Met hoeveel maanden veulen van moeder af?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Met hoeveel maanden veulen van moeder af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 16:21

We zijn bezig met het redden van een veulen. Nu zit de kans erin dat moeder meemoet, en dat die 2 nog niet apart wegkunnen. Hoeveel maanden oud moet het veulen zijn eer moeder weg mag/kan?

Mariek_

Re: Met hoeveel maanden veulen van moeder af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:23

Minimaal 3 maand, maar hoezo redden dan?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:26

6 maanden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 16:26

dat is even niet belangrijk.

Ik ben verder ook op zoek naar tips om moeder en veulen veilig lopend over straat te vervoeren. Beide zijn gewent aan mensen, maar op een slechte manier. Het is ongeveer 500 meter lopen, maar wel een weg met veel groot verkeer (tractors ed) En tevens tips om ze te vangen, zonder al te veel stress.

Zijn er nog belangrijke dingen waar ik op moet letten bij het huisvesten van dit stel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:55

Ik heb zelf het veulen afgespeend met 4 maanden. Moeder was kind toen ook al behoorlijk beu.

Voor wbt vangen, zet de weide af met een stevige afzetten en maak het zo kleiner, sluit ze zo rustig in, en neem ze mee. Veulen kan je meenemen dmv een halstertouw om de kont te doen en het zo als butt-rope gebruiken.

Als het een drukke weg is, en ze zijn niet verkeersmak, dan zou ik gaan naar een tijdstip dat het normaal iets rustiger is. Bijv. rond etenstijd? Verder op hoop van zegen dat je die 500 m snel afgelegd hebt, het is niet veel.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 17:01

weiland is schat ik zo'n 3 hectare. Om de zoveel 100 meter is een soort inham, die kan je wel afzetten, dus je kan dat grote stuk in kleine stukken sluiten. Die kleine stukken zijn dan nog wel een halve hectare groot, waarmee kan ik dat afzetten?..

De rest van de tips kan ik wel wat mee! bedankt.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:24

5 a 6 maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:57

Pfff.. ik zou het eens aankijken, eerst zelf rustig proberen, en anders met een troep mensen een menselijk lint vormen? Succes iig!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:33

eerste vraag is hoe is het veulen nu? als het jonger is dan 3 maand heb je grote kans dat het zo wie zo wel bij de moeder blijft lopen als je over straat gaat.

en in hoeverre is die merrie moeilijk te vangen?? kan jij haar alleen wel pakken of niet. en heeft dat veulen ooit wel eens een halster omgehad en is daarmee aan de hand gevoerd. als hij/zij dat niet kent heb je al een groter risico. helemaal omdat je over straat moet. wil je perse dat veulen aan het halster meevoeren dan idd die buttrope. simpel in een halstertouw een lus maken en die achter om het kontje. dan hoef je niet voor aan het hoofd te trekken, wat dan ook weer stress verminderd.
wat het over die weg gaan aangaat, zou ik idd kijken naar het rustigste tijdstip. evt zelfs in het donker als het dan wel rustig is. paarden zien in het donker beter dan wij.

bij mij gaan de veulens van de moeder als de moeder dr kind zat is (meestal rond de 4.5 /5 maand) en dr kind niet meer bij mams op de lip zit. sommige hebben langer nodig. mocht dit veulen wel al van mams af kunnen, zou ik toch voor dat tochtje de moeder erbij meenemen. een veulen zo even bij mams wegtrekken, en dan ook nog over straat is denk ik niet zo handig (lees behoorlijk gevaarlijk). dan kan je beter mams eerst meenemen, het veulen met mams bij jou in een box nog een uurtje zo laten staan, en dan mams eruit en terug brengen. let wel dat die merrie dan niet door het draad vliegt om weer naar dr veulen toe te komen. het zijn maar 500 meter, en dus kans dat de merrie het veulen hoort hinniken naar haar. beter in zon geval merrie toch nog bij het veulen te laten voor een paar dagen. dat het in ieder geval kan wennen aan de nieuwe omgeving.

veel sucses, en heb je nog vragen moet je maar PB-en.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:45

Heel voorbarig, maar het gaat hier om een veulen van ruim een week oud. Omdat ik er weinig verstand van heb wil ik nu alvast zoveel mogelijk informatie verzamelen. Moeder blijft er dus ook gewoon bij.

Veulen is nog nooit in handen geweest, ken geen mensen en geen halsters. Moeder heeft een kapot halster om en word alleen een keer in de zoveel tijd gevangen voor de hoeven, aangezien dit al een hele tijd geleden is ben ik bang dat het moeilijk word. Ik heb vandaag bij het hek gezeten en moeder was wel nieuwsgierig, maar werd weggejaagd door de jaarlingen.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:58

Ow zo wil je hem 'redden'...maar wat zal de eigenaar hiervan denken? Is ze echt verwaarloosd?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:05

Horsegirlie, nogmaals: het is even niet belangrijk hoe of wat. ik vraag hier om informatie!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:11

mijne is er met 4 1/2 maand af gegaan, omdat moeder te mager werd.

toen de moeder van mijn veulen nog veulen was, was zij 3 maanden toen ze er afging, omdat moeder terug moest naar eigenaar, en mijn veulen al bij mij was!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:23

Ik zou het veulen er zeker tot 4 mnd proberen bij de moeder te houden.
En de merrie, ja ik heb zelf een bange, zeer moeilijk te vangen merrie, als ik haar nodig heb drijf ik haar eerst in een klein stukje afgezet weiland en dan kan ik haar wel pakken.
Probeer nu vast af en toe die merrie aan te halen, je weet maar nooit.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:13

Normaal is het gewoon dat een veulen tussen de 4 en 6 maanden bij mams blijft maar sommige veulens zijn er eerder klaar om eraf te gaan dus bijv. met 4 maanden en sommige pas met 6 maanden. Het hangt van heel veel factoren af. Ik denk dat je er wel aan moet denken dat zo'n merrie der veulen lang bij zich heeft. En aangezien het nu winter wordt zou ik hun gewoon lekker de hele winter bij elkaar laten en rond maart april uit elkaar halen!!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:42

Ok sorry, succes ermee verder dan!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:59

Is het mogelijk om de merrie (aangezien de aanwezigheid van de jaarlingen) apart eten aan te bieden om zou een vertrouwens situ op te bouwen?

Is het mogelijk om de merrie met veulen in de sluis/inham te krijgen (jagen = hatelijk woord) en dan dit aftemaken. Afmaken met weide touw en dan de oppervlakte geleidelijk verkleinen. In dit situ en met bijvoeren zal het niet lang duren voordat moeders tenminste tot reden vatbaar is.

Wat betreft vervoeren: het veiligste is natuurlijk laden maar als dit niet een optie is dan heb je een paar mensen nodig. Een leidt de merrie, het veulen moet aan de berm kant van de merrie lopen achter de leider, iemand loopt achter het veulen om het 'ingebox'd' te houden, en iemand rij met een auto achter deze groep. Tijdstip: 'smorgens heel vroeg op een zaterdag of zondag morgen. Indien de merrie niet makkelijk leidt dan een tweede persoon aan haar hoofd, deze persoon kan ook de voorbijstekend verkeer aanmalen tot langzaamheid. Het is handig maar niet absoluut nodig dat het veulen een halster aan heeft.

Wat betreft huisvestiging: persoonlijk zou ik ze in een klein ruimte (liefst een stal) voor de eerst 1-2 dagen houden. Dit bevorderd de kennis making tussen mens en merrie/veulen en geeft de merrie ook een kans om haar nieuwe omgeving te herkennen (wat betreft geluiden en geuren). Daarna aan de hand rond de bak of wei (liefst klein om nogmaals het contact te kunnen houden).
Ik zou ook haar eten geven uit een bak die je vasthoudt zou leert ze afhankelijk van je te zijn en dit bouwt vertrouwen.

Spenen: aangezien dat het een vrij late veulen is, kan het tot het voorjaar bij de moeder blijven lopen. Rond maart/april kan je dan spenen en goede weide gang aanbieden. Als de merrie eerder weg moet, dan kan tenvroegste met 3 maanden gespeend worden, begin januari dus maar dit is hartje winter en echt niet aan te raden. Vanaf 1 maand oud kan je al veulenbrok beginnen aan te bieden maar de meeste zitten al vanaf +/- 2 weken met hun neus in moeder's bak.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 11-10-05 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:04

Bedankt voor de supertips, daar kan ik zeker wat mee!

Wat betreft het apart voeren is ook geen optie. De ponys worden niet bijgevoerd. De eigenaar is een handelaar die al jaren niet naar ze omkijkt en behalve wat inkuild mais en het gras krijgen ze niks. De oudere merries staan wel allemaal met halster om, maar die van de betreffende merrie is nu kapot/los. Ik ben nu bezig met mijn eigen shetlandmerrie ernaast de ponys te lokken. Mijn merrie fungeert dan puur als lokaas. Ik heb zelf iets van een snoepje mee en ze zijn erg nieuwsgierig. Moeder word alleen door de jaarlingen weggejaagd.

Met de trailer zou een optie zijn, misschien is dat nog het veiligste. Ik kan de 2 paards van de buren lenen, zonder tussenschot, of mijn eigen 1 1/2 paards. Ik ben alleen bang dat het bij de ponys tot onnodige stress leid. (alhoewel er bij het hele verhaal al veel stress zal zijn).

Ik kan ze apart in een box plaatsen, dat is geen probleem.!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:36

Ik zou ze nu iig nog niet apart in een box zetten, of bedoel je apart samen?

Succes ermee, in de trailer kunnen ze iig niet uitbreken en onder een auto terecht komen, zal wel stressvol zijn ze er in te krijgen, maar uiteindelijk denk idd wel veiliger.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:32

neej wel samen in een box, maar apart van de rest.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:32

Met een trailer vervoeren is makkelijk, mits de moeder dit goed kent. Een veulen van een week oud pak je nog makkelijk met zijn 2n op en schuif je zo bij moeders naar binnen. Maar als de moeder geen trailers kent dan is het makkelijker over de weg.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:33

moeders kent idd geen trailer.. lastig pakket he