Granen of muesli?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Granen of muesli?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:24

Ik wil mijn paard iets bijvoeren i.v.m. het toevoegen van een vitaminesupplement.
Hij krijgt nu in totaal 3 kilo Equiralbrok per dag en hooi hierbij. Word fanatiek gereden, dressuur en af en toe springen. Heeft hier genoeg aan maar er kan wat meer bij voor wat meer pit.
Ik ben bezig met spieropbouw van mijn paard. Voorheen kreeg hij af en toe wat muesli (Pavo) erbij, maar vroeg me af of granen niet beter zouden zijn.
Heb gehoord dat dit meer zou doen m.b.t. spieropbouw?!
Paard staat ook in de wei en heeft snel stalbenen. Wil dus oppassen met teveel eiwit in het voer...

Graag jullie ervaring + welk merk (granen/muesli) jullie zouden kiezen.

Bedankt!

Edit: Deze is mij ook aanbevolen. Ervaringen?
POWER-PLUS Mix
'High Energy-muesli met mais- en gerstvlokken en zwarte haver, nu verrijkt met extra electrolyten. POWER-PLUS Mix bevat zeer weinig eiwit en veel energie.
Het wordt o.a. zeer veel gevoerd in de wat intensievere sporten (m.n. in dressuur, drafsport, rensport en endurance). Volbloeden hebben vaak een wat lager lichaamsgewicht en moeten uit minder voer meer energie halen. POWER-PLUS Mix zorgt daarvoor.

ellepel

Re: Granen of muesli?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:33

havens 5 granenmix kun je ook gaan voeren,
blanke en zwarte haver, gerst, gebroken mais en tarwe.

veel energie en weinig eiwit, ook een prima aanvullend voer

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:41

Dankje Ellepel: dit is de jouwe:
-GranenMix
Al jaren een van de Bestsellers. Natuurlijke sportmengeling uit 100% granen zonder toevoegingen. Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit. Te voeren als bijvoer.

Dat klintk best goed!!!
Ervaring zelf mee, m.b.t. spieropbouw/vacht enz?

Deze kwam ik ook tegen:
Nieuw: HAVENS Kentucky Lite E.
Kentucky Lite E. is een exclusieve mix van zwarte en blanke haver, gerst, (gebroken) franse cribs-mais, soyaolie, tarwe en een speciale high-perfomance-vitaminekorrel (met o.a. 250 mg Vit. E; volledig beschikbaar).
Kentucky Lite E. kan gevoerd worden aan alle paarden, hetzij als compleet krachtvoer (als "energie-booster", bijv. aan dravers of volbloed-paarden in de draf- en rensport) of als aanvullend voer naast een ander krachtvoer.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:19

Cavalor Endirix of Superforce zijn goede voeders met veel energie en voedingsstoffen voor paarden die actief tot zeer actief in de sport/training zijn. (www.cavalor.be). Voor spieropbouw kun je verder ook nog kijken naar Horslyx Mobility liksteen (www.calflyx.nl)
Granen bevatten veel energie, maar doen qua spieropbouw weinig. Hoervoor moet je zoeken naar producten met Vit E en Seleen

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:24

De Superforce spreekt mij heel erg aan. Ook omdat dit de spieren van het paard ondersteunt. Maar is dit een brok, muesli of wat? En in hoeverre moet ik het voer van mijn paard nu toepassen?

Kun jij mij dit uitleggen:
Met het voeren van granen mag men nochtans niet overdrijven, anders wordt er teveel melkzuur gevormd met als gevolg: spier- en verteringsproblemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:25

Ik hoor vaak dat kruidenmusli goed is voor spieropbouw, dat voeren wij altijd na het rijden. Wij zelf voeren alleen de kruidenmusli van de boerenbond omdat daar geen haver in zit, dus verder weet ik niet welke merken echt goed werken.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:44

Paradiso schreef:
De Superforce spreekt mij heel erg aan. Ook omdat dit de spieren van het paard ondersteunt. Maar is dit een brok, muesli of wat? En in hoeverre moet ik het voer van mijn paard nu toepassen?

Superforce is een hoogwaardige meusli. Hoe het voer toegepast moet worden is weer afhankelijk van de hoeveelheid arbeid. Hoeveel dagen per week en hoeveel uren per dag.

Paradiso schreef:
Kun jij mij dit uitleggen:
Met het voeren van granen mag men nochtans niet overdrijven, anders wordt er teveel melkzuur gevormd met als gevolg: spier- en verteringsproblemen.

Superforce is een zeer hoogwaardige voeder. Hierin zit zeer veel energie en voedingsstoffen voor topprestaties. Dusdanig veel dat er dus op de hoeveelheid te voeren voer gelet moet worden. Tekort aan voedongsstoffen zoals vitaminen en mineralen is niet goed, maar te veel kan ook negatieve gevolgen hebben. Dit houd is dat bij dit voer het paard ook aan de zware arbijd moet zijn en de hoeveelheid te voeren kilo's moet worden aangepast aan het trainingsschema. (hoe minder training, hoe minder voer) Daarom melde ik ook de endurix. Dit is nagenoeg de zelfde hoogwaardige kwaliteit, alleen dan minder fel zodat het ook geschikt is voor paarden di in de lichtzware arbeid zijn.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:21

Dit advies kreeg ik van cavalor-advizeurs:
Beste Susanne,

hartelijk dank voor uw email.
Het beste geeft u uw paard dan de Kentucky-Lite E. Deze energierijke graanmengeling bevat extra soya-olie en een zeer hoge vitaminering (met name Vit E voor de spieren) en zorgt voor extra energie zonder te vervetten.
Door de hoge vitaminering hoeft u geen extra vitaminen niet meer bij te voeren.

Alleen nu mijn probleem... De vitamines heb ik gekregen van een dokter en wil deze dus absoluut voeren... Dat kan ik dus beter niet door dit soort voer doen - anders krijgt hij overdosis vitamines/mineralen...?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:59

Cavalor die Havens producten adviseerd

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:01

Excuses... Niet Cavalor... Bedoel natuurlijk Havens! Foutje gemaakt met de namen (blonT)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:17

Ik zou dan zeggen, voer Havens Power Plus Mix, zitten ook nog electrolyten in voor de stofwisseling in de spieren en het koelen van de spieren.
Maar Cavalor Endurix heeft daarentegen weer Seleen erin die samen met Vit E voor meer en betere spieropbouw zorgen.
En zo heeft elk merk wel een product voor deze prestaties.

koekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:27

IK GEEF MIJN PAARD EIGENLIJK NOOIT MUSLIE WANT IN DE MUSLIE ZITTEN VEEL SUIKERS WAARVAN ZE DIK WORDEN EN DIKKE PAARDEN ZIJN NIET MOOI DAAROM GEEF IK MIJN PAARD EIGENLIJK ALTIJD 5 GRANEN MIX WANT DAAR ZITTEN OOK NOG ENERGIE IN. EN DAARBIJ KRIJGT HIJ OOK NOG EEN SUPPLEMENT VAN PAVO VOOR DE SPIER OPBOUW GROETJES KOEKIE01

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:40

@ Koekie1: je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, we zijn niet blind. (Vrij naar herman Finkers)

@ TS: Er zit een denkfout in je redenatie. Je wilt spieren opbouwen (en spieren bestaan uit eiwitten) en je wilt eiwitarm-voer voeren. Dat gaat niet samen. Spieren opbouwen = eiwitten voeren. Zo simpel is dat.

En stalbenen heeft nul komma niks te maken met eiwit in het eten.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:29

Lang niet alle meusli's bevatten melasse hoor......

Voor spieropbouw is nodig Vit E en Seleen, maar ook aminozuren. Je kunt voer geven waar aminozuren in zitten of waar RUWE eiwit in zit. Ruwe eiwitten worden afgebroken naar aminozuren.
Overigens is Vit E een natuurlijke vochtafdrijver

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:18

Ik mix de PowerPlus Mix en de Kentucky Lite-E (2 om 1) en ben er echt super over te spreken!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:55

Weet iemand misschien het verschil in voedingswaardes tussen muesli en granenmix, bv Havens Kruidenmuesli en Hartog Energy Classic (is incl vitamines etc.) ?

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:25

Ibbel schreef:
@ Koekie1: je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, we zijn niet blind. (Vrij naar herman Finkers)

@ TS: Er zit een denkfout in je redenatie. Je wilt spieren opbouwen (en spieren bestaan uit eiwitten) en je wilt eiwitarm-voer voeren. Dat gaat niet samen. Spieren opbouwen = eiwitten voeren. Zo simpel is dat.

En stalbenen heeft nul komma niks te maken met eiwit in het eten.

Even off-topic
Ik denk dat koekie01 het niet zo bedoeld .
Welkom koekie.

Groetjes Pharlap.