wat vinden jullie fijner,thiedemann of slof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

wat vinden jullie fijner,thiedemann of slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:59

hoihoi

met les rijd ik 1 keer per week met slof, commentaar daarover is niet nodig, ik rijd er verantwoord en onder begeleiding mee.. maar nu vond ik mijn thiedemann terug (was k al tijdje kwijt) en ik zei tegen mijn instr. zal ik die er eens omdoen?i.p.v slof, ik vind een slof wel heel fijn hoor maar zit toch weleens in de knoop met die dubbele teugel! dat heb je met zo'n thiedemann niet en mijn idee met thiedemann is als ze lekker lopen (hierbij moet je ook erg voorwaarts rijden natuurlijk net als slof dat ze niet op de voorhand komen!) ontspant deze sneller dan een slof, maarja met slof kan je hem er af en toe net iets meer doorheen vragen.... nou vroeg ik me af, waar rijden jullie weleens mee en wat vinden jullie het fijnste?

snoeske

Re: wat vinden jullie fijner,thiedemann of slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:04

hoi!

ik reed met mn pony vaak met thiedemann, volgens mij zijn die ook heel vriendelijk?? maar mn pony lapte zo alles aan dr laars omdat het niet streng was, nu ik mn paard heb rijd ik met slof (uhm als ik dr mee rij en dat is 1x in de 2 maanden ofzo) ik vind dat veel fijner, zo krijg ik hem nét dat beetje extra er bij, dus vind ik een slof fijner!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:07

tja ik vind het 2 kanten hebben, de slof vind ik fijn de thiedemann ook, maar ik denk dat de thiedemann meer vrijheid geeft. weet het ook niet zeker hoor.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:12

heb met allebei een tijdje gereden,en persoonlijk rij ik liever met een slof,als ze echt vervelend zijn heb je met een slof meer controle(vind ik)
Maar met een thiedeman kun je in principe niet iets verkeerd doen,als je een slof verkeerd gebruikt is de schade veel groter.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:37

johno schreef:
Maar met een thiedeman kun je in principe niet iets verkeerd doen,als je een slof verkeerd gebruikt is de schade veel groter.

Hier ben ik het wel mee eens.

Persoonlijk rijd ik veel liever met een slof dan met een thiedeman. Je kunt er slof er iets meer bij pakken als je hem nodig hebt, maar nog voordeliger, je kan een slof ook ruimer los laten als je hem niet meer strak wilt hebben. Je kan dus meer varieren.

Ik rijd regelmatig met slof, als ik last van mijn rug heb, of als Prisca net dat laatste beetje niet wil nageven of wil buigen. Dan rijd ik haar vaak los met en gooi hem dan zogezegd los, zodat ik op mijn gewone teugels rijd.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:57

liever bijde niet en goed les: een goede instructeur grijpt niet naar hulpteugels!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:04

ik ga ook voor de slof dan.
als je de theideman goed vastmaakt kan je hem niet 'misbruiken'
maar een slof kan je juist en bepaalde momenten even snel erbij pakken en daarna ook meteen weer losser laten. Zo kan je dus specifieker inwerken en daarmee ook veel sneller ook je hulpteugel weer loslaten.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:07

Het liefst geen 1.... Maar heb wel een tijdje gehad dat ik met thiedemann reed, maar slof zal er bij mij echt nooit of te nimmer om hangen ! Ik rij heel af en toe met martingaal, alleen met springen en polocrosse, en verder geen hulpteugel voor mij hoor..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:50

ik rij liever met slof, omdat ik dan zelf bepaal wanneer ik hem er even bijpak of hem los laat hangen.

thiedeman werkt natuurlijk alleen in als ie zn kop omhoog heeft maar kan ik m soms niet even extra doorvragen of losser gooien als ik dat wil.
en is wel even lastig die 2 teugels maar na rondje stappen merk k t nauwlijks meer.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:53

doe mij dan ook maar de slof, maar zeker niet voor 1 x in de week. De slof is bij de meeste mensen gewoon DE uitvinding! Soms word er zo makkelijk mee omgegaan. Paard hoofd niet in de krul? Dan maar slof! Nee ik liever niet...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:04

Ik gebruik ze beide nooit.
Voor een ruiter met niet zo'n goede zelfbeheersing of snelle reflexen vind ik een thiedemann beter, die kun je niet steeds korter pakken en schakelt zichzelf uit. Niemand zal natuurlijk toegeven dat hij doet, maar ik zie het toch heel veel. Grootste nadeel van de thiedeman vind ik wel de beperking bij het halsstrekken.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:05

Perla schreef:
liever bijde niet en goed les: een goede instructeur grijpt niet naar hulpteugels!

Klopt als een bus!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:07

Kelloriejj schreef:
doe mij dan ook maar de slof, maar zeker niet voor 1 x in de week. De slof is bij de meeste mensen gewoon DE uitvinding! Soms word er zo makkelijk mee omgegaan. Paard hoofd niet in de krul? Dan maar slof! Nee ik liever niet...

mee eens,velen gooien hem er dan steeds aan..voor mij is het maar voor 1 keer per week, volgende week doe ik de thied. er aan kijken wat ik fijner vind maar vind meningen van anderen ook wel interessant, het is waar slof kan je meer bij je nemen maar thied. kan je ook oo een heel losse stand zetten hoor dan werkt ie alleen in indien nodig.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:09

Danielle_1 schreef:
Perla schreef:

Klopt als een bus!

ik zei al liever geen commentaar daarover, geen nut. ik heb gewoon een centrale vraag.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:12

Als je dit al als commentaar ziet

Ik beaam slechts een stelling...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:13

nee geeft verder niet maar ik zeg het alleen even.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:13

anders komt er weer zo'n discusseie uit voort, is niet nodig.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:16

Als het dan toch echt moet liever een slof. Je kunt het paard daarmee ahw de weg wijzen, maar je hoeft hem niet elke keer te gebruiken. Als een paard zijn hoofd omhoog doet met de Thiedemann werkt deze altijd. Met een slof kun je eerst zonder proberen, en als dat niet lukt eventueel een keertje wijzen wat je wilt, en hem eventueel de rest van de tijd weer los laten. Als je het lastig vindt om met dubbele teugels te rijden kun je wel beter een Thiedemann gebruiken, want dan lukt het meestal ook niet om snel de slof te pakken en weer te laten vieren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:08

Eigenlijk geen van tweeën maar als ik voor mezelf moet kiezen tussen die twee, een slof, om de reden die Ellebel al noemt.
Voor ruiters die niet met de slof om kunnen gaan zou ik eerder kiezen voor wat extra, goede les dan voor een Thiedemann want dan zit het probleem waarschijnlijk eerder in de gevoeligheid van de hand (snel kunnen ontspannen) en dat los je niet op met de Thiedemann.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:37

ik vind zelf de slof heel fijn maar heb nog weleens ruzie met de dubbele teugel vandaar dat ik volg.week mn thiedemann er eens aan doe, meer om even te kijken, het voordeel daarvan vind ik 1 teugel maar een thiedemann werkt ook helemaal niet in als je hem niet zo strak doet hoor, als ze lekker lopen hebben ze geen hinder, een slof kan je makkelijker wat meer mee vragen maar daar kan je ook teveel mee vragen, ik vind ze allebei voor en nadelen hebben maar allebei ook fijne hulpmiddelen als je ze goed gebruikt!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:24

bij ons reed een meid op de manege die reed zo beetje de hele week met slof, alleen op de wedstrijden niet, nou dat is echt zielig, en je verpest je hele paard ermee, ze reed hem ook heel strak, als ik de slof eromheen gooi, pak ik hem niet strak, want als ie verveeleld is gooid ie zn hoofd zo omhoog, zelfs met de slof om, nou dus dat is een teken dat je hem niet strak om heb! als je goed ermee omgaat kun je best soms met een slof rijden, en is dat niet zielig, of streng.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:53

Bonny4life schreef:
tja ik vind het 2 kanten hebben, de slof vind ik fijn de thiedemann ook, maar ik denk dat de thiedemann meer vrijheid geeft. weet het ook niet zeker hoor.

dat ligt eraan hoe je m gebruikt..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:18

ja dat vind ik met allebei, je moet de slof en de thiedemann goed gebruiken!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:58

Danielle_1 schreef:
Perla schreef:

Klopt als een bus!

amen!!! _/-o_ ook al wil je dat niet horen...sorry maar toch is het zo..

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:25

het heeft niks te maken met een goede instructeur dat is echt bull-oliebol mijn paard vertikt het vaak om in de krul te lopen als ik les heb, terwijl als ik alleen aan het rijden ben hij het juist wel doet, en ik heb een super instructrice nou we krijgen hem niet hoor! kijk mijn paard is super eigenwijs, en geen goeie instructeur die het bij hem anders krijgt!!!!! dus dan is ene slof erg handig om te hebben( al gebruik ik hem met rijden niet) nee ik vind dat zon bull,alsof een goeie instructeur die ernaaast staat even met zn babbels je paard naar beneden krijgt????????? als je paard niet wil, wil die niet, en dan kan je even op iets anders overgaan