Probleempje met inrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Probleempje met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:18

Ik ben op dit moment mijn 3,5 jarige arabier aan 't inrijden. Ik doe 't heel rustig aan. Hij pakte tot nu toe alles heel goed op dus, zadel, hoofdstel etc geen probleem. Hij heeft nog nooit gebokt terwijl ie het zadel op had. Erop zitten ook geen probleem. Verder aan de hand en aan de longe gestapt en gedraaft en dit ging allemaal super. Hij vond niks eng of raar en deed alles hartstikke rustig.
Maar toen wilde ik wel 's los door de bak stappen. Daar begint dus het probleem; hij gaat stilstaan of achteruit lopen en ik krijg 'm met geen mogelijkheid voorwaarts. En sturen begrijpt ie ook niks van. Maar sturen dat komt wel. maar dat niet voorwaarts willen...Hebben meer mensen dit probleem gehad en wat hebben jullie gedaan om 't op te lossen? (hij heeft trouwens ook een tijdje gestaakt met longeren maar dat doet ie nu niet meer)

P.S Ik heb nu wel elke week NH les en we doen dus veel grondwerk, dubbele longe, lange lijnen etc. om hem het sturen e.d vast aan te leren. Zij gaat me ook helpen met rijden maar ik zou nu al graag wat tips willen.

Anoniem

Re: Probleempje met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:28

Mijn pony ging kort na het inrijden regelmatig "staken" en achterwaarts. Bleek een fout van mij te zijn omdat ik, onbedoeld, de hulpen voor achterwaarts gaf.
De oplossing was ontspannen en beter zitten maar dat was in mijn geval de oplossing.
Misschien zit je wel wat gespannen op het moment dat jullie 'los' lopen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:34

Simpel: laat iemand voor je paard uitlopen die jij vertelt waar hij heen moet. Paard wandelt er wsl. wel achteraan. Laat degene ook figuren lopen in de bak waarbij jij overduidelijke hulpen geeft met zit en been. Ook halthouden en weer voorwaarts gaan meepakken.

Sturen is vrij simpel: ipv aan het bit aan de neusriem een extra teugel maken. De bitteugel in een boogje laten hangen en gewoon de neus de kant op sturen waar je heen wilt. Na een paar dagen geleidelijk de bitteugel er bij gaan pakken. Na een week of twee teugel van de neusriem.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:45

Bedankt voor jullie reactie. Ik was er nog vergeten bij te zetten dat ik al een paar keer los heb gelopen met iemand er schuinvoor. En dan gaat het wel goed. Alleen loopt hij dan ook niet altijd door na het halthouden. Soms moet degene die meeloopt dan weer even een rukje aan het halster geven (ik rij nog met halster over m'n hoofdstel zodat degene die hem vast houdt niet aan het bit hoeft te trekken) En als iemand erachteraan loopt met een longeerzweep lukt 't ook. Maar ik vind het nu wel 's tijd worden dat ie gewoon op mij reageert en niet op degene die ernaast of erachter loopt. Ik ben ongeveer sinds augustus bezig met veel tussenpozen; dus dat ik een aantal weken er weer even niet op ga..

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:49

@ Annegti, dat van dat sturen met de teugel aan de neusriem is inderdaad een goed idee. Dat zal ik 's gaan proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:41

ik reed in het begin op een touwhalster later met touwhalster en bit en dus dubbele teugel. Eigenlijk was het sturen bij hem zo gepiept. Nu ben ik een koudbloed aan het inrijden waar ik met geen mogelijkheid een stuur op krijg dat beest doet gewoon waar ze zelf zin in heeft.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 06:10

Ik zou zeggen een stapje terug, en dan op het laatst als hij beenhulpen en sturen snapt iemand los ernaast die steeds verder weg gaat, en op en end in het midden stil staat oid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 06:29

Ik denk ook dat je gewoon te snel gaat - ondanks dat je het rustig aan aanpakt. Juist omdat-ie zo braaf is, is de verleiding groot door te willen gaan. Vermoedelijk heeft hij totaal nog geen evenwicht met de ruiter op z'n rug, laat hij zich aan de longe wel 'overdonderen' maar staakt hij omdat hij gewoon bang is dat hij het gewicht op z'n rug niet kan verplaatsen, als hij los staat/loopt.

Reageert hij aan de longe goed (en dan bedoel ik dus ook goed, dus direct en snel) op stemhulpen? Probeer dan toch weer eerst terug aan de longe door beenhulpen te geven tegelijkertijd met stemhulp. Zo niet, leer je paard dan eerst acuut en onmiddellijk op stemhulp reageren, zonder dat de chambriere gebruikt wordt.

Ga je paard dan aan de longe rijden met gebruik van chambriere, stemhulp en bijkomende beenhulp. Laat vervolgens degene die longeert geleidelijk aan de chambriere niet meer gebruiken. Totdat je zo ver bent dat je paard aan de longe goed op jouw beenhulpen reageert, zonder stemhulp. Dán pas los gaan rijden. Dan kan je nl als hij staakt eerst terugvallen op stemhulp erbij, en als dat ook niet werkt dán pas desnoods ook nog iemand met de chambriere erachter zetten.

Ondertussen onbelast verder werken aan spierontwikkeling (dubbele longe, evt pessoa) zodat het evenwicht en de kracht om je te dragen ook beter worden.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:27

Aan de ene kant ben ik het met de mensen eens om iemand met het paard mee te laten lopen aan de andere kant moet het paard wel het vertrouwen krijgen om zelf te gaan lopen. Dit klinkt misschien heel hard maar zo is het bij ons gegaan. De eerste keer dat die jongen opstapte wou die al meteen los hij stapte dus op en idd die van mij ging ook alleen maar stilstaan enz. Schoppen en sturen heft helemaal geen zin want dat snapt die nog niet. Wij moesten bij die van mij er achter gaan staan (niet al te dicht natuurlijk) en met een grote longeerzweep. Omdat jij al aangeeft dat je veel longeerd zou die dus moeten begrijpen dat die met een zweep achter zijn kont naar voren moet. Waarschijnlijk krijg je dan een schrikreactie en gaat die of rennen of noem maar op. Reageerd die nog niet op die zweep dan zal degene die er naats staat je paard echt een tik naar voren moeten geven. ZO gaat die wel naar voren en begrijpt die dus dat die ook met iemand op zijn rug los kan lopen. Wel zou ik aanraden dat de andere persoon in het midden van de bak blijft staan om zo het paard een beetje het idee te geven dat die niet helemaal alleen is. Maar nogmaals zo is het hoe het bij ons is gegaan.. Dit was ook een nieuwe manier voor mij en schrok er ook best wel van.. Veel succes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:36

Dat verhaal van jongleurtje kan ik me wel in vinden, maar ik zou het combineren met het verhaal van Ibbel. Op die manier heb ik er verschillende ingereden.
Het paard snapt waarschijnlijk de bedoeling niet goed, evenwicht is ook niet alles etc. Ga dan ook nooit alleen aan het werk!