Welk paard kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elle01

Welk paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:31

Ik wil graag een eigen paard kopen. ik kan alleen niet kiezen tussen een jonger paard (veulen/jaarling) of een paard die wat ouder is.
wat zijn de voor en nadelen van een jonger paard en wat zijn de voor/nadelen van een ouder paard??

Cheveyo

Re: Welk paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:32

wil je nu al meteen op je paard gaan rijden?

elle01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:33

op zich maakt me dat niets uit, ik vind rijden leuk maar het hoeft niet per se..

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:34

Hangt ook een beetje van je ervaring af.
Voor een eerste paard kun je het best een ouder paard nemen.
Eentje die alles al kent.
Bij een jong paard komt veel meer kijken en heb je zelf veel meer ervaring voor nodig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:52

ja,dat is waar,en als je een jong paard koopt,en het enige wat je gedaan hebt met paarden is rijden,dan heb ik vaker geweten dat ze rap uitgekeken raken op dat veulentje-jaarling....want een paar jaar is lang hoor voor je moet wachten eer je kan beginnen rijden....
bij je eerste paard zou ik ook een ouder kopen....of desnoods eentje die just onder het zadel is,kan je dan ook nog alle kanten mee op

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:53

als het je eerste paard is en je heb nog nooit ervaring opgedaan is het maybe wel handig om een volwassen paard te kiezen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:07

Hoe lang rij je al??? Hoe langer je rijdt, hoe minder ervaring je paard hoeft te hebben, en ook omgekeerd.
Ik zal zeggen: neem voor je eerste paard een ouder paard, dat kan ook een paard van een jaar of 8 zijn, dat is zeker niet oud, maar zo'n paard heeft al het een en ander meegemaakt en heeft zijn eigen balans gevonden. Van zo'n paard kun je vaak nog 10 jaar plezier hebben, als het niet meer is...

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:08

Ik zou ook gaan voor een wat ouder dan. Jong paard komt veel bij kijken kun je niet meteen op rijden, is vaker nog onbetroubaarder dan een ouder paard hoeft nieta!!! Het nadeel is van een ouder paard is dat je het niet hebt zien opgroeien en bij een jong paard wel!!

elle01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:11

ik rij wel een tijdje, maar denk inderdaad dat een ouder paard verstandiger is. het lijkt me alleen enorm leuk om een paard op te zien groeien vandaar dat ik twijfelde..

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:18

Ligt ook aan de ervaring idd. En wat je ermee wilt.
Wil je wedstrijden gaan rijden en heb je daar al veel ervaring mee dan is een jong paard een leuke uitdaging om te trainen.
Of heb je weinig (wedstrijd) ervaring, dan kan je beter een wat ervaren paard nemen. Die zijn betrouwbaarder en stabieler in de omgang en je kan er lekker veel van leren.
Een jong paard kan namelijk best link zijn, die weet nog niet wat goed en fout is. Zo heb ik flinke beten en trappen gehad van een jaarling, die dacht een beetje met mij te kunnen dollen.
Nou ik niet blij!
Maar straffen gaat ook niet want dat beestje snapt niet wat er fout aan is, was speelzigheid.
Denk er goed over na. Praat met mensen die ervaring hebben met een jong paard.
En denk na wat je zelf kan.Heb je veel geduld??
Kan jij een paard opvoeden/inrijden/verkeersmak maken/etc.etc. ???

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:33

heb je wel is een verzorgpaard gehad?
Want als je op een manege rijdt weet je ook niet alles.
En je kan beter eerst een verzorgpaard zoeken en tijdje verzorgen dan weet je ook wat er van je te verwachten staat kwa tijd enzo.
En kwa verzorging het is toch anders dan dat je op een manege komt om te rijden enzo en uit boeken haal je ook niet alles.
Maar ik zou ook voor een ouder paard gaan misschien later een veulentje van fokken ?

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:41

ik zou in eerste instantie ook zeggen, een ouder paard
maar mn paard is zelf ook een jaarling en daarbij mn eerste paard, en tot nu toe gaat het perfect! hiervoor heb ik wel al wat ervaring(als je het al zo kunt noemen) opgedaan met jonge paarden, niet met rijden, maar er zitten paarden van alle leeftijd tussen mn verzorgpaarden.
hij is ook nog eens hengst, maar het gaat echt goed (hij is ook wel heel braaf,daarmee)
ik denk dat je gewoon moet gaan voor het paard waar je verliefd op wordt, dat zegt dikwijls veel meer dan iets anders, en daarbij als je goede begeleiding hebt, zal het ook vast wel lukken met een jong paard, nu heb ik nog 2 jaar waarin ik meer ervaring kan opdoen zodat ik hem later aankan, intussen rij ik gewoon op mn verzorgpaarden, en als hij klaar is, ben ik er ook wel klaar voor denk ik, ik neem er gewoon goede instructie bij, denk dat het dus perfect mogelijk is!
veel succes!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:52

Het zou allebei kunnen. Maar als je een jong paard neemt zorg dan wel voor goede begeleiding.
Je zou ook een 5jarige kunnen nemen. Die kent al wel wat, maar moet ook nog een hoop leren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:54

Ik zou voor een ouder paard gaan, dat dus al is opgevoed en de puberteit achter de rug heeft.

Jonge dieren (veulens/jaarlingen) kun je in principe weinig mee. Ik ben ook van mening dat een jong dier met rust gelaten moet worden, dus in mijn geval zou je er helemaal niets mee kunnen.

Mijn pony heb ik vanaf dat ie 2 is, mijn paard heb ik gekocht toen ze nog bij haar moeder liep. Het enige voordeel dat ik eraan kan ontdekken, is dat ik zeker weet dat ze geen traumatisch verleden hebben.

Succes met je keuze!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:01

Ik zou ook voor een ouder paard gaan, zeker als eerste paard, aangezien iedere ruiter bij zijn eerste paard door een dip moet dat het gewoon NIET gaat, en met een jong paard komt die dip 10x zo hard.
Misschien kun je op zoek naar een 7- of 8-jarige merrie zodat je er over een paar jaar met deskundige begeleiding een veulen bij kunt fokken (als je dat kunt betalen), zodat je alsnog eens een veulen hebt.
Maar onderschat het niet, het is een hele kunst om een veulen op te voeden tot braaf en stabiel volwassen paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:07

Ik zelf zou voor een jong dier gaan, omdat je zelf nog alles aan kunt leren. Iets afleren is veeel moeilijker dan iets goed aanleren.
Verder vindt ik ook dat je een betere band heb als je het dier van jongs af aans heb, en er ook vanaf jongs afaan dingen mee doet (wandelen, borstelen, voetjes leren geven, vertrouwen in het baasje krijgen), en zelf inrijdt.
Ik heb de mijne als groene 3 jarige gekocht, dat was mijn eerste paard en ik had nog niet heel veel ervaring met jonge dieren, maar het gaat erg goed Tuurlijk kom ik de pubertijd nog tegen, maar juist die op die momenten wordt de band beter.
Mijn volgende zal of een eigen veulen, of een gekocht veulen worden.

Maar goed, er komt natuurlijk wel veel bij kijken, het zal allemaal niet in 1x gaan, het kost wel tranen en moeite om een goede stabiele band met je paard te krijgen en dus ook een paard dat vetrouwen in je heeft... Je moet basis dingen over het opvoeden weten (die ik al had met honden heropvoeding), veel informatie tot je nemen en het ook nog toe kunnen passen. Sterk in je schoenen staan, logisch nadenken, niet te veel willen, en heel consequent zijn.

Het is (vindt ik) heel erg verschillend per persoon wat verstandiger is.