afspoelen na zweten ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

afspoelen na zweten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:31

Mijn pony staat 24/7 buiten en heeft inmiddels een flinke vacht. Tijdens het rijden gaat ze dus erg zweten en schuimen. Ik zet haar dan OF een paar uur op stal OF ze gaat naar buiten met een zweetdeken op. Maar in beide gevallen droogt haar vacht zo klonterig op. Het blijft hard, vooral tussen haar achterbenen. Ik krijg het met borstelen niet weg ! Zou afspoelen kunnen ? Of is het daar nu te koud voor ?

Emilia

Re: afspoelen na zweten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:36

Ik las dat je haar wel op stal kunt zetten. Is er dan niet een mogelijkheid om te scheren en hem dan lekker op stal te zetten met een deken. Dat een paard /pony zo zweet is niet echt lekker voor het beest. Afspoelen kan wel, maar ik denk dat het door de dikke vacht erg langzaam droogt.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:42

Ze is gewend dat ze zelf in en uit de stal kan. Die staat gewoon altijd open. Dat komt omdat ik er ongeveer een kwartier fietsen bij vandaan woon. Als ik haar s'avonds binnen zou doen kan ik de volgende ochtend om een uur of tien er pas weer zijn en dat vind ik gewoon te lang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:47

Afspoelen na zweten is geen probleem, als je er maar zorg voor draagt dat ze niet drijfnat naar buiten gaat. Dus zweetdeken op en laten drogen. Hou er met een lange vacht dan wel rekening mee dat je een paar uur verder bent voordat ze droog is. De vraag is: heb jij daar tijd voor (en zin in?)

mafkeesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:52

als je je paard afspoelt en haar goed afdroogt en deken om doet is het geen probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:15

Ik zou haar overigens niet zo snel met koud water afspoelen, en sowieso met zweetdeken op binnen laten staan tot ze droog is.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:29

Is met zweetdeken op en in de stal niet veel te warm ? Ze blijft zonder deken in de stal of met zweetdeken buiten. Ze is namelijk gewend aan 24/7 buiten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:40

Dat kun je even aankijken. Op dit moment zal het te warm zijn, maar als je haar binnen zet heeft ze iig geen tocht op haar lijf.
Ik heb in de zomer vaak een badstof zweet deken, dat neemt ook het vocht op. En voor die tijd even goed met het zweetmes erover, en daarna met een handdoek.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:44

Bedankt voor je reacties !

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:45

Van afsponsen worden ze niet zo kleddernat als van afspoelen en dan kun je alleen de ergste zweetplekken doen, dat scheelt al. Daarna even lekker rollen en dan kunnen ze er wel weer tegen hoor, ze heeft tenslotte een plek om tochtvrij te gaan staan.