Ik zelf zou voor een jong dier gaan, omdat je zelf nog alles aan kunt leren. Iets afleren is veeel moeilijker dan iets goed aanleren.
Verder vindt ik ook dat je een betere band heb als je het dier van jongs af aans heb, en er ook vanaf jongs afaan dingen mee doet (wandelen, borstelen, voetjes leren geven, vertrouwen in het baasje krijgen), en zelf inrijdt.
Ik heb de mijne als groene 3 jarige gekocht, dat was mijn eerste paard en ik had nog niet heel veel ervaring met jonge dieren, maar het gaat erg goed
Tuurlijk kom ik de pubertijd nog tegen, maar juist die op die momenten wordt de band beter.
Mijn volgende zal of een eigen veulen, of een gekocht veulen worden.
Maar goed, er komt natuurlijk wel veel bij kijken, het zal allemaal niet in 1x gaan, het kost wel tranen en moeite om een goede stabiele band met je paard te krijgen en dus ook een paard dat vetrouwen in je heeft... Je moet basis dingen over het opvoeden weten (die ik al had met honden heropvoeding), veel informatie tot je nemen en het ook nog toe kunnen passen. Sterk in je schoenen staan, logisch nadenken, niet te veel willen, en heel consequent zijn.
Het is (vindt ik) heel erg verschillend per persoon wat verstandiger is.