oudjes..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

utjelover

oudjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:34

Bij welke leeftijd is een pony, volgens jullie,te oud om bereden te worden?

Lenneke_

Re: oudjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:49

Als je aan ze merkt dat ze het niet meer aankunnen. Daar zit geen leeftijd aan gebonden. De een is op z'n 30e nog hardstikke fit en vind het leuk om af en toe eens een ritje te maken, terwijl de ander er mischien op z'n 20e al 'te oud' voor is.
Dus kijk goed naar het paard. Ze kunnen zelf het beste aangeven of je er nog op kan rijden.

De meeste oudjes hebben er nog veel lol in.
En een paard moet altijd blijven bewegen, jong of oud.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:50

Ligt helemaal aan de conditie van de pony. De een is bij 15 al te oud, de andere bij 25 ....

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:53

Denk idd dat ze dat zelf aangeven. Bij de mijne was het met 22 echt over en een ander paardje op stal wordt met 21 nog gewoon dressuurmatig getraind zonder problemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:10

In principe is het het best om een paard/pony te blijven rijden. Altijd zorgen dat je hem niet in het zweet rijdt, ademhaling en hartslag in de gaten houden. Paarden hebben veel meer baat bij dagelijkse beweging om ze gezond te houden, dan "pensioen" in de wei. Dat is het ergste wat je een paard aan kunt doen. Ze willen het idee hebben dat ze er nog bijhoren!!!!
Als je paard dan zover is dat het niet meer (goed) kan lopen, moet je hem niet in leven houden omdat jij hem niet kunt missen. Vind ik.
Ik heb trouwens Exmoors gekend toen ik in Engeland werkte, moeder en dochter van 28 en 24, die nog elk weekeinde met veel bravour met jachten meereden. Ik heb er een foto van, maar helaas niet hier.
Oudste fitte paard dat ik heb gereden was 29.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:18

Er stond laatst nog een pony van 42 in de p&S of de Bit ofzo. Die draaide nog mee in de lessen en kwam ook nog in de barage van de onderlinge spring wedstrijd.
Er is dus niet een leeftijd vast te stellen. je pony geeft het zelf wel aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:49

Op de manege waar ik eerst reed was ook een pony die iets van 30 was. Dat beest was nog hardstikke fit, ze liep nog 3 dagen per week een uurtje in de les en maakte het de ruitertjes niet altijd even makkelijk Met galoperen racede ze soms keihard door de bak. Altijd erg leuk om te zien.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:59

Ik denk dat een paard zelf wel aangeeft, wanneer het niet meer gaat. Bij ons op de manege lopen verschillende paarden en pony's van 25 jaar en ouder. Deze lopen nog een paar uurtjes in de week in de les mee en dat gaat erg goed.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:18

ik rijd zelf een merrie van 23 jaar. Ze heeft tot vorig jaar nog Z1 gelopen met haar bazin. Haar bazin wil dat ik haar op dit niveau blijf trainen. Zelf krijg ik het idee dat ze het zware verzamelen niet meer kan verwerken maar voor de rest gaat het nog lekker hoor. Dus ja wanneer is een paard oud. Mijn pony is nu 21 in haar hoofd nog 3 maar haar heupen kunnen het niet meer aan dus die rijd ik alleen nog recreatief.

Zoals hierboven al is gezegt is het gewoon zeer afhankelijk van het paard zelf.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:20

Ik start mijn 24-jarige momenteel L springen en L1-dressuur

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:22

ik heb vroeger leren rijden op een oude ijslander van 30.. stijfjes maar kon nog hastikke goed bokken

maarhet hangt af van het paard. is niet per definitie rasgebonden ofzo.

ik hoop dat willem lekker oud wordt, dan krijgtie wei en lekker door het bos hobbelen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:19

Lusitana schreef:
Als je paard dan zover is dat het niet meer (goed) kan lopen, moet je hem niet in leven houden omdat jij hem niet kunt missen. Vind ik.

Hoe zie je dat dan bij mijn oude pony. Hij is nu 25 en heeft 3 jaar geleden een hersenbloeding gehad waardoor deels de functie van zijn rechterachterbeen is uitgevallen. Hij heeft geen pijn, is heel gelukkig in de wei en vindt het heerlijk om aan de hand te wandelen. Hij is alleen niet meer sterk genoeg om erop te zitten en loopt niet echt goed meer. Hij is zeg maar compleet scheef, omdat hij geen gevoel heeft in zijn rechterachter-onderbeen. Kan hem toch niet af laten maken om zoiets?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:27

Als jij denkt dat hij nog gevoel van eigenwaarde heeft, moet je het niet doen, alleen jij kan beslissen over zoiets. En, je wandelt er toch nog mee? Ik bedoel dat je een paard niet in de wei moet laten verpieteren als er geen uitzicht meer is op beterschap. Doe er iets mee of verlos hem.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:31

Ik ben het wel met Lusitana eens, maar ik denk dat ze er vergeten is bij te zeggen dat het erom gaat als een paard pijn heeft.
Er zijn genoeg mensen die hun paard niet los kunnen laten, ookal heeft het dier veel pijn.
Dat die mensen dan nog allerlei wegen bewandelen om het dier toch nog gezond te krijgen terwijl het eigelijk gewoon niet meer kan.

Een paard dat geen pijn heeft en nog een paardwaardig leven kan hebben hoeft echt niet afgemaakt te worden.