Schuim op de hals/tussen de billen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Schuim op de hals/tussen de billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:27

Hee hee..

Kan iemand mij uitleggen wat het precies is en waardoor het ontstaat?

Je ziet het vrijwel alleen op plekken waar wrijving is dus ik verwacht dat het daarmee te maken heeft, maar wat ik niet begrijp: tussen de kont wrijft het naar mijn idee altijd. Toch heeft een paard niet altijd schuim tussen de billen bij de training. Ik vraag me dus af waar dit mee te maken heeft.

Alvast bedankt

Twinklebel

Re: Schuim op de hals/tussen de billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:33

Een paard krijgt schuim op zijn lijf als hij ergens flink zweet en er dan iets langs wrijft. Als je paard nou heel erg zweet, moet je maar eens met je hand over de schouder wrijven. Dan zie je daar ook schuim op komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:34

Zweet gaat door vrijving schuimen. Als je paard veel zweet en je vrijft over de zweetplek gaat dat ook schuimen.
Dat het niet altijd is heeft ermee te maken dat het paard de ene keer meer zweet als de andere keer.
Als ik wel eens echt intensief buiten rij met een borsttuig om is de hele borst wit.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:37

Okeee...

Dus in feite zou het niet mogelijk zijn schuim tussen de billen te zien als paard niet bezweet is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:41

ja. Maar het kan natuurlijk dat hij tussen z'n billen zweet heeft e bijvoorbeeld op z'n hals niet.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:55

hmm ookee..

Maar vanwaar wordrt dat zweet wit? Dit hebben mensen toch ook niet?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:58

Ik denk dat komt door de wrijving van het zweet zeg maar.
Dat het zweet gaat schuimen als die wrijving er is.
Netals dat je uhm.. zeep, als je dat over je handen oid wrijft, gaat het ook schuimen.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:15

Pin me er niet op vast maar dit komt dacht ik door de glycoproteine. Dit bouwt zich na verloop van tijd op in de zweetklieren en als het paard dan gaat zweten gaat het dus schuimen. Als je het paard de volgende dag weer in het zweet rijdt is de "voorraad" glycoproteine op en zie je dus geen schuim meer. Vandaar dat vaak voor de grap wordt gezegd dat het paard lui is geweest als hij schuimt omdat hij zo'n voorraad glycoproteine heeft opgebouwd en dus een tijdje niet heeft gewerkt/gezweten.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:16

Hmm... Heb Grace van het weekend 2dagen gelongeerd en beide dagen stond het schuim tussen haar billen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:15

HocusTivoli schreef:
Pin me er niet op vast maar dit komt dacht ik door de glycoproteine. Dit bouwt zich na verloop van tijd op in de zweetklieren en als het paard dan gaat zweten gaat het dus schuimen. Als je het paard de volgende dag weer in het zweet rijdt is de "voorraad" glycoproteine op en zie je dus geen schuim meer. Vandaar dat vaak voor de grap wordt gezegd dat het paard lui is geweest als hij schuimt omdat hij zo'n voorraad glycoproteine heeft opgebouwd en dus een tijdje niet heeft gewerkt/gezweten.

Hmmz, mijn paarden staan bij elke training onder het schuim en ik rij toch praktisch elke dag

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:25

M'n verzorgpaardj had maandag schuim op zn borst staan bij zo'n kruintje ofzow daar

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:42

Urielle schreef:
HocusTivoli schreef:

Hmmz, mijn paarden staan bij elke training onder het schuim en ik rij toch praktisch elke dag

Hmm... jaa ik vraag me dus nog altijd af waar dat dan vandaag komt Zou het ook zo zijn dat zomers op een warme dag een paar schuim krijgt tussen ze kont van het simpel rondstappen doordat het zo warm is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:36

mij is altijd verteld dat als een paard schuimt tussen zijn billen het de achetrhand op dat moment goed gebruikt zou hebben, dan heeft het idd met de spieren te maken......

geen idee of t klopt hoor, maar klinkt wel mooi

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:02

ellepel schreef:
mij is altijd verteld dat als een paard schuimt tussen zijn billen het de achetrhand op dat moment goed gebruikt zou hebben, dan heeft het idd met de spieren te maken......

Op het moment dat een paard zijn achterhand goed gebruikt, gebruikt hij dus zijn spieren daar intensief, en zal daar dus ook gaan zweten. Volgens mij komt het witte zweet (schuim) doordat zweet veel zout bevat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:05

ellepel schreef:

hmmm, dat zou idd een geweldige theorie zijn

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:09

Mijne heeft het ook Na een half uurtje intensief rijden kan je te al tussen zijn billen zien, en als zijn hals ook nat is en je wrijft er met je hand over word het helemaal wit.. Zie het ook vaak met de cross..

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:35

Nou goed, ik heb een aantal jaren terug een artikel gelezen waarin de voorgaande theorie beschreven stond. Of het tot in detail klopt weet ik niet. Ik kan er op internet verder ook niks over terugvinden. Misschien eens aan de DA vragen?