jong veulen wil geen brok... haver als alternatief?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

jong veulen wil geen brok... haver als alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:32

Mijn veulen van 6 weken wil nog geen veulenbrokjes eten. Ze heeft echter extra voeder nodig want de merrie geeft niet voldoende melk. Vervangmelk vond de dierenarts geen goed idee in haar geval omdat dit haar dunne darm te veel zou belasten (heeft dunne darmontsteking gehad). Ze wil wel wat op hooi knabbelen maar dat is maar beperkt. Wat kan ik nog proberen? Ik had ergens gelezen dat men havervlokken kan geven een jonge veulens. Dit zou al voor een veulen van 1 week oud moeten lukken. Heeft iemand hier ervaring mee?
P.S. ik heb al twee merken veulenbrok geprobeerd, geweekt in water, vermengd met gras en hooi, etc... Maar het helpt niet.

Liselot

Re: jong veulen wil geen brok... haver als alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:36

ik zou eerder voor havervrije muesli gaan... haver lijkt me geen goed plan voor zo'n kleintje. havervlokken hb ik geen ervaring mee

heb je btw al andere veulenbrokken geprobeerd? van een ander merk bijvoorbeeld? dan wil ook nog wel eens helpen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:37

Ik zou ook havervrije muelsi nemen. Je hebt zoveel op de markt tegenwoordig. Toen die van mij net afgespeend was kreeg ze ook veulenbix met een of andere mix er doorheen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:38

Mijn veulen wilde indertijd ook geen brokken, maar ik heb gewoon hooi en brok telkens gevoerd. Hooi at ze wel. Brok (vrijwel) neit. Ik deed iedere keer nieuwe brokjes in haar voerbak tijdens een voerbeurt of een beetje erbij (ik begon met Subli, zijn ook van die hele kleine). Het duurde even, maar na een tijdje begon ze er toch van te eten. Ik neem aan dat ze nog niet van de moeder is? Maar als ze van de moeder is, gaat het waarschijnlijk wat makkelijker.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:09

Stacey schreef:
Mijn veulen wilde indertijd ook geen brokken, maar ik heb gewoon hooi en brok telkens gevoerd. Hooi at ze wel. Brok (vrijwel) neit. Ik deed iedere keer nieuwe brokjes in haar voerbak tijdens een voerbeurt of een beetje erbij (ik begon met Subli, zijn ook van die hele kleine). Het duurde even, maar na een tijdje begon ze er toch van te eten. Ik neem aan dat ze nog niet van de moeder is? Maar als ze van de moeder is, gaat het waarschijnlijk wat makkelijker.

nee ze staat nog bij de merrie.

LiSSy schreef:
ik zou eerder voor havervrije muesli gaan...

Volgens DA kon dit echt nog niet omdat een 6 weken oud veulentje dit nog niet verteerd en ze heeft zeer gevoelige darmpjes....
LiSSy schreef:
heb je btw al andere veulenbrokken geprobeerd?

ja, eerst cavalor geprobeerd. De eerste dag at ze en de volgende dagen niet meer. Dan pavo gekocht, zelfde verhaal...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:39

misschien een beetje melasse eroverheen of appelmoes, zelfs veulens zijn zoetekauwen.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 14:38

ga de appelmoestruk eens proberen bedankt voor de tip.