Wat geven tegen verveeldheid???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Wat geven tegen verveeldheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:06

Heej!
Mijn paard heeft een scheur in d'r kroonrand gekregen doordat ze op de vrachtwagen ondersteboven viel.
Dat is nu 6 en een half week geleden, en ze staat nu ook dus al 6 en een half week op stal.
Maar nu begint ze weer heel wat beter te worden, en ze is 4 dus moet ze ook laten zien dat ze een puber is
Dus ze is erg druk nu op stal. Ik mag sinds vorge week wel elke dag een half uur/3 kwartier met haar stappen, maar dan staat ze nog wel 23 uur per dag op stal. Dus begint ze zich te vervelen en gaat ze de hele tijd rondjes lopen in dr stal, dat is natuurlijk niet zo goed voor haar been, maar er is niets aan te doen, want naar buiten kan/mag nog niet, want ze mag nog niet al te veel haar been belasten.
Nou heel verhaal Nu mijn vraag: Wat kan ik het beste geven aan haar tegen de verveeldheid?? Ik dacht al aan zo'n likit ding, maar hebben jullie nog meer ideeen??
Ik hoor het graag!

Margreet

Re: Wat geven tegen verveeldheid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:26

Berkenstammetje of wilgentenen, hebben ze wat te knagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:31

klopt, takken van bomen, mag ook van hazelaar zijn of andere boom.
in wilg zit een stofje wat lijkt op aspirine, als ze daar van eten werkt het ook nog iets rustgevend.

verder misschien een bal, of het hooi verdelen over de hele dag.
lik it zou ik niet gaan doen, paarden eten ze veel te snel op en lijkt me niet gezond, iets minder brok en wat meer grof hooi gaan voeren zou zijn ze wat langer bezig...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:41

Ik ken het, mijn nieuwe pony verveelt zich ook, ze staan samen met mijn andere pony de hele dag buiten, heeft een bal, krijgt opzich best wel aandacht ook van de mensen die daar wonen, maar nu hoor ik dat ze zich verveelt :S iemand ook nog tips voor mij ?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:05

ik zou ook hooi verdelen over de dag en een liksteen in de stal hangen... je kan er em af en toe eens uitnemen als hij hem te snel opeet.

een bal hebben sommige paarden ook wel graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:10

ik zou een jolly bal er in hangen en die in smeren met honing of iets anders en een lik steen op hangen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:01

Citaat:
ik zou ook hooi verdelen over de dag

Ja dat doen we al heel veel, wel 3 keer per dag, en we geven ook niet veel brokjes En bal lijkt me niet verstandig dan gaat ze juist weer rondjes lopen als ze het leuk vind om met de bal te spelen.Nog meer tips??

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:03

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:09

Bedankt Lijkt me wel wat !

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:11

mmmm wat raar die van mij is vorige week 3 keer naar de kliniek geweest(ook dikke scheur door de kroonrand) en ze hebben het gefreest en ze heeft er nu een hoefpad tussen liggen, en ze mag gewoon naar buiten.
Ik mag zelfs al volgende week een staf draf bosritje met haar doen.
En de behandeling is nog niet klaar, ze moet 25 nov weer voor een behandeling.
Dus als ik jou was zou ik toch vragen of ze naar buiten mag , ze kan zelf wel aangeven wat kan en wat niet kan (die van mij scheurt ook als een mankenelis door het land heen )

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:59

Nee die appel kan ik je afraden de geur is er heel snel vanaf en bij ons op stal heeft geen een van de paarden er na een week nog naar om gekeken.

Ik zou kijk naar een snack a ball ofzo die rolt wel door de stal maar de meeste paarden maken een kuil waar ze hem in leggen.

Of kijk hier eens: http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=693

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:36

sammie_44 schreef:
Citaat:
ik zou ook hooi verdelen over de dag

Ja dat doen we al heel veel, wel 3 keer per dag, en we geven ook niet veel brokjes En bal lijkt me niet verstandig dan gaat ze juist weer rondjes lopen als ze het leuk vind om met de bal te spelen.Nog meer tips??

3 keer per dag krijgt de mijne altijd al ik denk dat er bedoelt wordt om wel 5/6 keer per dag een plukje hooi geven.Wat wij op een gegeven moment met ons paard mochten doen was een stukje land afzetten van 10 bij 10 meter kon ze niet gek gaan doen maar wel lekker even naar buiten en gras eten.Die van ons heeft een half jaar op stal gestaan en dus op dat kleine stukje en wist gewoon dat het nodig was want ze was altijd erg rustig in die tijd terwijl het een echt miep is meestal.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:52

Ik had gehoord dat het niet goed was om je paard de hele dag door eten te geven, omdat hun darmstelsel dan nooit rust krijgt.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:03

Wat dacht je van paarden die op het gras staan. Eten ook bijna de hele tijd.

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:01

Het natuurlijk gedrag van paarden is zodanig dat het paard vaak kleine beetjes voer eet. Zorg dan ook dat hij veel ruwvoer krijgt dan is 't ie bezig en het is natuurgetrouw.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:41

Citaat:
Wat dacht je van paarden die op het gras staan. Eten ook bijna de hele tijd

Nee hoor.

Citaat:
mmmm wat raar die van mij is vorige week 3 keer naar de kliniek geweest(ook dikke scheur door de kroonrand) en ze hebben het gefreest en ze heeft er nu een hoefpad tussen liggen, en ze mag gewoon naar buiten.
Ik mag zelfs al volgende week een staf draf bosritje met haar doen.
En de behandeling is nog niet klaar, ze moet 25 nov weer voor een behandeling.
Dus als ik jou was zou ik toch vragen of ze naar buiten mag , ze kan zelf wel aangeven wat kan en wat niet kan (die van mij scheurt ook als een mankenelis door het land heen )

Heej, ja begrijp ik, maar die van mij heeft er tussen door ook 2 heftige infecties gehad, dus dat maakt al een heel verschil! Maar ben blij dat het goed gaat met de jouwe!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:36

sammie_44 schreef:
Ik had gehoord dat het niet goed was om je paard de hele dag door eten te geven, omdat hun darmstelsel dan nooit rust krijgt.

De hele dag door is ook wat anders dan 6 keer per dag een plukje.En idd op het land staan bijna alle paarden de hele dag te eten.Het is juist niet goed als de darmen niets doen de darmen moeten eigenlijk de hele tijd aan het werk zijn.