enkele vraagjes ivm bitten ....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

enkele vraagjes ivm bitten ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:37

ok, heb enkele vraagjes ivm de keuze van het bit bij 2 paarden:

1. Ik berijd een Friese ruin van 4 jaar die nog maar een maand of 4 onder het zadel is. Hij is eeeerrrrggggg (!!!) sterk en heeft een harde mond. Toen hij 3 was heeft hij nog voor de koets gelopen en daar reden ze hem met een vlinderbit in het 3de ringetje mee...
Nu, met een gewone trens rijden is onbegonnen werk. Hij heeft een veel te harde mond daarvoor en breekt makkelijk uit omdat ik soms niet sterk genoeg ben. De eigenares heeft haar fries met een rolletjesbit gereden. Ik ben zo niet echt te vinden voor dit bit maar heb het wel al eens geprobeert *schaam schaam schaam* maar zonder resultaat. Nu, zou het aan te raden zijn om met en vlinderbit te rijden (onder het zadel)? Of hebben jullie betere idees voor een sterke fries met een heel harde mond?

2. Ik berijd ook een 5jarige knwp merrie. Ze is heel lief en werkt redelijk graag maar ze komt zo niet rond, ze geeft haar moeilijk..heel moeilijk. Soms blijft ze zo op dat bit hangen en als je dan benen geeft om niet meer te hangen is het dat hoofd weer in de lucht. Ook, als je haar wilt rond zetten begint ze tegen te trekken en laat ze niet los...
Mijn lesgever raadde me aan om eens een ander bit te proberen. Nu is mijn vraag...welk bit??? Een gewone scherpere trens of weet ik veel....
Enkelgebroken,, dubbelgebroken, bustrens, D-trens, watertrens, kneveltrens, of whatever....

Iemand een idee???

Antheman

Re: enkele vraagjes ivm bitten ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:49

Terug naar de basis!

Grondwerk doen om de discipline er weer in te krijgen!

Een zwaarder bit zie ik persoonlijk niks in, dan heb ik je steeds een nog zwaarder bit nodig.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:48

ja terug naar de basis, grondwerk en longeerwerk.
Is de fries bij het longeerwerk ook zo sterk in de mond?
Als tijdelijke oplossing zou ik persoonlijk niet voor een scherper bit gaan maar voor een vriendelijker bit.
Dit klinkt raar maar door bv. een bit van rubber(apple bit) er in te hangen kan het zo zijn dat het paard het bit beter aanneemt en zijn mond ontspant.

Wat het andere paard betreft zit is sterk te denken aan gebits problemen. Ik zou eens een paardentandarts cq veearts er bij roepen om naar zijn gebit te kijken.
Dit is voor de fries trouwens ook aan te raden.
Het kan namelijk ook zijn dat hij zijn mond niet ontspant omdat het pijn doet!

Sluit eerst medische oorzaken uit voordat je begint met andere bitten!!!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:20

Veel menners die ook ohz rijden gebruiken een dubbelgebrokenwatertrens. Die kunnen ze minder goed vastpakken waardoor ze minder sterk zijn. En natuurlijk zorgen dat je paardje het bit loslaten, desnoods door een beetje te 'zagen'.

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:24

Ik heb net iets erover op een Duits forum gelezen. Er kwamen twee ideen: een kunststof stang (zoals Nathe of Happy Mouth), en als dat niet werkt, een Danger Bit: http://www.bandiri.com/nl/hm.html

Toby

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:01

waarom schaam je je omdat je met een rollenbitje hebt gereden???? Het gaat om de scherpte van het bit. Als t nou een mega dun scherp rollenbit is oke maar anders is een rollenbit allen maar dat je paard meer gaat sabbelen door de rilleotjes en zo beter het bit aan zou moeten nemen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:21

Misschien kan je een kneveltrensje proberen. Dan wordt het sturen wat makkelijker omdat je ook tegen de zijkant van de mond drukt.

Ik denk dat je iets aan je rijstijl moet veranderen, en niet teveel aan de bitjes veranderen. Als je van achteren naar voren rijdt komt je paard vanzelf netjes nagefelijk rond. Anders trek je hem toch alleen maar in de krul.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:31

Met wát voor bit is het paard gemend??

Een vlinderbitje ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Dit doe je bij een gewone trens in om de inwerking ervan te verscherpen. Het lijkt me dat je met zo'n bit niet in het derde ringetje mee kunt rijden. Je zal wel een liverpoolstang bedoelen?
Afbeelding

Verder sluit ik me aan bij de eerste 2 reacties, van Antheman en aafje87 - je moet terug naar de basis. Niet beginnen te miepen met allerlei verschillende bitten.
De basis moet goed zijn en die is heel duidelijk niet goed bij de paarden die jij rijd.
Zoek je hulp bij goede instructie. Je huidige is dit naar mijn idee niet. Tenminste, niet zoals jij die nu beschrijft. Diegene adviseert je om een ander bit te nemen maar zegt niet wat voor bit. Je instructie moet eerst met jou terug gaan naar de basis. Pas als die goed is, dan kun je beginnen met rijden. Zie de onderste regel van mijn onderschrift.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:02

Tja, terug naar de basis is misschien wel leuk gezegd, maar werkt niet altijd even goed

Ik zou er eens een correctiestang inhangen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:23

Niet íedereen kan met een correctiestang rijden.

Voor elke scherp inwerkend bit (uiteraard hangt dit af van de ruiterhand) geld dat je behoorlijk moet kunnen rijden, kijk maar eens in de reglementen.
Vanaf bv. het Z-springen mag je pas met allerlei verschillende bitten gaan rijden. Dit doen ze niet voor niets. Uiteraard verbieden deze reglementen niet dat iemand thuis met een hele ijzerwinkel gaat rijden maar goed, ze zijn er niet voor niets.

Vaak is de start van een combinatie niet goed. Zoals TS hier ook omschrijft, het paard is - zeer waarschijnlijk - door niet al te kundige mensen behandeld waardoor het 'hard' in de mond is geworden. Dan kun je beter het probleem bij de wortel aanpakken en het paard opnieuw de juiste basis aanleren. De leeftijden van de paarden die TS noemt, lenen zich hier goed voor.
Bij een paard wat al wat ouder is, bv. 12 jaar ofzo, dan kun aannemen dat het paard behoorlijk verreden is en om dán nog eens de basis opnieuw proberen aan te leren, zul je van behoorlijk goede huize moeten komen.

Voor TS is het een idee om met beide paarden goede instructie te zoeken. Daarnaast zou ik denken om de Fries met een ongebroken trens te rijden en de KWPN-er gewoon op hetzelfde bit te blijven rijden. Voor beide paarden geld: goed op eigen benen laten lopen en met het been naar de hand toe rijden. Ok, makkelijker gezegd dan gedaan... maar 9 van de 10 keer help je jezelf er absoluut niet mee door met een ander bit te gaan klooien. Het verbloemt je probleem tijdelijk maar na verloop van tijd krijg je dezelfde problemen gewoon weer.

Tijd en geduld zijn hier de sleutelwoorden. Naar mijn idee dan....

[EDIT] Ik wil geen discussie oproepen over het wel of niet goed zijn van het tijdelijk rijden met een ander bit of het wisselen van bitten maar benadrukken dat je de wortel van het probleem moet aanpakken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:35

Probeer met die fries zelf alleen maar los te laten..... als je een omheinde bak hebt, is het ergste wat ie kan die rondjes rennen.... doe een beugelriem om z'n nek dan kan je je daar aan vast houden als het nodig is. Een van mijn paarden brak ook altijd uit/vluchtte voor de hulpen.... ik liet gewoon mijn teugels los (waslijntje) en maakte me zwaar... als ze terug kwam beloonde ik haar. Nu kan ik met een klein beetje vragen haar mooi rond rijden, en ze vlucht nu ook niet meer.... Hoe meer jij terug gaat trekken hoe meer hij gaat trekken!! En voor dat andere paardje, ik heb met mijn paard de tip gekregen (van een GP ruiter) om paarden met een bewegelijk hoofd met een watertrens te rijden.... ik rij nu al 2 jaar met een enkelgebroken watertrens van sprenger... en ze loopt super!! Succes

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:56

allemaal bedankt voor de reacties! Toch zou ik graag nog iets zeggen:
De twee paarden zijn paarden die ik voor iemand berijd om ze te corrigeren. Ik heb ze dus zelf niet de basis bijgebracht. De eigenaar wou per se dat ze met een ander bit gereden worden...dus stelde ik de vraag of dit wel goed was. Ik ben nl. zelf niet zo'n voorstander van allerlei bitten aanpassen of teugelhulpen of whatever.
Ik ga zeker en vast dus nu met de basis weer beginnen met alvast een vriendelijker bit (dus geen rolletjesbit meer!). Ik denk dat deze paarden bij de eigenaar vroeger gereden waren met een heel zwaar en scherp bit want beide paarden hebben ongeloofelijk veel bang om een bit in hun mond te steken (bij het opzadelen). Wss deed de eigenaar hun pijn met die zware bitten. Nu ik met gewone trensjes reed profiteerden ze ervan om te gaan hangen en van die dingen. De eigenaar stelde dus voor om met de bitten te rijden waar zij ze mee reed (voor de fries was dat dus ook het vlinderbit op het derde ringetje en voor de knwp een hele scherpe kneveltrens).

Daarmee dat ik jullie hulp even nodig had Ik wou dus niet paardonvriendelijk overkomen

bye !!

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:59

oh ja, ik rijd zelf met mijn paarden cross midden, springen 1.20m en dressuur midden... Heb ook al veel ervarring met stang en trens dus ik weet wel hoe ik met deze scherpe (paardonvriendelijke) bitten zoals een vlinderbit moet omgaan... niet dat ik het ga gebruik maar toch ff als opmerking!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:39

hoe kom je er toch bij dat een rollenbit onvriendelijk is????

En als hij een paard van iemand ander corrigerened moet gan rijden lijkt het mij verstandiger als je kennis uitgebrieder is zonder dat je op bokt info moet gaan inwinnen. Voodat je aan deze klus begint moet je eigenlijk al weten waar je mee bezig bent , toch??? Succes!

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 18:26

ja ik vond het in ieder geval geen goed idee om met andere bitten te proberen. Aangezien de eigenaar zo aandrong vroeg ik me toch af of ik het dan toch is geen keer kan proberen (ook al wil ik dit nie). Daarom vroeg ik jullie raad hier!
Een rolletjesbit...mij hebben ze altijd verteld dat het schokjes geeft in de mond van het paard waardoor ze van hun bit afblijven. Een rolletjesbit is ook een correctiebit hé, dus dat is ook maar een tijdelijke oplossing. In principe mag je er zelfs niet mee op wedstrijd komen (bij de wedstrijden die ik rijd, bij de belgische dressuur federatie toch niet!)... Ik weet er niet het fijne van, de ene beweerd dit, de andere beweert dat... in ieder geval, ik rij er niet mee. De meeste mensen die ik ken zijn tegen dit bit. Alle instructeurs die ik ken ook. Een vriendin van mij volgt les bij Jeroe Devroe (beste belgische dressuuuruiter van de moment) en zelfs die is ertegen.... Mijn besluit staat dus vast.. geen rolletjesbit in de mond van een van mijn paarden! Tzou zielig zijn voor die beestjes hé, rijden moet voor hun ook leuk zijn en zonder pijn.

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 18:26

niet persoonlijk bedoelt hé! Is gewoon mijn mening hierover