Liksteen gevaarlijk voor veulens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Liksteen gevaarlijk voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:33

Hallo Bokkers

Een tijdje terug hoorde ik van iemand dat het gevaarlijk is een liksteen te hangen waar veulens rond lopen.
De veulens zouden te veel aan de liksteen likken en daardoor te veel water gaan drinken en niet meer bij de moeder, en kan zelfs tot de dood leiden.

Nu is van de zomer het veulen van één van mijn verzorgpony's overleden en de eigenaar gaf deze oorzaak aan.
Ergens zou het goed kunnen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van, een veulen van nog geen maand oud, zal die als die dorst heeft water gaan drinken? zullen ze niet liever bij de moeder gaan drinken?
Hoe denken jullie hierover, of weten jullie of dit waar of niet waar is?

Alani

Re: Liksteen gevaarlijk voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:50

Ja, wat niet kan is nog nooit gebeurt.
Bij ons kunnen de veulens aan de liksteen likken, met het nadoen van de merrie doen ze dat ook wel een beetje, maar het heeft nog nooit tot problemen geleid. Ook doen ze dit pas als ze wat ouder zijn en de smaak van merriemelk al heel goed kennen.
Volgens mij vallen de problemen nog wel mee.

Mischa

Re: Liksteen gevaarlijk voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:29

Tsja, wat ik mij dus vooral afvraag is of hier niks over bekend is
Als ik iets over likstenen lees staat er nooit iets bij over dat het bij veulens niet gebruikt mag worden ofzo...dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier meer informatie over bekend is.