bijvoeren, slobber?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melmzs

bijvoeren, slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:16

sinds mijn e pony verhuist is is hij erg afgevallen. waarschijnlijk ook door de spanning. maar ook omdat ze gewoon minder hooi krijgen op zijn nieuwe stal.

nou wil ik hem graag wat bijvoeren zodat hij weer dikker wordt, maar ook iets wat goed voor hem is (want hij loopt bijna z)
ik dacht aan slobber. maar ik weet niet waarvoor het allemaal is? kan iemand mij dat uit leggen. of misschien musli of granenmix of kruidenmelange, weet iemand waarvoor dat allemaal is? en waarvoor het goed is?
alvast bedankt

ellepel

Re: bijvoeren, slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:36

ik zou zelf eerst gewoon goed hooi gaan bijvoeren, dat heeft hij wel nodig.

aanvullend kun je dan een sportbrok er bij gaan voeren, niet te veel, denk zo'n 1,5-2 kilo per dag afhankelijk van hoeveel je er op rijd en hoe intensief dat is..

denk dat je er dan wel mee komt, en dat hij snel weer op gewicht is en energie heeft

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:38

Lucerne en maismeel zijn vaak ook dikmakers

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:57

ik probeer hem ook zo veel mogelijk hooi (kuil) bij te voeren. maar ze krijgen sóchtends gewoon in de padocks, dus dan kan ik niet bijvoeren. en dan probeer ik sávonds wel weer extra te geven. maar ik ben er vaak niet s'avonds. dus ik doe al mijn best om hem zo veel mogelijk bij hooi te voeren. (maar hij is ook echt niet te dun ofzo gewoon normaal, maar het is een vrij stevig paard en ik zie gewoon dat er veell vet is verdwenen. )en opzich krijgt hij genoeg brok want hij heeft genoeg energie. maar ik wil hem gewoon weer dikker hebben zoals hij was.
en waarvoor is lucerne nog meer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:11

Ik had zelf een paard dat heel moeilijk voller werd en van zichzelf al slank was en dat gaf ik een schep zemelen + een kwartschep maismeel (in een papje)
De functie van ruwvoer voor de darmen en de maag is echter niet te vervangen.....

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:58

maar weet iemand waarvoor alles precies is
waarvoor is slobber, en waarvoor zijn zemelen enzo??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:25

melmzs schreef:
sinds mijn e pony verhuist is is hij erg afgevallen. waarschijnlijk ook door de spanning. maar ook omdat ze gewoon minder hooi krijgen op zijn nieuwe stal.

Je geeft hier zelf al het antwoord.Probeer toch om meer hooi te voeren.Als de paarden overdag buiten staan en je niet altijd 's avond kan komen maar wel 's middag's kun je mss voorstellen om je eigen hooi vast klaar te leggen voor 's avonds en dan leg je klaar waar je paard behoefte aan heeft en hoeft de stalhouder alleen maar je paard binnen te zetten en brokken te voeren want het hooi ligt er al.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:29

Zemelen zijn vezels, die je goed kunt gebruiken om de darmwerking te regulieren. Het werkt goed tegen diaree, maar kan ook lacterend werken, afhankelijk van de darmen. Liggen ze stil (lacterend) of zijn ze overactief (remmend)

Slobber word doordat het een papje is, vaak aan oudere paarden gegeven, omdat deze meestal niet meer goed kunnen kauwen. Voer komt hierdoor niet goed vermaald in de maag, waardoor er minder voeding door maag en darmen wordt opgenomen. Doordat slobber vermengt word met water welt het wat open, waardoor het beter wordt opgenomen door maag en darmen. Dit is ook de reden waarom paarden er sneller voller van worden.

In jouw geval zou ik zeggen, voer lucerne bij. Dit is ook ruwvoer en makkelijk als extra bij te voeren. eventueel in combinatie met een structuurmeusli. Structuurmeusli is in veel gevallen een bijvoeder, dus als extra naast de normale portie krachtvoer. Structuurmeusli is ook extra vezelrijk en bevat tevens weer voedingsstoffen, wat een (bijna) Z paard nodig heeft.

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:56

dankje wel arnoud, hier heb ik zeker wat aan!! ik ga het denk ik wel proberen.
ik had trouwens ook nog gehoord dat mais dik maakt klopt dat?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:03

Mais maakt idd dik, maar voer het als bijvoer en dan wel gebroken mais en geen maismeel. Veel patat eten maakt ook dik, maar is ongezond, zo werkt maismeel en bietenpulp eigenlijk ook bij paarden