Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:30

Bij Rena op stal heeft de staleigenaar een paard voor zijn inmiddels volwassen en allang uitwonende dochter. Een dressuurgefokte KWPN-merrie. Haar zoon met in de bloedlijn v/d vader Jazz en Cocktail is van de zomer ingereden , en dat ging allemaal heel braaf eigenlijk , het is een geweldig lopend diertje , loopt heel makkelijk , soepeltjes , braaf en licht in de hand , ziet er heel fijn uit. Dier is ook zo soepel als een elastiekje , zit enorm veel dressuuraanleg in , lekker wakker en eerlijk jong paard die erg indrukwekkend door de wei kan stuiteren met z'n rare kattesprongen af en toe

Nu is hij te koop wegens tijdgebrek en is gebleken bij het maken van foto's voor het keuren , dat hij HKO fase 1 heeft....

Is heel erg spijtig , als je de bewegingen van dat dier ziet dan heeft hij zoveel mogelijkheden in de sport ... maar nu staat hij dan te koop als recreatiepaard.

Hij moet weg , zijn moeder ook. Moeders is een dominant ding , ben bang dat daar niet op zo korte termijn iemand voor te vinden is.... ze MOETEN allebei voor 24 november weg zijn , sowieso...

Mocht een bokker nog iemand met interesse weten voor deze paarden , PB dan even.

Als je hoort van bvb. Mandy met Navy hier op Bokt , die met HKO fase 4 gewoon de klasse 3 enduranceritten doorloopt , dan moet met Utas met HKO 1 toch ook nog wel wat te doen zijn ?

Zeker omdat hij er totaal geen last van lijkt te hebben , en zo makkelijk beweegt , dat dier is altijd in beweging.

Zou het echt zonde vinden als hij de salami in ging

Wat moeten we hier nu mee ?

Wie zou zo'n paard (en z'n moeder) nou willen hebben , en tegen welke prijs ?

Wie weet merk je weinig van die hele HKO.... zeker als je er op de juiste manier mee om gaat.

Xox

Re: Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:43

Het ene paard kan met een fase 4 heel lang goed lopen zonder problemen maar anderen lopen met fase 1 na een half jaar al kreupel. Zou het een te groot risico nemen om zo'n paard te kopen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:59

Volgens mij heeft elk paard minstens 1tjes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:04

1tjes is iets anders dan hko fase 1 toch?

iig heb ik een pony met spat & HKO fase 4 waarmee ik M1 dressuur en L springen heb gereden
nu overbelast ze haar voorbenen nogsteeds dagelijks ivm de extra botwoekering na de gewone spat in de achterbenen, maar loopt voor nogsteeds 100% zuiver...

moeders voor een klein prijsje als fokmerrie verkopen en hem zelf ook voor een klein prijsje verkopen, erbij zeggen van de HKO fase 1, maar die raak je nog wel kwijt lijkt mij
je gaat er alleen nix aan verdienen denk ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:15

Nouja hij kwam er niet mee door de keuring i.i.g.

Ik vroeg aan de stalbaas hoe zeker dat het was dat hij echt HKO heeft , en hij zei : heel zeker , ze hebben foto's gemaakt.

Maar je merkt niks van pijn aan dat dier...het is gewoon een lekkere jonge bink die zich wat verveelt omdat er te weinig mee gedaan wordt , hij probeerd de hele dag in de wei de dames op te porren om wat te gaan spelen enzo. Dat dier is altijd bezig , altijd een alert koppie , zo dominant en zeikerig als z'n moeder is , zo verstandig en relaxed is hij. Is ook altijd vrolijk terwijl z'n moeder een sjacho (met een klein hartje ) is. Altijd hele dagen op de wei in de zomer , in de winter van donker tot donker.

Staan ze dan 's avonds op stal en is hij aan het neuzen met een andere merrie aan de overkant , komt daardoor in het territorium van z'n moeder die hem vervolgens een knauw geeft , dan gaat hij even opzij met z'n hoofd om moeders een plezier te doen , maar komt daarna net zo relaxed en vrolijk weer terug om te neuzen met die andere merrie , hij weet hoe die met zure vrouwen om moet gaan , 't is net een vent

Er iets aan verdienen is sowieso al niet meer aan de orde , hij zou op dit moment heel erg blij zijn als hij voor beide paarden samen nog 2500 euro zou krijgen.... hij wil er nu echt vanaf omdat de dochter er geen tijd voor heeft , dat is ook zonde van dat paard , dus het is balen dat Uut niet door die keuring kwam.

De merrie is een lastpak , moet je mee om kunnen gaan. Zit een heel goedaardig eerlijk paard onder , maar het is en blijft een dominant ding waar je wel een echt paardenmens voor moet zijn , dan heb je er weinig problemen mee als je daar niet van onder de indruk bent.

Fokmerrie....mja ik weet niet. Zal ondertussen ook wel tegen de 20 zijn denk ik , Keras.

Utas is een jaar of 4 nu. Een vos. Wat kan dat ding bewegen zeg. Ik ben niet gauw onder de indruk , maar toen een half jaartje geleden voor het inrijden mensen met interesse kwamen kijkn en ze hem wat opjaagden in de bak , MAN wat een sprongen en draaien liet die toen zien , hij was heerlijk aan het spelen , strekken , tempo wisselingen , zijwaartse gangen , achter elkaar om de pas galopwisselingen aan het maken....hij schudde vanalles zo soepeltjes en zo simpel uit z'n mouw , ik was echt onder de indruk hoeveel dressuur aanleg dat elastiekje heeft.... dan zie je toch duidelijk dat dat iets is dat er echt in gefokt is.
Zo soepeltjes...

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:29

Zonde van zo'n paard,maar ik zou zo'n paard nooit kopen je weet niet hoe snel het verergert.
Zo'n dier zou als ik hem had "gewoon" de worst ingaan,en als je hem toch zou willen verkopen mag hij niet meer als slachtprijs opbrengen.
Maar ik zou zeggen opruimen,je wilt toch niet dat dat soort paarden in de sport terecht komt vroeg of laat beleef je daar ellende mee,en tov. het paard is het ook niet fair.
Hetzelfde geldt voor de moeder,hoogstens verkopen als gezelschapsdier maar iig nooit meer mee fokken,de kans dat je weer een slechte fokt is immers levensgroot aanwezig,en wat heb je daar aan.
Maar misschien ben ik wel een beetje hard,mijn persoonlijke mening is gewoon dat je paarden die niet te genezen zijn op moet ruimen,als je ze verkoopt heeft een ander de ellende,als je ze houdt heb je zelf ellende.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:30

Klinkt als een gewéldig peerd

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:33

Fase 1 en een eentje zijn hetzelfde. Voor zover ik weet krijgen ze in Utrecht gewoon een certificaat, mits de andere uitslagen ook goed zijn natuurlijk.
Een 1tje is goed.
Laatst bijgewerkt door Tsahal op 12-10-05 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:35

johno schreef:
Hetzelfde geldt voor de moeder,hoogstens verkopen als gezelschapsdier maar iig nooit meer mee fokken,de kans dat je weer een slechte fokt is immers levensgroot aanwezig,en wat heb je daar aan

hier ben ik het niet mee eens, mijn spat & HKO fase 4 paard is een Lacapo x Cor de la Bryere uit dezelfde moeder als Burggraaf
zou toch zonde zijn geweest als ze die merrie opgeruimd hadden, was er nml geen Burggraaf geweest

een merrie die zelf iets mankeerd(zoals de mijne dus) daar hoor je idd niet mee te fokken...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:38

hey
ik denk dat je niet te veel moet vragen, ongeveer de prijs dat je zelf zegt. Hier worden paarden die afgekeurd zijn, dus voor recreatie enzo, voor ongeveer 1000 à 1500 euro verkocht.

Mijn paard heeft HKO fase 3. Je ziet er helemaal niks aan. Ik rij hem dressuurmatig, springen doe ik niet meer. Hij is momenteel op M niveau, maar ga hopelijk binnenkort weer starten.
Hij doet zonder enig probleem wijken, tempowisselingen, verzamelen, contragalop en galopwissels...
Ik denk dat het het ene paard tegen het andere is.

En zoals hierboven gezegd wordt, "opruimen" vind ik wel wat erg.
Heeft dit paard dan geen enkel recht op leven??
Als blijkt dat hij ergens pijn krijgt van deze hko, en er is geen andere mogelijkheid, dan kan je het dier verlossen uit zijn pijn. Maar op voorhand? nee! Mensen die bvb artrose in hun benen hebben, ga je toch ook niet doodschieten "want ze zouden er eens last van kunnen hebben"

met hko valt volgens mij wel te leven. Paard lang genoeg laten losstappen en uitstappen bij elke training. Niet op heel harde of heel zachte bodem trainen. En liefst zonder ijzers laten staan, zodat de hoef genoeg bloed erdoor kan pompen.
moest ik kunnen, zou ik zo dat jonge paard overnemen
succes!
xxx

edit:ik lees net dat een 1tje goed is, dan is er toch geen enkel probleem?? ik zou gewoon even bellen en informeren in de kliniek waar hij gekeurd is, wat daar nu mee bedoeld wordt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:42

ik ken Keras van toen ze nog in Oudenhoorn woonde.

ik heb bij hun op de pensionstal gestaan.

en ik kan me echt niet herinneren dat ze Dominant was!

met rijden wel wat moeilijk maar dominant? niet echt!

en wat zonde dat haar veulen dit heeft zeg!

dus A heeft er helemaal geen zin meer in,jammer ze was altijd erg fanatiek!

ik hoop dat Keras nog een leuke baas krijgt,ik heb het altijd wel een lieve merrie gevonden!

maar is de K een 20 jarige??

wat gaat de tijd dan snel zeg!
ik dacht dat ze een jaar of 6 was toen ze kwam en dat is zo`n 7 a 8 jr geleden als ik het goed heb.

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:43

Ter verduidelijking:
0 = perfect, dus geen afwijkingen
1 = goed, dus alleen zeer lichte afwijkingen
2 = voldoende, wel wat afwijkend maar niet ernstig.
3 = onvoldoende, afwijkend en ernstig
4 = slecht, zeer afwijkend en zeer ernstig

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:47

Tsahal schreef:
Ter verduidelijking:
0 = perfect, dus geen afwijkingen
1 = goed, dus alleen zeer lichte afwijkingen
2 = voldoende, wel wat afwijkend maar niet ernstig.
3 = onvoldoende, afwijkend en ernstig
4 = slecht, zeer afwijkend en zeer ernstig

ja dit zijn de waardes voor alle gewrichten die op de foto zijn gezet

maar een 1tje voor het straalbeen etc is iets heel anders dan hoefkatrol-ontsteking fase 1 hebben

dat is geen 1tje op de foto, maar een aanwijzing dat het paard hoefkatrol-ontsteking heeft...
een paard met een 1 op de foto wordt nml NIET afgekeurd en dit paard is WEL afgekeurd, nml op HKO fase 1 wat iets anders is dan een 1tje voor de foto..

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:49

Renske20
Waar kun je hierover info vinden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:49

Mirgino :

A. is ook ouder natuurlijk , heeft haar baan en leven in een andere stad , en Keras is nu ook niet zo'n fijn braaf paard om maar af en toe een rondje mee buiten te rijden , ze kan nogal uit d'r panty gaan blijkbaar en ineens niet verder willen ofzo. Rinus zegt zelf ook dat ze bvb. om de dag gereden moet worden en dan is er niks aan de hand , maar A. komt daar gewoon niet aan toe.

Niet dominant ? Nou dan toen misschien niet , maar nu is er maar 1 de baas in de wei en dat is Keras hoor ! Toen Has er nog was was het helemaal erg : lieten die 2 lomperiken de ponies niet eens drinken....

Keras heeftin wezen een goed karakter , maar is gewoon wat zuur.
Daar moet je doorheen kunnen kijken. En ze schijnt in het verleden een blessure te hebben opgelopen waardoor ze op zachte ondergrond niet helemaal goed loopt ?

Utas IS echt een leuk paard , ik zie er een heerlijk dressuur-recreatie paard in , hoop dat dat hem gegeven is.

Weet verder niet of dat je kunt zien wat de prognose is.... is het er zo1 die de komende 20 jaar lekker aan het werk kan zonder ooit een misstap te doen , of niet ? Ik heb geen glazen bol....zie alleen een doodnormaal jong paard met veel potentie....

Op z'n minst om iemand een heel fijn gevoel te geven in de bak en op een lekkere rit. Hij is echt niet snel onder de indruk , en toch zeker geen sul. Zo'n nieuwsgierig paard die alles wel interessant vindt en wel opgewekt kijkt wat het leven hem brengt. Hij houdt wel van gezelligheid , is best een knuffelkont , moet overal bovenop staan de kleuter en als je dan zegt dat 'ie op moet hoepelen bvb. bij het draadje van de wei als ik met Rena erin wil , nou dan klost 'ie weg. Net genoeg ruimte gevend weet je wel , dat paard is bijdehand zat , die kijkt en leert snel. Is een bravert en doet graag dingen goed , maar heeft wel af en toe een correctie nodig want hij is lekker jeugdig en heeft hersens hoor
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-10-05 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:52

Tsahal schreef:
Renske20
Waar kun je hierover info vinden?

bij de DA, waar ik iets te vaak ben geweest

maar een paard met allemaal 1tjes wordt goedgekeurd, wanneer een paard afgekeurd wordt mankeerd hij iets, in dit geval bij dit paard is dat HKO fase 1

via google is er vast we wat over te vinden maar ben niet zo hansig daarmee

Tsahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:55

Ik heb 8 jaar op een dierenkliniek gewerkt en dit nog nooit gehoord. Zeg niet dat je ongelijk hebt hoor, maar ik zou er wel eens iets over willen lezen.
Ook op google kan ik er niets over vinden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:57

en waarom moeten ze voor 24nov weg?

gaan ze verhuizen of zo?

ik heb helaas niet veel contact meer met Corrie en Rinus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:03

Nou Rinus wilde ze sowieso al weg hebben omdat A. er eigenlijk niet mee verder wil / kan vanwege dat ze ook haar eigen leven heeft en alleen in het weekend een keertje rijden echt zonde is van Uut , en voor Keer te weinig is.

Hij wilde er vorig jaar al vanaf en vertelde vanavond dat hij nu de knoop heeft doorgehakt : 24 november gaan ze op vakantie , en niet om die vakantie maar gewoon om nu eindelijk eens een grens te trekken : voor die tijd zijn ze weg. Sowieso. Zei hij dus.

Dus tja.

Klonk zeer vastbesloten..... dan zouden ze zelf alleen Fanny overhouden , daar heeft hij toch wel een erg zwak voor

Die grote paarden zijn van A. in feite en als die er niet mee door wil / kan gaan...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:04

Dat paard loopt goed dus is hij goed. Als hij straks bij iemand komt met een hoefsmid die correct bekapt en een ruiter die hem mooi van achteren uit tegen de hand rijdt, zuo hij wel eens heel lang in de sport kunnen lopen. Ik zou alleen natuurlijk niet te veel betalen voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:05

Ik ken de term ook niet
Ik ken ook alleen het lijstje wat hier staat.
bij een 3 of 4 word het paard "afgekeurd"

Maar hko fase 1 ken ik dus ook niet

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:06

sja, ik ga er vanujit dat hij een 3 heeft hoor. anders is hij toch niet afgekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:13

Ik ben dan idd ook benieuwd in welke klassering hko klasse 1 valt, in de schaal die hier gegeven word

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:18

Volgens mij is hij gewoon door de regionale dierenarts hier gekeurd , zal het eens navragen.

Z'n hoeven worden niet echt strak bijgehouden , zijn niet schandalig ofzo maar wel regelmatig wat te brede en gescheurde "schotels" .

Ook heeft hij onlangs in een spijker gestaan , vorige eigenaar van het land verbrandde wel eens hout in de wei , lekker is dat

Daar heeft hij even kreupel door gelopen maar viel eigenlijk allemaal nogal mee. Maar zo is het balletje gaan rollen , hij liep niet zuiver , dus foto's.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:19

Zet eerst maar eens op een kleine volte op harde ondergrond in stap en draf. Begint hij te hinken, NIET KOPEN EN NIET AANNEMEN, gewoon laten staan!!!