Goede voeding drachtig paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

weder

Goede voeding drachtig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:16

Hoi,
nu de winter weer voor de deur staat gaan de paarden weer van het land af.(Ze komen in de bak te staan)
Maar omdat mijn paard drachtig wat is dan een goede voeding om toch haar mineralen en vitamines binnen te krijgen.
Ik wil haar zowiezo een vitaminespuit geven.
Hoe doen jullie dit met (extra) voer??

Waratje

Re: Goede voeding drachtig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:05

Veel ruwvoer (hooi dus).
In principe hoef je pas in de laatste drie maanden (ongeveer) wat extra te gaan voeren, tot die tijd kunnen ze heel goed toe met hun normale rantsoen. Gewoon blijven kijken naar je paard om te zien of je het nog goed doet.
Bedenk wel dat met zo'n 7 of 8 maanden dracht het veulen draait en de merrie dan behoorlijk mat kan zijn. Dat betekent dan niet dat er meer voer in moet, maar dat het lijf even met iets bezig is dat afleidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:48

Ik voerde mijn merrie merriebrok van Pavo, daarnaast maisvlokken, en een scheutje zonnebloemolie. Natuurlijk veel hooi en stro tot de beschikking en ook op de weide. Hoe verder in de dracht, hoe meer ze nodig had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:52

Merrie/veulenbrok van Havens kun je vanaf de 8e maand gaan voeren en langzaam het aantal kilo's opvoeren. Dit kun je ook blijven voeren zolang het veulen bij de moeder loopt.
Ze kunnen dit samen eten, dus dat is mooi makkelijk.