ok, heb enkele vraagjes ivm de keuze van het bit bij 2 paarden:
1. Ik berijd een Friese ruin van 4 jaar die nog maar een maand of 4 onder het zadel is. Hij is eeeerrrrggggg (!!!) sterk en heeft een harde mond. Toen hij 3 was heeft hij nog voor de koets gelopen en daar reden ze hem met een vlinderbit in het 3de ringetje mee...
Nu, met een gewone trens rijden is onbegonnen werk. Hij heeft een veel te harde mond daarvoor en breekt makkelijk uit omdat ik soms niet sterk genoeg ben. De eigenares heeft haar fries met een rolletjesbit gereden. Ik ben zo niet echt te vinden voor dit bit maar heb het wel al eens geprobeert *schaam schaam schaam* maar zonder resultaat. Nu, zou het aan te raden zijn om met en vlinderbit te rijden (onder het zadel)? Of hebben jullie betere idees voor een sterke fries met een heel harde mond?
2. Ik berijd ook een 5jarige knwp merrie. Ze is heel lief en werkt redelijk graag maar ze komt zo niet rond, ze geeft haar moeilijk..heel moeilijk. Soms blijft ze zo op dat bit hangen en als je dan benen geeft om niet meer te hangen is het dat hoofd weer in de lucht. Ook, als je haar wilt rond zetten begint ze tegen te trekken en laat ze niet los...
Mijn lesgever raadde me aan om eens een ander bit te proberen. Nu is mijn vraag...welk bit??? Een gewone scherpere trens of weet ik veel....
Enkelgebroken,, dubbelgebroken, bustrens, D-trens, watertrens, kneveltrens, of whatever....
Iemand een idee???