paard blijkt halve fries ipv halve andalusier!en nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

paard blijkt halve fries ipv halve andalusier!en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 09:29

Ik heb op 1 augustus een merrie gekocht die aangeboden werd als halve andalusier. Nu heb ik contact gekregen met de fokkers van de merrie die mij hebben kunnen vertellen dat het een halve fries is. Evenals haar broer die ook als halve anda te koop stond. (tevens bleek de broer 6 te zijn ipv 4)
Ik ga er nu nog even vanuit dat de handelaar die haar aan mij verkocht heeft niet beter wist en dat het de persoon tussen de fokker en de handelaar is geweest die de zaken verdraaid heeft.

Inmiddels gaat de merrie niet meer weg, ze is mij er niet minder om en ik ben al gek op haar.
Maar ik wilde er een veulentje mee gaan fokken en terugpakken naar een volle anda om iets barokkers terug te krijgen. Daarbij vind ik dat ik iets heel anders dacht te kopen dan wat het was, als ik dat had geweten had ik misschien niet op de advertentie gereageerd en had ik haar zeker niet gekocht.
Nogmaals ik wil haar niet meer kwijt, maar wat zijn mijn mogelijkheden nu?
Ik vind eigenlijk dat ik te veel heb betaald voor deze kruizing (niet vwb emotionele waarde maar gekeken naar de kruizing).

Brennie

Re: paard blijkt halve fries ipv halve andalusier!en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:48

Of je brengt haar terug en vraagt het aankoopbedrag terug, of je houdt haar en jammer dan, toch leuk paardje. Ik zou niet verwachten dat je geld terug krijgt en je het paardje houdt. Je staat wel in je recht als je het paard terugbrengt en je geld terug eist.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 09:58

Ik weet dat ik haar in principe terug kan brengen maar daarvoor ben ik al te gek op haar. Het maakt haar natuurlijk niet minder.

Daarbij komt dat dat ook niet handig zou zijn want ik heb al zo'n 600 euro aan veearts kosten in haar gestoken. Ik heb een zadel besteld en allerlei spullen gekocht. Financieel gezien is dat ook niet heel aantrekkelijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:28

Tja... moeilijk. Ik snap dat je iets teleurgesteld bent, maar het blijft een leuk dier. Ik vind haar persoonlijk ook meer richting de iberische dan richting de friese kant gaan. Kruisen met een Anda kan natuurlijk nog steeds.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:48

Tja als je het nooit geweten had.... Zo zie je maar weer. Je kan toch gewoon fokken met anda. Nu je weet dat er een ander kaartje aan hangt... had je het paard gekocht om ermee te gaan fokken en daar financieel beter van te worden dan kan ik me er iets bij voorstellen. (hoewel als je echt wil gaan fokken (om de centen) je waarschijnlijk toch een volle anda gekocht zou hebben). Ik snap je probleem niet helemaal. Bij de aankoop had je zelf gedegen onderzoek moeten doen dat is de koper verplicht. Net als dat de verkoper verplicht is om gen gebreken ed achter te houden.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:42

ik wilde er niet mee fokken om er zelf financieel beter van te worden. Dat lijkt me niet makkelijk met een kruizing. Ik wilde een veulen voor mezelf fokken.
Mijn probleem is dat ik mijn zinnen had gezet op een andalusier (of Lusitano) en dat ik iets heel anders blijk te hebben. Mijn probleem is dus eigenlijk dat ik (en misschien ook de handelaar) ben voorgelogen over dit paard.

Nogmaals: Luna wordt me er niet minder om, ze blijft gewoon bij mij en ik ben net zo gek op haar.

Even gecharcheerd maar stel jij denkt een fries te kopen en het blijkt een luxe tinker. Of een Hanoveraan en het blijkt een Hongaars warmbloed.
het paard wordt er niet anders van.

En gedegen onderzoek, ik ben behoorlijk aan het speuren geweest maar had ik dan een DNA test bij het paard moeten laten uitvoeren? Hoe had ik hier acher kunnen komen zonder speurwerk? Dat lukt je ook niet binnen een dag.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:47

als ze je er niet minder om word waar ligt dan het probleem?
is natuurlijk geen gang van zaken als je word voorgelogen maar je kunt er toch nog mee fokken en een anda er opzetten
fries is ook barok net als anda wel op een andere manier maar kan toch net zo goed een mooi veulen worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:58

ik begrijp je wel hoor!

het paard is er niet minder om maar het is niet wat je voor ogen had toen je haar wilde kopen.

maar waarom wordt ze aangeboden als halve Anda als ze een Fries is?is het een erg domme... verkoper of juist een slimme... die weet dat Anda`s meer geliefd zijn en meer opbrengen dan een Fries?

jammer genoeg zijn er veel verkopers die hun paard mooier aanprijzen dan ze zijn.
ik zou me ook bedrogen voelen,je mag toch verwachten dat als je gaat kijken naar een paard wat te koop staat als halve Anda dat dat dan ook echt een Anda is!

wat zegt de verkoper hierop??
Laatst bijgewerkt door mirgino op 13-10-05 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:00

Nee dat lukt je niet binnen een dag. maar daarbij neem je dan dus wel dat risico. Als mijn paard anders blijkt te zijn kwa ras maar hij wel voldoet aan de verwachtingen waarvoor ik ehm gekocht zou hebben dan zou het helemaal geen probleem zijn. Echter kan ik me wel voorstellen dat je je belazerd voeld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:41

Hmm, vervelend probleem inderdaad...

Waar is het mis gegaan, of wie heeft er een leuk verhaaltje bij gemaakt om beter te kunnen verkopen...

Weet je het trouwens nu echt helemaal zeker?
Als ik naar de foto's in je profiel kijkt vind ik haar persoonlijk meer richting Anda dan richting Fries gaan...

Ik hoop in ieder geval dat je nog veel plezier van en met haar hebt!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:02

Wat maakt het uit welke naam je eraan geeft, fries of anda? Ik snap dat je je belazerd voelt, maar je paard zijn uiterlijk blijft hetzelfde, je plakt er alleen een ander stikkertje op of stopt hem in een ander hokje.
Als jij er een volle anda op wil zetten wordt het veulen dat eruit komt ineens niet minder mooi nu je weet dat het een halve fries is ipv een halve anda.

Ik heb ook zoiets gehad, ik kocht mijn shetje als 2 jarige ruin. Bleek hij bij nader inspectie van de DA een 1 jarig hengstje te zijn. Maar ja toen was hij er al. Ik was helemaal in paniek want ik was 14 en had altijd geleerd dat hengsten gevaarlijk zijn, en bovendien kostte een castratie ook een bom duiten. Totdat mijn moeder zei: waarom ben je nou zo overstuur, Dinkey blijft nog steeds Dinkey. Hij wordt niet ineens wilder nu we weten dat hij een hengst is. Hij is nog steeds even lief! En gelijk had ze. Het is maar net wat voor naam je het beestje geeft hor, als jij er nou maar blij mee bent!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:29

Typische valkuil voor iemand die graag een Andalusiër wil. Verkopers kunnen van alles wel voor halve Andalusiër aansmeren. Als je er mee wilt fokken, waarom dan niet een merrie met papieren gekozen? Of wil je voor jezelf 1 veulen fokken? Hoe dan ook, ze is blijbaar van het type wat je aanstaat. en, wat is een halve Andalusiër? Kan op alle mogelijke manieren uitpakken. Ik bedoel die hoeft niet eens in de verste verte erop te lijken. Als jouw paard het type is dat je zocht, dan maakt d eafstamming toch niet uit.
Boosheid kun je bij de handelaar uiten omdat hij je bedrogen heeft, zonder hem te dwingen haar terug te nemen.
Bij handelaren in Nederland zijn alle paarden "4" of "8", neem dat maar van mij aan. Het blijft tricky om een paard te kopen wat je niet hebt zien opgroeien! Enfin, ik snap je frustratie, ik zou zeggen scheld de handelaar de huid vol, of stel een brief op. Dat lucht op.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:55

Ik vind in ieder geval dat je een erg mooi paardje hebt.
Ik heb ook een kruising fries met NRPS gehad en die ging echt meer naar de fries kant.

hier kan je echt wel een leuk veulentje uit fokken volgens mij.
Ik had uit mijn merrie toen een 3/4 rijpaard 1/4 fries hengstveulen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:20

Leuk paard zeg !

Ik ga idd met de anderen mee : als dit het paard is wat je graag wilde , dan is het toch goed.

Jammer dat er wat verkeerds verteld is , ben je een beetje opgelicht , maar het is zonde om behalve dat geld ook nog eens een deel van het plezier in je paard kwijt te raken door je er druk over te maken...

Je hebt het over een halve Anda die nu voor de helft Fries blijkt te zijn.... is Fries niet gewoon de ANDERE helft , want daar lees ik niks over geloof ik ?

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:03

Vervelend zeg, maar wat pmarena zegt?
Ik zou iig even gaan babbelen met dehandelaar, en misschien toch een klein deel terug krijgen/vragen.
Succes, dat dat nou juist jou moet overkomen hey!
Groetjes Lis

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:25

Ik begrijp waarom je gek op d'r bent!! wat een uitstraling hebben ze ! Maar wel superbanketstaaf natuurlijk dat het een halve fries blijkt te zijn.. maar merkte je dat niet in de galop dan?? ik vind ze zelf ook niet veel van een anda hebben, alleen de kleur en het hoofd dan. maar veel geluk er dan verder mee als je ze aanhoudt !

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:38

Stoute schoenen aantrekken, voor het oog je gevoel uitschakelen en teruggaan naar de verkopende partij. Aangeven wat je ontdekt hebt en een bepaald bedrag terug eisen. Zeg dat je anders het paard terugbrengt (ook al is het niet zo), omdat je voorgelogen bent. Even hard zijn en op je strepen gaan staan. Dat het een fijn en leuk paard is, is heel mooi meegenomen, maar wanneer je teveel betaald hebt, zou ik wel actie ondernemen. Je bent immers geen dief van je eigen portemonnee?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:39

pmarena schreef:
Leuk paard zeg !

Ik ga idd met de anderen mee : als dit het paard is wat je graag wilde , dan is het toch goed.

Jammer dat er wat verkeerds verteld is , ben je een beetje opgelicht , maar het is zonde om behalve dat geld ook nog eens een deel van het plezier in je paard kwijt te raken door je er druk over te maken...

Je hebt het over een halve Anda die nu voor de helft Fries blijkt te zijn.... is Fries niet gewoon de ANDERE helft , want daar lees ik niks over geloof ik ?

Ja daar zat ik ook aan te denken.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:55

Ik heb even in je profiel gekeken naar de foto's van het paard en ik moet zeggen dat het een heel mooie dier is!! Ik heb ze toen ze te koop stonden ook gezien op marktplaats, en ze vielen me toen ook op. Eigenlijk vind ik wel dat je er niets van een fries inziet en lijkt ze ook meer anda dan fries. Ben je 100% zeker dat er fries inzit? Als je echt een veulentje wil fokken met haar zou ik er toch een anda hengst opzetten, lijkt me toch een goede combinatie.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:11

Laat haar gewoon dekken door een anda en dan heb je alsnog een halve...
Geniet gewoon lekker van haar, wat maakt het uit....
Ik snap dat je je belazerd voelt maarja, als je die mensen niet had gesproken had je het nooit geweten....en wie weet lopen er nog wel veel meer eigenaren van paarden rond die denken dat hun paard een heel ander ras is....wij hebben ook geen mazzel met onze tinker, ze heeft dit najaar heel erge zomer-eczeem gekregen....de jouwe is gezond en nog steeds even leuk!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:46

je bent toch op de uittstraling van het paard gevallen??? Ze heeft dan waarschijnlijk toch genoeg uitstraling van de barokke look waar jij voor bent gevallen. Ook de fries is barokke type en je kan toch altijd nog fokken met een andalusier???

Ik heb mijn paard gekocht als zijnde krusing fries/ tinker. Hij werd alleen erg groot terwijl pa en ma niet groter waren dan 1.58/1.62. Na de fokster te hebben gevonden blijkt dat hij is gekruist met een clydesdale waar door de kans er is dat ie nog ver boven de 1.70 uit gaat groeien. Dit hoeft van mij niet maar goed dat is het risico van het kopen van een kruising het zijn net toverballen. Maar voor mij is ie mijn kanjer hoe die verder ook uit gaat groeien. Succes verder met je paard.

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:59

nu ben ik vast blond of zo hoor maar wat ik zo lees is de moeder fries en de vader andalusier , of andersom . dan is er toch niets gelogen?
dan is ze half fries en half andalusier. dus ik snap nu ff het probleem niet, je wist dat ze een kruizing andalusier was. wat maakt het dan uit dat de andere helft fries is? had erger gekunt.

groetje merel

ps. ze is wel een schatje hoor.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:35

ik zie er niks van een fries in terug, en dat terwijl het altijd zo herkenbaar is als er fries in een kruising zit!!! wat is de andere ouder dan? dit lijkt meer op ee kwpn dan fries

sorry ik zie het al, nrps!!! maar fries... nee

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:39

Wauw je zit er al op!!! Super zeg!
Had je verhaal al op het andere forum gelezen... (ben Capriola daar)
Nu je het weet zie je inderdaad wel de rechte neuslijn van een Fries erin terug maar ja dat is achteraf. Ik zou het zo niet zeggen, vooral niet omdat kruising Fries toch eigenlijk wel zwart zou blijven zou je denken... Je moet haar lekker houden en vooral van genieten, ze wordt er niet minder van nu ze een andere papa blijkt te hebben toch? Denk goed na of je er wel mee fokt, ik ben niet zo voor fokken met kruising merries, net wat hier al wordt gezegt het zijn net toverballen en je weet niet wat eruit komt... maar ja voor hetzelfde geldt pakt het wel heel goed uit!
Heb je de handelaar inmiddels gesproken? Ben benieuwd naar het vervolg...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:52

Hee marit,

Ook nog even een berichtje van mij. Ik snap heel goed wat je bedoeld. Luna is luna en ze wordt echt niet minder doordat ze half fries is, maar als je als zo lang naar ando of lusitano zoekt als jij en je aankoop blijkt iets totaal anders te zijn dan de handelaar je verteld heb voel je je toch gewoon genaaid. J

e steld gewoon vertrouwen in een handelaar omdat die je helpt met iets kopen wat je heel graag wilt. Dan is het gewoon rot als het hele verhaal (of het nou bewust of onbewust is) niet klopt. Ik vind het echt een kwestie van vertrouwen. Of je nu wel of niet gek bent op je paard en of je d'r nu houd of niet, je wordt/bent gewoon bedrogen.

Gelukkig voor luna dat je zo gek op haar bent en dat je haar gewoon houd. Een ander had haar misschien gewoon weggedaan en waar ze dan terecht komt is altijd maar afwachten. Luna heeft ontzettend mazzel met een baasje als jij!!

Zo dat wou ik ff kwijt

Dikke kus!