Hoi meis,
Leuk een sloper in huis ?
Een hele vervelende gewoonte. Het is een constant vragen (op een nogal lawaaierige en harde manier) om aandacht, en dan wat verveling daarbij.
Om dit gedrag afleren vergt een combinatie van 2 factoren. Ik weet niet staat je paard immer op stal of ook op het land ?
Als die weer begint te stampen, verlaat je gewoon de stal en laat hem in zijn sop garen. Hij zal dan nog wel een tijdje doorgaan, maar gewoon negeren. Ook de anderen, want iedere vorm van aandacht die hij krijgt is genoeg voor hem, of het nu positieve aandacht is of de ergernis van de eigenaar die hij zich op de hals haalt. Aandacht is aandacht.
Als ie aandacht krijgt, wordt zijn stampen beloond. Als je dan geen aandacht meer aan hem schenkt (is zenuwslopend weet ik wel), dan houdt die er wel mee op, want het levert toch niks op.
Gedrag dat niet beloond wordt of niks opleverd dooft uit. Pas als hij rustig is dan ga je weer naar hem/haar toe. Begint die opnieuw, dan weer hetzelfde scenario. Je omdraaien en weggaan. Wel uitgebreid belonen als hij braaf is en rustig in zijn stal. Mijn Anglo deed dit ook hoor ! Nachten hebben ze der van wakker gelegen
Dus geen ingewikkelde constructies gaan maken, of weet ik veel. De oorzaak is de deze. Tinkie wil aandacht, en zal die krijgen ook, en krijgt die uiteindelijk ook. Ook al wordt je der mesjogge van ... hij zijn zin !
Dat moet je aanpakken. Stampen, sorry ben ik weg. Ben je braaf, dan ben ik er weer en krijg je wat lekkers of wat aandacht.
Tweede factor die niet onbelangrijk is, is de leefomgeving van het paard. Als het al niet zo is, want dat weet ik natuurlijk niet.
Zoveel mogelijk buitengooien in de bak of weide, om verveling tegen te gaan. Afwisseling in je rijden en doen en laten met tinkie.
Een vrij paard is een gelukkig paard, onthoud dat.
Groetjes,
SA