dipje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:38

mijn pony zit een beentje in een zomer/herfst dipje volgens mij. Ze is gauw moe, bezweet en een beetje zwaarder ademen als ik met haar aan het werk ga. Ze heeft dan ook wel al een beetje een wintervacht en het is nu natuurlijk best wel warm voor als je al een wintervacht hebt.
Ze krijgt 1,5 kilo voer en staat de hele dag in de wei. Ik rij zo'n 4 keer in de week. 1 keer priveles, buitenrit, longeren en voor me zelf rijden. Wat zouden jullie haar geven. Is een voedingsupplement iets en wat voor een dan.

Jessica.

Anoniem

Re: dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:42

hoi jessica, wat extra vitaminen zullen geen kwaad kunnen, maar als dit niet over gaat zal ik als ik jou was toch eens aan je dierenarts vragen hoe en wat. ik heb dit nl. nog nooit meegemaakt met mijn paarden, ze barsten het hele jaar door van de energie. hou het in de gaten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:46

Ik denk dat ze gewoon haar warmte niet kwijt kan door de wintervacht. Heb je m.i. twee keuzes: minder intensief rijden en hopen dat het snel kouder wordt of (plaatselijk) scheren. Met voer kun je dit niet regelen, integendeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:08

scheren zou je inderdaad ook eerst kunnen proberen, is al goedkoper dan de DA

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:16

Maar ze ziet er verder wel goed gezond uit, glimt heel erg. Moet misschien nog iets afvallen.
Ik zal maar beginnen om haar s'nachts ook een dekje op te doen. En een supplement bestellen bij de paardendrogist.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:56

Het aanmaken van de wintervacht kost erg veel energie (net als het kwijtraken trouwens), het kan dus zijn dat je paardje tijdelijk meer voer nodig heeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:21

Ik geef mijn paard in het voor- en najaar altijd een vitaminespuit. Hij heeft ook altijd een dipje. Die spuit helpt hem er altijd wel weer boven op.
Weet even niet van welk merk het is. Het zit in een zelfde spuit als van de wormenspuit en is ook pasta, maar dan met vitamine. Het zit in een geelachtig doosje. Het is wel een redelijk bekent merk, maar ik kan er even niet opkomen. Misschien iemand anders

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:55

ze stoppen idd veel energie in vacht kweken of verliezen. je kan er voor kiezen om een streep weg te scheren, zodat de warmte beter weg kan stromen.

een vitamine shot kan je ook proberen.
en als ze moet afvallen dan zou ik niet meer gaan voeren.

als alles niet helpt kan je een bloedonderzoek laten doen

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:38

Ik vind dat je best veel krachtvoer voert. Mijn E-pony loopt ook de hele dag op de wei, krijgt 's ochtends en 's avonds een plak goed hooi en krijgt van mij een halve liter schep dieetmuesli alleen als ze gewerkt heeft. Ze krijgt verder alleen lijnzaadolie en Foene Griek (is voor de luchtwegen) door die muesli en daardoor heeft ze niet veel last van de vachtwisselingen. Ze glanst me namelijk tegemoet. Wat bij haar ook altijd goed helpt is inderdaad een vitaminespuit. Een Acupuncturist voor paarden heeft mij ook aangeraden om een theelepel kuikenzout en een eetlepel bruine basterdsuiker door het voer te doen om de vochthuishouding te ondersteunen als ze veel zweten. Ik kan je vertellen dat helpt fantastisch.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... Groetjes Lot