antislip voor hoefijzers? glijdende paarden.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

noba

antislip voor hoefijzers? glijdende paarden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 23:23

Wie zou er een oplossing weten voor paarden die uitglijden op de stenen rondom het stallencomplex? Iedere 10 meter die we stappen liggen mijn paarden bijna op hun snufferd. Het lijkt wel een schaatsbaan. Is natuurlijk zeer slecht voor de benen. Het is verder een superaccomodatie maar dit is echt een ramp. Ik moet hoe dan ook met de paarden over de stenen om in de bak, stapmolen etc te komen dus kan het echt niet ontwijken. Eentje staat alleen voor op ijzers en de andere rondom maar ze glijden allebei even erg.

Wie zou er een oplossing weten? Ijzers kunnen er echt niet af dus dat is geen oplossing, helaas. Misschien hoefschoenen om in de bak te komen of iig het terrein af te komen zonder te glipperen. Wie oh wie heeft hier ook ervaring mee?

Alvast bedankt!

__Marloes__

Re: antislip voor hoefijzers? glijdende paarden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:29

Tegenwoordig zijn de kunststof hoefijzers meer in trek. Die schijnen een stuk minder te glijden. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je een redelijk recent topic daarover tegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 06:59

Zijn er niet meer mensen die daar last van hebben bij je op stal ?

Lijkt me dan duidelijk een taak voor de stalhouder om tenminste een betrouwbaar paadje aan te leggen naar de voorzieningen.... terrein moet wel paard-veilig zijn.

Als je gaat investeren in iets als een stapmolen , moet een deugdelijke ondergrond op het erf toch ook te realiseren zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:24

Kan aan het beslag liggen. Toen ik mijn nieuwe paard net had gleed ze ook constant uit. Na 1 keer beslaan door mijn eigen hoefsmid is het glijden helemaal over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:30

Je hebt het over mijn paarden, is het jouw complex? Idd soort stenen veranderen. eventueel geruwd beton, maar daar slijten onbeslagen hoeven sneller door, anders gewoon andere stenene met meer grip, als er zand op ligt wordt het ook gladder.

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 10:25

russel schreef:
Je hebt het over mijn paarden, is het jouw complex? Idd soort stenen veranderen. eventueel geruwd beton, maar daar slijten onbeslagen hoeven sneller door, anders gewoon andere stenene met meer grip, als er zand op ligt wordt het ook gladder.

Nee, het niet van mij maar wij staan daar. Ja, ik vind eigenlijk ook dat de eigenaar moet zorgen voor een paardgeschikte ondergrond maarja helaas valt daar niet over te praten. Ga wel een brief naar hem schrijven dat wanneer er iets mocht gebeuren hij wel aansprakelijk is. Helaas is het in deze omgeving erg moeilijk om een stal te vinden dus een andere stal is ook geen optie. Mijn paarden zijn niet de enige die glijden, ze glijden allemaal maar niemand maakt zich daar echt druk om maar ik wel. Heb genoeg ellende gehad met mijn paarden. Aan de ijzers ligt het niet wantik ga naar Rob v nassau: een van de beste smeden van NL. Iemand nog een andere suggestie?

Wel alvast heel erg bedankt en uiteraard ben ik het helemaal met jullie eens maar zo nu en dan kun je echt geen kant uit en moet je zelf maar een oplossing zien te vinden. De stapmolen is trouwens precies hetzelfde verhaal, daar ligt een betonnen bodem in en wanneer er geen zand in ligt dan is het vreselijk. Paard van een vriendin van mij is aan het revalideren die is gisteren toto 3 x toe bijna onderuit gegaan. Dus wij maar zand erin gestrooid.

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 10:28

pmarena schreef:
Zijn er niet meer mensen die daar last van hebben bij je op stal ?

Lijkt me dan duidelijk een taak voor de stalhouder om tenminste een betrouwbaar paadje aan te leggen naar de voorzieningen.... terrein moet wel paard-veilig zijn.

Als je gaat investeren in iets als een stapmolen , moet een deugdelijke ondergrond op het erf toch ook te realiseren zijn.

Hi,

Ja, ben het echt totaal met je eens maar helaas, de eigenaar denkt daar anders over:geen geld.......lees maar verder bij de ander quote.

Bedankt he!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:29

Nou zeg sta je bij mij op stal????? Ik ken t probleem dus, maar bij ons is het zo dat niet elk paard dit heeft. En het is dus ook niet zo dat alleen paarden met ijzers er last van hebben, ook die zonder zie ik wel eens schaatsen.

Wat me wel opvalt is dat als ik Harm aan de hand meeneem van zijn stal naar de bak, het vreselijk is, maar als ik terugkom is er niets aan de hand! Dan zou je toch denken dat het ook aan het paard kan liggen.......die conclusie trek ik er in ieder geval uit!

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 10:35

Ik weet het niet, waar sta jij? Dat klopt hoor, dat je paard dan niet glijdt. Dan heeft hij zand onder zijn ijzers en dan heeft hij daar voor ven grip aan. Dat is bij ons ook precies hetzelfde. Heb al geprobeerd om er eerst water en zand en zand aan te smeren voordat ik het terrein opga maar dat is echt zo'n gedoe en het hielp lang niet zo goed omdat het dan niet erin gestampt is door het paard zelf. Wat een gedoe he. Ik heb eigenlijk wel het vermoeden dat we op dezelfde stal staan. Harm zei je he, komt mij erg bekend voor, is dat een vos?

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 10:42

Weet iemand nog iets?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:43

Schoonhoven, nee harm is donkerbruin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:47

noba schreef:
russel schreef:

Nee, het niet van mij maar wij staan daar. Ja, ik vind eigenlijk ook dat de eigenaar moet zorgen voor een paardgeschikte ondergrond maarja helaas valt daar niet over te praten. Ga wel een brief naar hem schrijven dat wanneer er iets mocht gebeuren hij wel aansprakelijk is. Helaas is het in deze omgeving erg moeilijk om een stal te vinden dus een andere stal is ook geen optie. Mijn paarden zijn niet de enige die glijden, ze glijden allemaal maar niemand maakt zich daar echt druk om maar ik wel. Heb genoeg ellende gehad met mijn paarden. Aan de ijzers ligt het niet wantik ga naar Rob v nassau: een van de beste smeden van NL. Iemand nog een andere suggestie?

Wel alvast heel erg bedankt en uiteraard ben ik het helemaal met jullie eens maar zo nu en dan kun je echt geen kant uit en moet je zelf maar een oplossing zien te vinden. De stapmolen is trouwens precies hetzelfde verhaal, daar ligt een betonnen bodem in en wanneer er geen zand in ligt dan is het vreselijk. Paard van een vriendin van mij is aan het revalideren die is gisteren toto 3 x toe bijna onderuit gegaan. Dus wij maar zand erin gestrooid.

een betonnen vloer in de stapmolen???? zo gaat je paard toch zeker naar de knoppen? tjee....

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:21

daffodil schreef:
Schoonhoven, nee harm is donkerbruin!

Owh nee, das een ander paard. Bij ons staat idd ook een Harm.

Ook veel succes hoor!!! Pas wel echt op en onderschat het probleem echt niet want de pezen krijgen iedere glijparty een enorme opdonder. Probeer er ook echt wat aan te doen!!!

groetjes

Heb trouwens wel eens wedstrijd gereden in schoonhoven in de Z2. bij jouw stal toevallig?

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:23

Ja, idd rusell, die stapmolen gebruik ik ook echt niet!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:22

In mij kwam hetzelfde op als bij daffodil, het is net alsof je bij mij op stal staat
Ook bij ons glijden veel paarden vaak, ik moet eerlijk zeggen dat Lady er niet zoveel last van heeft, maar vooral anderen hoor ik er vaak over. Af en toe glijdt ze weleens door, maar niet extreem vaak en als ze al glijdt is het vlak voordat de hoefsmid weer komt/moet komen. Lady heeft zowel rondom als alleen voor op ijzers gestaan en dat maakt geen verschil. De stapmolen (beton..) gebruik ik nooit bij ons op stal, maar dat zou ik ook niet doen als er wel zand in lag eigenlijk, dan loop ik zelf wel rondjes

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 17:40

DaphneL schreef:
In mij kwam hetzelfde op als bij daffodil, het is net alsof je bij mij op stal staat
Ook bij ons glijden veel paarden vaak, ik moet eerlijk zeggen dat Lady er niet zoveel last van heeft, maar vooral anderen hoor ik er vaak over. Af en toe glijdt ze weleens door, maar niet extreem vaak en als ze al glijdt is het vlak voordat de hoefsmid weer komt/moet komen. Lady heeft zowel rondom als alleen voor op ijzers gestaan en dat maakt geen verschil. De stapmolen (beton..) gebruik ik nooit bij ons op stal, maar dat zou ik ook niet doen als er wel zand in lag eigenlijk, dan loop ik zelf wel rondjes

Gelijk heb je!!!!Wat komt dat dan toch vaak voor dat paarden glijden.
Is het bij jullie beton of stenen en zijn er bij jullie wel eens paarden gevallen door de slechte ondergrond? Succes!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:15

phannie schreef:
een betonnen vloer in de stapmolen???? zo gaat je paard toch zeker naar de knoppen? tjee....

Een verharde ondergrond in een molen is heel normaal hoor....

Je zou kunnen denken aan widiapuntjes in je ijzers, dat kan goed helpen, maar doordat de voet "blokkeert" zou dat ook weer slecht voor de gewrichten kunnen zijn, het is een afweging. Bespreek het eens met je smid zou ik zeggen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:33

Wij hebben deels stenen en deels beton liggen op het terrein. Ik heb nog nooit gehoord dat paarden echt gevallen zijn door de ondergrond, ik heb er weleens 1 zien vallen, maar dat had op het asfalt o.i.d. denk ik ook gebeurt. (Schudden en dan je voeten niet netjes neerzetten), maar heb ze weleens flink uit zien glijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:37

Een paard valt ook niet zomaar hoor, 4 benen die allemaal keurig op een hoekje staan, dat kan best wat hebben.
Maar echt bevorderlijk voor pezen en banden is een flinke glijpartij niet echt.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:00

Als ze allemaal keurig op een hoekje staan dan kan een paard wel wat hebben, maar als ze al niet netjes naast elkaar staan op het moment dat een paard zich uitschudt (voetje op rust, voeten schuin voor elkaar..) dan staat hij sowieso niet zo stevig meer en al helemaal niet als hij dan nog eens gaat schudden. Dat paard gleed dus met z'n kont op de grond, hij lag niet plat op z'n zij, maar dit was wel genoeg

En ik blijf erbij dat het ook wel paardafhankelijk is, zoals ik al zei, mijn paard glijdt praktisch nooit uit, die gaat eerder op haar eigen voeten staan waardoor ze niet meer stevig staat. Terwijl andere paarden regelmatig uitglijden.

En ik zie een flinke spelfout in m'n vorige berichtje

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:03

@Noba ja dat is dus bij ons geweest! Grote buitenbak en 20x40 binnenbak. En een glijterrein......maar daar heb je als buitenstaander weinig last van. Het is puur het stuk van stal naar de bak.....

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:12

DaphneL schreef:
Als ze allemaal keurig op een hoekje staan dan kan een paard wel wat hebben, maar als ze al niet netjes naast elkaar staan op het moment dat een paard zich uitschudt (voetje op rust, voeten schuin voor elkaar..) dan staat hij sowieso niet zo stevig meer en al helemaal niet als hij dan nog eens gaat schudden. Dat paard gleed dus met z'n kont op de grond, hij lag niet plat op z'n zij, maar dit was wel genoeg

En ik blijf erbij dat het ook wel paardafhankelijk is, zoals ik al zei, mijn paard glijdt praktisch nooit uit, die gaat eerder op haar eigen voeten staan waardoor ze niet meer stevig staat. Terwijl andere paarden regelmatig uitglijden.

En ik zie een flinke spelfout in m'n vorige berichtje

heb je er dan geen last van, daphne?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:20

Ik heb er idd geen last van. De keren dat mijn paard is uitgegleden zonder reden in de 2 jaar dat ik haar heb zijn volgens mij op 1 hand te tellen en daarvan is ze ook weleens op het asfalt buiten uitgegleden.

noba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:56

Is er nou echt niemand die de oplossing voor dit probleem weet?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:58

onze ijslander gleed ook veel, en we hebben nu widia punten onder het belslag liggen, dat werkt goed....