leeftijd hengst om te kunnen dekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

leeftijd hengst om te kunnen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 05:45

Hoi ik had een vraagje, hou oud moet een hengst zijn om een merrie te kunnen dekken?

mischien is het hier al eens gevraagd maar kon het niet vinden

GeneralFlynn

Re: leeftijd hengst om te kunnen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 06:06

In sommige gevallen al vanaf een maand of 9/10.
Wil je weten wanneer ze echt kunnen dekken,of vanaf wanneer ze officieel mogen dekken,om doelbewust veulens te fokken?
Als je een dekhengst wil,zal je een hele weg van keuringen enz. moeten afleggen,maar als je je zorgen maakt om merries in de wei bij een jonge hengst,zou ik ze meteen scheiden,want het zal maar raak zijn,zo'n eerste keer expirimenteren!

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 06:15

het is zo bij ons op stal loopt een giga mooie hengst dat beestje is 2 jaar en de eigenaar zegt dat ik mijn merrie door die fries mag laten dekken.
ik wil al heel lang en veulen van mijn merrie en en ook heel veel info gaan zoeken enzo want het nog nooit een drachtige merrie gehad.
maar is 2 jaar niet een beetje te jong voor een hengst

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 06:21

Nee hoor,volgens mij kan dat heel goed.
Hij zal waarschijnlijk geen goedgekeurde dekhengst zijn,maar dekken zal hij zeker kunnen hoor!
T'is afwachten of het meteen gaat lukken,maar dat weet je nooit natuurlijk..

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 06:26

oke bedankt ik denk er wel even goed over na weet jij een site waar ik informatie kan vinden over drachtige merries en alles wat daar bij komt kijken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:10

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:20

Even wat anders, maar is het niet beter om een goedgekeurde hengst te nemen i.v.m. een evt. verkoop van het veulen?
Stel je hebt tijd/geld/ruimte te weinig of het veulen is niks voor jou (karakter, grootte, bouw.....) dan is het zonde als je het alleen naar de slacht kunt doen natuurlijk.

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:32

Sacht zou ik nooit doen, ik ben er ook heel goed over aan het na denken het is niet zomaar iets.
Maar ik heb het altijd zo graag gewild en is het niks voor mij dan gaat het veulen naar drente naar me tante op een boerderij als het niet verkocht kan worden.

Maar ik zo is te rekenen de hengst is nu 2 ik wil haar dan tooch in het voorjaar laten dekken nou dan zijn we al weer een half jaar verder dus is de hengst ook weer ouder
maar mensen hebben jullie nog meer info sites die zijn altijd welkom en
zoek ook info waneer je je merrie moet late dekken enzo