bach Rescue bij pony's, iemand ervaring mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

bach Rescue bij pony's, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:24

De pony van mijn dochter staat al vanaf eind maart op rust met een peesblessure. Gelukkig mocht hij wel op het land (samen met een hoogbejaard maatje), en is zijn humeur er dus niet op achteruit gegaan. Nu is het eind van het landseizoen in zicht (1 november) en zal hij weer op stal moeten komen. Ik voorzie dat hij dan bij zijn dagelijks voorgeschreven stap-wandelingetjes (2x een kwartier tot 20 minuten) knap druk zal worden. Dat zal zijn pees niet ten goede komen. Nu dacht ik dat hij misschien wat rustiger zou blijven als ik hem Bach Rescue gaf, maar ik heb geen idee van de hoeveelheid die ik dan zou moeten gebruiken, heeft iemand hier ervaring mee?

Margreet

Re: bach Rescue bij pony's, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:42

Ik gebruik wel eens Rescue Remedy voor wedstrijden. Het is een beetje aftasten wat de juiste dosering is, ik geef groot paard (750 kg) een druppel of 10 en dat lijkt ok. Maar echt suf en rustig worden ze er niet van hoor, beetje de scherpe randjes eraf en dat is het wel. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik betwijfel of het effectief is voor zoiets, zeker als je het iedere dag geeft.

Onbeperkt ruwvoer en geen of heel weinig krachtvoer scheelt ook al een stuk in het gestuiter overigens. En als het echt uit de hand loopt kan je DA je ook wat kalmerends geven. Mijn ervaring echter is dat paarden zich er vrij vlug bij neer leggen en wel hun gemak houden, de fase van weer opbouwen is vaak veel lastiger.
Is er ook geen mini-paddockje ofzo dat je af kunt zetten?

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:57

nee een minipaddockje hebben we niet, hij heeft de blessure juist opgelopen in de paddock, na een paar dagen niet naar buiten kunnen ivm sneeuw istie in de paddock iets te hard van leer getrokken en zwikte door zijn been. Dus hem gewoon in de paddock losgooien is ook geen aanrader. Krachtvoer krijgt hij al bijna niet, echt minimaal, en drie keer per dag ruwvoer (en dan nog vreet hij zijn stro op )

Hij is, voor mij nog wel hanteerbaar( mijn dochter kan hem dan niet meer stappen), maar ik ben bang dat hij de pees overbelast als hij naast me loopt te "piafferen" , en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:02

Je zou het kunnen proberen !

Niet elk paard reageert er gelijk goed op. Bij de ene merk je het sterk, bij de ander is alleen het ergste topje eraf. Je zou de Rescue Remedie kunnen mengen met een andere Remedie.
Kijk daarvoor op www.bachbloesem.pagina.nl

Veel succes ermee !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:04

Ik gebruik ook Rescue voor stress-situaties (concours, eerste keer transport ed) maar het is echt bedoeld voor stressmomenten, dus niet op de langere duur. Wellicht kun je eens informeren bij de natuurvoedingswinkel wat het alternatief is op de lange duur. Het werkt natuurlijk niet echt verdovend, maar iets kalmer zijn ze wel.
Ik gebruik voor paarden 1.65 - 1.75 ook 10 druppels op een stukje brood.

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:21

ik gebruik nu ook rescue voor mijn paard. Ze is de laatste tijd wat stress gevoelig en om haar rustiger te houden geef ik haar rescue. van mijn homeopaat mag ik het niet langer dan 3 weken achter elkaar geven. ze wordt er best een stuk kalmer van. en ze is iets minder heet met rijden.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:39

Ik heb het mijn paard ook gegeven toen ze stil stond met een peesblessure en had het idee dat het goed hielp. Ze reageerde veel minder heftig op dingen die om haar heen gebeurden. Ik gaf 4 tot 6 druppels een half uurtje voor ik ging stappen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:51

Kun je niet een mogelijkheid vinden voor een ander onderkomen waar hij de winter ook buiten kan? Als het lang gaat duren is het niet echt verstandig om kalmeringsmiddelen te geven en bovendien is het voor het paard en de verzorger een stuk fijner.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:53

Urielle schreef:
Ik gebruik ook Rescue voor stress-situaties (concours, eerste keer transport ed) maar het is echt bedoeld voor stressmomenten, dus niet op de langere duur. Wellicht kun je eens informeren bij de natuurvoedingswinkel wat het alternatief is op de lange duur. Het werkt natuurlijk niet echt verdovend, maar iets kalmer zijn ze wel.
Ik gebruik voor paarden 1.65 - 1.75 ook 10 druppels op een stukje brood.

Mij is verteld dat het WEL op langere termijn werkt. Mijn poezenbeest is er namelijk ook een paar maanden mee behandeld en ze is super vooruitgegaan (was asielkat met naar verleden)
Binnekort ga ik het weer aanschaffen voor haar, omdat we nu andere probleempjes hebben.
Dus naar mijn weten kan het ook voor langere duur gebruikt worden.

J0sef1entje: kun je geen binnenbak in de omgeving vinden waar de pony in kan ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:57

Het WERKT wel, maar is niet goed op langere termijn, er zijn betere alternatieven wanneer je het langer gebruikt. Rescue werkt te hard in, is echt tegen shock.

misziloon84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:15

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:52

MirandaFuego :is hier in de buurt moeilijk te vinden want we zitten op veengrond en alles is al gauw te nat. Het moet ook op loopafstand van stal zijn.
Channah : In onze binnenbak mag niet worden losgegooid ivm met de bodem. Bovendien wil ik hem niet losgooien ivm de blessure. 24/7 op het land is toch wel iets anders dan op stal staan en een paar uur per dag los mogen. Dan wordt er toch gerend en das nou net niet de bedoeling.

Ik ga het denk ik gewoon proberen met wat druppels Bach op een suikerklontje een half uurtje voor het stappen. Ik zou hem het liefst op de wei zetten maar dat kan niet alleen, en hij moet ook geen maatje hebben dat van spelen houdt. Hij staat nu met een stokoud paardje die niet eens meer kàn galopperen. Die ouwe sok kan niet in de winter buiten staan, en dan heeft Goof geen maatje meer.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:16

Urielle schreef:
Het WERKT wel, maar is niet goed op langere termijn, er zijn betere alternatieven wanneer je het langer gebruikt. Rescue werkt te hard in, is echt tegen shock.

Sorry ! Ik had het over Bachbloesem over het algemeen.. foutje

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:38

ik gebruik zelf ook bach. je zou ook aan een bach terapeut kunnen vragen of ze een bloesem remedie kunnen samen stellen speciaal voor jou paard dat ik minder heftig dan rescue want dat is inderdaad als je (of je paard) iets erg/engs hebben mee gemaakt of als er iets spannends gaat gebeuren