Welk zand wordt niet mul?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Welk zand wordt niet mul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 18:13

Omdat onze bak echt super zwaar is, vraag ik me af of er een zandsoort is dat niet mul is, of kan worden. Onze stalbaas wil nix aan de bak doen, maar aangezien ze een loonbedrijf hebben, kunnen ze denk ik wel makkelijk aan zand komen. Heeft iemand enig idee??
(of een andere zeer goedkope oplossing)

Jol1

Re: Welk zand wordt niet mul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:08

Zand alleen vind ik sowieso snel mul worden. Ik zou er gewoon snippers van het één of ander doorheen mengen. Dat helpt wel degelijk, maar dat kost natuurlijk toch geld. Als ik het zo lees, heb ik het idee dat jouw stalbaas er geen euro aan uit wil geven, dus ik vrees het ergste voor je.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:15

ik zou er geen snippers door doen, dat vergaat na verloop van tijd en dan zit je met een modderbende.

Wij hebben schoon blauw zand in de bak. Dit is opgegraven van een paar meter diep. Er is dus alleen maar een loonbedrijf aan te pas gekomen. Deze heeft alles omgegooid en voila, een bak die bijna altijd goed is. Aangezien de machinerie aanwezig is hoeft deze oplossing zeer weinig te kosten.

Eens in de twee a drie jaar wordt het weer omgewoeld, dan is hij wel zwaar voor een paar weken, maar na regen is het water zo weer weg en niet modderig. De instructeurs komen graag bij ons op stal omdat de bak zelden te slecht is om in te rijden.
In de zomer moet er wel af en toe gesproeid worden, maar dat is meer tegen het stuiven dan dat de bak extra zwaar wordt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:23

Als je de goede soort snippers gebruikt, gaan ze heel lang mee.
Het ligt natuurlijk ook aan de ondergrond van de bak. Wij zitten op klei, dan valt er weinig om te gooien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:37

Omgooien is geen optie, aangezien er dan allemaal puin omhoog komt. Het gaat echt om een bovenlaag die of op of door het zand kan dat er nu ligt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:40

Dan denk ik toch dat de beste oplossing is, om er iets door te gooien.
(ik neem aan dat het niet een eb en vloedbak is) Als je voor een bepaald soort snippers kiest, dan geeft de leverancier vaak referenties op. Bij die mensen kun je dan navragen hoe de snippers na een aantal jaren blijven. Ook kun je vaak gaan kijken hoe de bak eruit ziet. Dan heb je in ieder geval een idee waar je aan begint.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:57

Ik hoorde ooit iets over zgn. plaatzand. Dat schijnt bij nat weer heel mooi strak te liggen. (vormt een plaat, vandaar de naam) Maar ik ken dat verder niet. Ik ben bang dat we dan aardig veel spul nodig hebben. De bak is echt heeeeel mul. Ben zo bang dat t toch mul blijft, ondanks de snippers. En dat zou zonde zijn.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:00

Daarom is het belangrijk dat je informeert bij mensen die die snippers ook gebruiken.