Welk bitje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SilenSilvano

Welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:41

Ik heb een vraagje.

Ik heb net een nieuw paard die heb ik nu iets langer dan 2 maanden. Hij kent nog niet veel alleen ik heb soms echt een baksteen in mijn hand zo voelt het. Hij pakt erg veel het bit beet en dan kan ik niks. Net als in de galop hij pakt het bit vast en gaat knoeihard door de bak heen daar kan ik echt niks mee. Ik heb nu gewoon een dik enkelgebroken bitje. Zit te denken of ik nou dan een ander bitje moet kopen of het nog met deze moet proberen?Hij is erg sterk in de mond en is toen ik hem net had ook naar de tandarts geweest dus dat kan het ook niet wezen.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!

manonutjuh

Re: Welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:07

misschien is je bit te dik voor zijn/haar mond, of probeer eens een dubbelgebroken, dan blijf je vriendelijk maar heeft het net een iets andere werking. en veel lessen

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:16

Ik heb elke week les alleen heb haar er nog niet echt naar gevraagt. Ik vraag haar vanavond wel even dan heb ik toch les. Alleen vraag graag altijd andere meningen van mensen. Want wil natuurlijk het beste voor mijn paardje.

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:47

Ik heb mijn lesgeefster gevraagt en zij vond dat ik te negatief over Silvano praatte en dat ze het helemaal niet gezien had. Is advies vragen negatief....:S mjah in ieder geval ik heb gevraagt of ze het zelf een keer wil proberen dan mag ze het zelf voelen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:53

wat dacht je van een rolletjes bit die kunnen ze minder snel vastpakken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:54

Kun je niet van een stalgenoot een ander bitje lenen en kijken wat er gebeurt?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:55

geen rolletjes bit ga eens kijken naar de oorzaak en laat zijn tanden eens nakijken mijn paard deed precies hetzelfde nu is die verderlicht in de handen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:22

onley schreef:
geen rolletjes bit ga eens kijken naar de oorzaak en laat zijn tanden eens nakijken mijn paard deed precies hetzelfde nu is die verderlicht in de handen

waarom geen rolletjes bit ?En als je goed gelezen had dan zag je dat haar paard al naar de tandarts is geweest

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:53

onley schreef:

mijn paard is inderdaad al naar de tandarts geweest en toen zijn de wolfstandjes eruit gehaald.

Misschien is het inderdaad een idee om een bit van iemand anders te lenen. Want van mijn lesgeefster daar word ik ook niet wijzer van zo.
Ik wil gewoon het beste voor mijn paard en dat hij een bitje heeft wat hem lekker in de mond zit.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:48

Hey Sil,

Ik heb een happy mouth bitje wat je wel een keer kan proberen...en aangezien ik toch bij je op stal sta
Als ik je niet zie leg ik hem morgenavond wel in je voerton. Probeer gewoon verschillende dingen uit. met arabel heb ik ook al drie bitten versleten, dan werkt dit weer en dan weer niet. Heb je ook al eens zonder bit geprobeert of het daaraan ligt?

Ik ben morgenavond op stal...

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 22:16

evitatinkle schreef:
Hey Sil,

Ik heb een happy mouth bitje wat je wel een keer kan proberen...en aangezien ik toch bij je op stal sta
Als ik je niet zie leg ik hem morgenavond wel in je voerton. Probeer gewoon verschillende dingen uit. met arabel heb ik ook al drie bitten versleten, dan werkt dit weer en dan weer niet. Heb je ook al eens zonder bit geprobeert of het daaraan ligt?

Ik ben morgenavond op stal...

Ik ga er morgenmiddag heen.
Wat voor maat is het dan? Ik wil inderdaad ook wat anders uitproberen alleen dat is negatief volgens mijn lesgeefster...:S
Volgensmij begrijpen we mekaar niet goed maarja....

Ik wil gewoon dat Silvano lekker loopt op een bitje ik wil ook alleen maar het beste voor hem....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 08:55

Lang niet ieder paard loopt lekker op een dik enkel gebroken trensje. Heel veel lopen goed met een dubbel gebroken, maar ook niet allemaal. Als je een bit uitprobeert moet je het meestal wel een paar keer gebruiken voor je zeker weet of het werkt voor jou en je paard.
Happy mouth is ook voor veel paarden prettig (ongebroken = rustig), maar die van mij kauwt er wat al te fanatiek op.
Je zegt dat je nu 2 maanden het paard hebt, dus ik neem aan dat je dat enkelgebroken trensje die 2 maanden hebt gebruikt. Dan vind ik het volstrekt gerechtvaardigd om eens te kijken of een ander bitje beter effect heeft.
Je hoeft natuurlijk niet om de haverklap iets anders in de mond te leggen, als je lesgeefmens daar misschien zorgen over heeft, maar een klein beetje uitproberen mag nu echt wel.

Succes.

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 10:31

Waratje schreef:
Lang niet ieder paard loopt lekker op een dik enkel gebroken trensje. Heel veel lopen goed met een dubbel gebroken, maar ook niet allemaal. Als je een bit uitprobeert moet je het meestal wel een paar keer gebruiken voor je zeker weet of het werkt voor jou en je paard.
Happy mouth is ook voor veel paarden prettig (ongebroken = rustig), maar die van mij kauwt er wat al te fanatiek op.
Je zegt dat je nu 2 maanden het paard hebt, dus ik neem aan dat je dat enkelgebroken trensje die 2 maanden hebt gebruikt. Dan vind ik het volstrekt gerechtvaardigd om eens te kijken of een ander bitje beter effect heeft.
Je hoeft natuurlijk niet om de haverklap iets anders in de mond te leggen, als je lesgeefmens daar misschien zorgen over heeft, maar een klein beetje uitproberen mag nu echt wel.

Succes.

Dankjewel!
Ik heb inderdaad deze 2 maanden al met hetzelfde bitje gereden en het voelt gewoon niet lekker in de hand. Als ik zijn bit indoe trekt hij ook een beetje met het hoofd naar voren maar mijn lesgeefster vond het wel meevallen. Hij schuimt ook helemaal niet.Maar ze zeiden dat het allemaal aan mij ligt dat ik zelf gespannen ben ofzo en dat hij ongehoorzaam is...:S

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:56

Hallo

Ik rijd mijn paardje met een enkel en een dubbelgebroken trens van HS Sprenger, van Aurigan. Het zijn niet de hele dikke, maar juist de wat dunnere (15 mm dacht ik). Hierop reageert zij eigenlijk het beste, omdat ze echt heel opstandig wordt van dikke bitten in haar mond. Dikke bitten hebben bij mij dus afgedaan, ondaks dat iedereen zegt dat ze veel vriendelijker zijn voor de paardenmond. Bij Bonita deden ze juist veel pijn, omdat ze wat minder ruimte heeft in haar mond en het continu op haar tandvlees drukt. Ze liep daardoor ook altijd met haar mond open. Nu is het hele bitprobleem opgelost met een dunner bit en is ze veel braver met haar hoofd.

Groetjes Dianne

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:30

More with less... Ik geloof niet dat het paard zn gedrag veel zal veranderen door een scherper bit te pakken. Een dik bit kan voor een paard vervelend zijn, omdat het bit zo groot in zn mond ligt. Ik zelf hou van dunne bitjes die worden gereden met een zachte hand. Probeer minder op het bit te rijden, en meer met je zit. Bit is geen rem, dat mag je niet vergeten.
Zelf rij ik momenteel bitloos op halster, maar als ik weer met bit zal gaan rijden, zal ik een mylerbit zeker overwegen. Het zijn dubbelgebroken snaffle's, met een beperking in beweging tussen de delen zodat het nooit kan gaan sprikken in het verhemelte. Ze zijn erg vriendelijk mits er niet al te veel gewicht in komt (want ze zijn vrij dun)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:39

[quote="Creamer"]More with less... Ik geloof niet dat het paard zn gedrag veel zal veranderen door een scherper bit te pakken. Een dik bit kan voor een paard vervelend zijn, omdat het bit zo groot in zn mond ligt.
[quote]
Volgens mij wordt er nergens gezegd dat ze een scherper bit moet pakken, maar gewoon een ander bit.
En inderdaad kunnen dikke trensen gewoon teveel een mondvol zijn om voor het paard comfortabel te werken. Dan pak je dus een dunner bit, niet omdat het scherper zou werken, maar omdat het comfortabeler is voor het paard.
En een ander bit kan heel veel verschil maken in het gedrag van het paard. Reken maar!

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:41

Naar mijn mening alleen wanneer het paard op het bit gereden wordt, en er hinder van ondervind, hij het oude of het nieuwe. Een paard krijgt niet ineens meer respect door een ander bit en een ruiter gaat er niet accuut beter van rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:56

Paarden hebben persoonlijke voorkeuren, het zijn soms net mensen
Mijn paard heb ik trouwens ooit een grazingbitje ingedaan om te kijken wat ze er van vond: nou, dat vond ze helemaal niks. Ze hielt het in haar mond, maar dat was dan ook alles. Ze deed wel braaf wat ze moest doen, maar echt met zo'n helemaal stil bekkie van "als ik er niets mee doe, merk ik er het minste van".
Voor sommige paarden is het vreselijk rustgevend om een ongebroken bitje te krijgen, die zijn vreselijk aan het rommelen met een dubbelgebroken exemplaar, nauwelijks bij de les te krijgen en gaan opeens prachtig reageren op zo'n ongebroken exemplaar. En dat heeft niets te maken met teveel op het bit rijden, maar gewoon hoe het aanvoelt. Vergelijk het maar met een ruime trui die de ene persoon heerlijk vind terwijl de ander liever een trui heeft die strak aansluit

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:16

Het is niet negatief hoor als je eens wat anders wilt proberen. Als het niet goed voelt is het juist een idee om iets anders te proberen. Het is 12.5 als ik het goed heb maar bij arabel steekt ie uit . Voor haar is hij overigens iets te dik en op het dubbel gebroken bitje van shaomi loopt ze prima. Die is wat dunner maar absoluut niet scherper als het bit wat ik hiervoor had. Het tijdje dat ik alleen met touwhalster heb gereden heeft haar ook goed gedaan. Misschien had ze een plekje in haar mond wat nu kon genezen...
Ik ga er om half zeven heen, misschien ben je er dan nog...

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:24

evitatinkle schreef:
Het is niet negatief hoor als je eens wat anders wilt proberen. Als het niet goed voelt is het juist een idee om iets anders te proberen. Het is 12.5 als ik het goed heb maar bij arabel steekt ie uit . Voor haar is hij overigens iets te dik en op het dubbel gebroken bitje van shaomi loopt ze prima. Die is wat dunner maar absoluut niet scherper als het bit wat ik hiervoor had. Het tijdje dat ik alleen met touwhalster heb gereden heeft haar ook goed gedaan. Misschien had ze een plekje in haar mond wat nu kon genezen...
Ik ga er om half zeven heen, misschien ben je er dan nog...

Ik heb je bitje al gepast want lea was er vanmiddag. Lea heeft ook gezien hoe hij deed toen ik mijn bit indeed en dat deed hij ook bij het bitje van jouw. Toen had ik even het bitje van mijn zusje gepakt das een dubbelgebroken bitje wel dunner maar niet scherper dat tussenstukje is een rond stukje. Hij deed helemaal niks en hield zijn hoofd gewoon stil al een stuk vriendelijker dus. Ik ga hem morgen even lenen en kijken hoe dat rijd.

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:38

Ik heb een dubbelgebroken bitje van mijn zusje geprobeert. Hij loopt er wel beter op. Ik heb zo'n idee dat er toch iets in zijn mond zit wat hem zeer doet ik zit er over te denken om de tandarts weer langs te laten komen. Ik vertrouw het toch niet helemaal misschien zit er toch nog ergens een scherp puntje ofzo.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:41

Altijd laten nakijken als je het niet vertrouwt!
Hoe oud is Silvano ook alweer, is hij niet gewoon aan het wisselen??

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:43

Hij is 6 jaar.
Maar ik vertrouw het inderdaad niet lijkt me toch even beter om ff te laten checken.