Wie heeft een ezel? Info gevraagd!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Wie heeft een ezel? Info gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 17:56

Ik wil graag as weidemaatje voor mijn tinker een ezeltje kopen. Nou begon mijn buurman helemaal van dat ezels heel hard balken. En dat dat niet kan. Maar ik woon in een buitengebied dus ik heb geen huizen vlak bij ons. En is het echt waar dat ezels als de zon opkomt, beginnen te balken? Ik wil me echt goed informeren voordat ik er een koop.

Huertecilla

Re: Wie heeft een ezel? Info gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:09

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:57

Onze ezels balken wel. Niet de hele dag en niet heel hard, maar roepen kunnen ze. Vooral met etenstijd. Verder kunnen ze een behoorlijke keel opzetten wanneer ze uit elkaar gehaald worden. Dus, ben je van plan om te gaan rijden met de Tinker en de ezel blijft alleen achter, dan heb je grote kans dat de ezel zal gaan balken.
Misschien heb je plaats voor twee ezeltjes? Dan zal het lawaai aanzienlijk minder worden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:14

Heb geleerd dat ezels speciale hoefverzorging nodig hebben omdat ze heel ander soort hoeven hebben dan paarden. Ze mogen niet lang op de wei omdat dit zeer slecht is voor de hoeven. Ze kunnen veel beter op het harde blijven.
Denk dat het daarom niet verstandig is een ezel als weidemaatje te nemen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:45

hay, ik had het laatst ook over een ezel, bij de pony's maar nu blijkt het zo te zijn dat ezels wormen hebben (allemaal) ik heb het aan meerdere mensen gevraagt, (kidnerboerderij en mensen die opleiding doen met paarden...)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:28

Als je de ezel altijd goed ontwormd, is er niets aan de hand.
Ik wil graag weten wanneer een ezel veel balkt, en of dat meer iets is voor hengsten en ruinen dan voor merries.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:19

Naar mijn ervaring balken hengsten heel vaak als ze alleen staan ( eenzaam dus) EEN EZEL IS GEEN EZEL. Meestal is dit bij hengsten wel het geval maar er zijn uitzondering. Wil je meer info of heb je specefieke klacht stuur dan ff pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:24

qt_shetties schreef:
hay, ik had het laatst ook over een ezel, bij de pony's maar nu blijkt het zo te zijn dat ezels wormen hebben (allemaal) ik heb het aan meerdere mensen gevraagt, (kidnerboerderij en mensen die opleiding doen met paarden...)

ik ben het eens met qt_shetties; mij is verteld (door meerdere DA`s)dat ezels een apart soort longworm hebben en die ook niet te bestrijden zijn en het schijnt gevaarlijk te zijn voor paarden! weet wat je doet, ik heb het van dichtbij meegemaakt dat bij een vriendin van mij haar pony overleden is door de longwormen van haar ezel. wat dacht je van een leuke shetlander als maatje? past ook beter bij het soort. begrijp me niet verkeerd, ik vind ezels ook erg leuk

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 11:11

Ik heb ook aan een shet gedacht. Ik had hiervoor een shet. Ezels zijn zo grappig, dat leek me heel leuk. Ik zal mijn Da een mailen voor info. Dank je voor je tip!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:18

Heb geen ezels, wel mee gewerkt. Het schijnt slecht te zijn om paarden bij ezels in te zetten, i.v.m. 1 of andere bacterie/worm die slecht is voor paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:20

Is gezeur. He zóveelste verhaal dat overal doorverteld wordt en nauwelijks is de ríchting van de klepel is.

- Deze longworm kan bij álle paardachtigen voorkomen.
- Als jouw paarden ze niet oplopen, lopen jouw ezels ze ook niet op.
- Ezels zijn er niet bevattelijker voor als paarden. Sterker nog: ezels en muildieren hebben weerstand en paarden kunnen er aan dood gaan.

Dít laatste is/was de zwakke basis onder het verhaal: als je een ezel nooit ontwormd én deze ezel ooit een besmetting met longworm opgelopen heeft, kán die ezel een besmettingsbron zijn voor paarden. Gewoon wél ontwormen en het 'probleem' is opgelost.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:10

idd hier ben ik het mee eens.
Regelmatig ontwormen en er is geen probleem. Eventueel mest ruimen en de kans is helemaal o. Zelf heb ik de ervaring met een oud paard tussen een groep ezels = nooit probleem geweest. Zelf heb ik twee muildieren op een pension stal= ook geen probleem. Eventueel kun je bij kliniek mest/wormen onderzoek laten doen.Heb je ook even pb gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:37

is er dan een speciaal wormekuur voor nodig? voor longwormen dan of kan het met de "gewone" wormkuren ook? zolas bv. eqvalan waar ivermectine inzit? ik ben hier nl. wel benieuwd naar omdat mijn vriendin hier meer info over wil hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:58

Ik ken iemand die heeft twee ezels. Die zijn van een soort ezelvereniging en die zoeken dan een tehuis voor de ezels. Ze mogen dan bij je staan, het zijn eigelijk gewoon jou ezels. Maar er komt één keer in de zoveel tijd iemand langs die komt controleren of zo gezond zijn en als je van ze af wilt zoeken zij een ander baasje voor ze.'

Opzich vind ik dat heel goed.

Ezels lijken me ect super leuk. Maar wij kunnen ze niet bij huis houden en om ze nou op de pensionstal te zetten waar mijn paard staat... ze zien me aankomen

Als ik ooit wel een huisje heb met een stukje land, neem ik zeker een ezel. Ze zijn zo schattig
En als je een groter soort neemt kunnen ze toch ook voor een wagentje?

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:05

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:08

Als ik ooit wel een huisje heb met een stukje land, neem ik zeker een ezel. Ze zijn zo schattig
En als je een groter soort neemt kunnen ze toch ook voor een wagentje?

Ja idd. Je kunt er heel veel mee. De kleinere ezels kunnen vaak ook voor een licht karretje. Een grote ezel kan ook op gereden worden. ( zie dus www.ezelsocieteit.nl of www.de-ezelvriend.nl)
Op de UPD hadden wen zelf een 8 span ezel ( ging wel lekker langzaam) en een 2span welsh met ezel en een 2 span muilen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:15

Ik heb 2 ezels en zaterdag komt er een paard bij.
Dat ezels drager kunnen zijn van longwormen, is zo maar als je ze goed ontwormd (vb. Eqvalan, waarmee die van mij ontwormd worden) is er geen probleem.
Dat ezels op het harde moeten blijven en niet lang op de weide, is helemaal niet waar. Het is voor ELK dier veel beter als het veel plaats heeft buiten dan in een stal van 3 op 3!!!
Dat ezels veel balken is ook niet waar: ze doen dat af en toe, maar meestal als ze hun maatje missen (laat ze nooit alleen!!!!) of als ze weten dat er iets gaat gebeuren (vb voer krijgen). Het is een fabeltje dat ze balken als de zon opkomt.
Ezels mogen dus zeker nooit alleen zijn. Zet er liever 2 bij je paard dan 1, dan is de ezel nooit alleen. (Ook moet het paard/de pony groter zijn dan de ezels, kwestie van de hiërarchie in de weide, zo gaan ze niet vechten met elkaar)...

Als je nog vragen hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:24

ik ga dit in ieder geval aan mijn vriendin vertellen, want ondanks wat er is gebeurd wil ze er toch eigenlijk wel weer een ezel bij hebben. het leuke is dat ik haar ezeltje toen ook eens gered heb van een koliek, toen woonde ik nog op Rhodos, mn hele arm ingesmeerd met olijfolie en erin met die hap! de hele kneppel harde verstopping eruit gehaald en dr ezel liep weer als een kievit (heb dit geleerd van een DA). we hebben daar een hoop zelf moeten doen, er zat maar 1 DA op het hele eiland en die is bang voor paarden!! gelukkig kon hij wel medicijnen enz. op laten sturen vanuit Athene.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:24

Dank jullie wel voor jullie tips! Wel fijn om berschillende ervaringen te horen. Dat van dat op tijd ontwormen had ik ook ergens gelezen. Ik ontworm mijn paard ook elke 8 weken, dus dan doe ik ze gewoon tegelijk.
En de bodem bij ons is droog. Op de paddock heb ik zand en stenen, en de wei is meestal droog. We zitten op hele droge grond, daar trekt het water zo in.
Ik wil dit weekend eens gaan kijken bij een ezelstichting, dan kan ik daar ook nog wat vragen stellen.

Jigme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:39

Ik heb al jaren 2 ezels bij mijn tinkers staan. Op tijd ontwormen en de wei iedere dag uitmesten dan is er geen groter risico op wormproblemen dan bij paarden onderling.
Mijn ezels balken in ieder geval als ze alleen al denken dat het eten te laat komt. In de zomer balken ze dus veel want dan is er gras en krijgen ze geen extra voer. De tinkers worden wel bijgevoerd en de ezels vinden dan dat ze ook iets extra's moeten krijgen.
Onderlinge verhouding is erg goed, ezels zijn behoorlijk koele kikkers en dat gaat goed samen met de tinkers. Gelijkgestemden zoeken elkaar toch altijd wel op.
Ik hoop dat je een leuk ezelmaatje voor je tinker vindt. Succes ermee!