Iemand tip voor ijzers, winter en sneeuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Iemand tip voor ijzers, winter en sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:19

Hallo,
Ik vraag het nu maar eens een keer hier..
heeft iemand een idee om te zorgen hoe je geen brokken aangestampt sneeuw onder je ijzers krijg?
Misschien is er geen oplossing maar toch vraag ik het nog is een keer..

Het eraf halen is geen optie.. ze heeft namelijk erg gevoelige hoeven!

Ik hoor het wel als er een tip is, Bedankt!

Lotje85

Re: Iemand tip voor ijzers, winter en sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:41

Een flinke kwak hoefvet/hoefolie onder de hoeven smeren voordat je naar buiten gaat of sokken over zijn hoeven aandoen. Het staat superjolig, maar werkt wel!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:50

er zijn ook sneeuwzolen te krijgen die je smid tussen de hoef en het ijzer kan doen. dit zorgt er voor dat er geen sneeuw in de hoef kan blijven hangen.
het is namelijk een soort ballon wat dan in het midden zit.
alleen moet je met ijzers natuurlijk erg opletten dat je paard niet snel gaat glijden. maar dat is wat ik doe bij sneeuw.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:05

weet je toevallig de kosten hiervan(A)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:29

moet ik even na kijken (wat dan de inkoops prijzen zijn dan maar dat scheeld per smid wat deze er voor vragen, al kan ik dat morgen ook wel even na vragen aan mede smeden wat hun prijzen zijn, haha ik heb er nog niet over na gedacht wat ik daarvoor vraag haha dit word me 1e winter met eigen prijzen haha)
zal ik je wel even morgen melden

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:29

Die ballonnen ken ik niet maar wij smeerden er altijd heel veel vet of vaseline op voordat we de sneeuw ingingen.

En daarna met een omgebogen spijker de sneeuw eruit bikken als het toch vastzat.

Anders zou je misschien een leren zooltje tussen je ijzer en de hoef kunnen laten zetten voor de winter.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:42

ik heb de zooltjes gelijk maar even opgezocht in de catalogus. en het zijn echt sneeuwzolen zoals ze heten. het is niet echt een ballon maar ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen.
de zooltjes zorgen er voor dat er wat vanalles in de hoef kan komen ,zand ed.(zodat het hoefmeganisme toch kan blijven werken) maar dat het sneeuw er zo uit kan vallen.
de zooltjes kosten zo tussen de 5,50 en de 8,75 per paar. (verschild per maat) maar dan heb je alleen zooltjes, liggen ze er nog niet onder. ze zullen denk ik rond de zelfde prijs liggen als leren zooltjes laten leggen.
maar leren zooltjes met hennep en teer kan ook ja (of iets anders in de zooltjes) , dan valt de sneeuw er ook weer uit. maar dan sluit je weer de boel af... en zo lang dat niet hoeft zou ik dat niet gelijk doen (ter bevordering van het hoefmeganisme)
tja, net wat je zelf wil natuurlijk... je kan gewoon met je hoefsmid eens overleggen, wat deze het slimst lijkt bij jou paard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:40

Dubbelpost, ik zet op deze een slotje.