzin als je het mij vraagt. Het ene ras is natuurlijk sterker en eerder rijp dan het andere ras, maar een paard moet minimaal 3 zijn om ingereden te worden

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:01

Op een pensionstal waar ik wat lesklanten heb staan veel quarters en die eigenaar laat ze ook met de 1.5 inrijden.
Daarna gaan ze weer het land op en met de drie moeten ze volop aan de bak.
Maar hij zei ook wel dat ze met de 10 jaar op waren.
Waarom dan niet 2 jaar langer wachten en 10 jaar langer plezier van je paard denk ik dan?
Maarja met anderhalf schijnen ze braver te zijn!!
Nou als iemand een paard van anderhalf na mij toe brengt om zadelmak te maken dan kunnen ze hem meteen weer meenemen, want daar ga ik dus niet aan beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:17

lachmar schreef:
Maarja met anderhalf schijnen ze braver te zijn!!

Dat zegt denk ik meer over (het gebrek aan) competentie van de trainer en het ongeduld van de eigenaar dan over het paard/ras.

Trouwens sluiten de groeischijven in de rug pas met 5,5, en een aantal groeischijven in de benen tussen de 2,5 en 3 jaar. Eerder dan dat intensief gaan rijden kost je paard een aantal goede jaren aan het einde.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:20

jeetje als ik naast mijn 2,5 jarige merrie morgan/haflinger sta moet ik er nog niet aan denken om daar op te klimmen. zou me ogen uit me kop schamen. dat beest is nog vreselijk overbouwd en heeft nog egt dat veulenbouw. lijkt mij dat ieder jong paard dat heeft op die leeftijd. ik heb al besloten om ze pas in te rijden met minimaal 3,5 of 4 jaar en wil volgend jaar pas beginnen met beleren. wie weet is ze dan wel 4 als ik er opstap. lijkt me beter voor het paard en me eigen gemoedsrust
ik heb alle tijd en tot die tijd blijf ik gewoon op me hafje rijden.