Stang en trens, bitten, hoe zit het nu???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stang en trens, bitten, hoe zit het nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:16

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en kan t niet echt vinden, maar hoe zit t nu met de stang en trens bitten?? Welke onderlegtrens dus bij welke stang?? Wat werkt scherp en wat werkt zacht?? En welke kinketting past dara het beste bij of maakt dat nisk uit??

Binnenkort gaan we beginnen te oefenen met S&T hoofdstel en mag ik de bitten van mijn instructrice eerst eens testen, maar ik wil me alvast ff orrienteren...

Nu rij ik op een dikke dubbelgebroken watertrens....

Anoniem

Re: Stang en trens, bitten, hoe zit het nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:13

Niemand?????? Dr zijn toch genoeg Z ruiters hier????

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:20

ik heb sinds kort ook een stang en trens hoofdstel gekocht. en heb een aantal bitten en stangen meegekregen van het drunensruiterhuis.

ik rijd normaal in de training met een sprenger watertrens bitje en heel soms op een dubbelgebroken bit, maar ik heb van drune een onderlegtrens meegekregen in dubbelgebroken en enkelgebroken, en mijn paard liep beter op de enkel, want ze ging teveel spelen met het dubbelgebroken bit, ik heb trouwens de dikste onderlegtrens genomen, omdat die het zachtst inwerken, en mijn paard erg los in de mond is, maar wel gevoelig.

toen heb ik een aantal stangen uitgeprobeerd, als eerste een nieuwe stang van sprenger. met een andere boog. dat is deze:

http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuh ... 281deu.htm

hier liep mijn paard niet fijn op, en toen heb ik een "normale"stang geprobeerd, http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuh ... 278deu.htm met een niet zo'n hoge boog, wat dus ook minder strenge inwerking heeft, hieruit kon ik kiezen of met lange scharen of met korte, en ook op de korte liep cacharel beter, hier zit altijd al een kinketting aanvast, en ik heb een beetje een dikkere en zwaardere ketting, die lijkt wat steviger die aan sommige andere stangen zitten. door die korte scharen heb je ook weer een zachtere inwerking. dit is natuurlijk voor elk paard verschillend, maar omdat die van mij best gevoelig in de mond is, hoef ik geen bitten te hebben die een strenge inwerking hebben
Laatst bijgewerkt door rockey op 10-10-05 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:21

Tja, de meningen verschillen daar flink over. In principe wordt een dunne stang en dunne onderleg gezien als scherp. Hoewel het voor een paard met een klein mondje weer veel prettiger zou kunnen zijn dan een hele dikke stang. Verder de tongboog, een hoge boog werkt als ik het goed zeg op het gehemelte in, een lage tongboog werkt op de lagen (?). Ik ben zelf op advies van mijn instructrice begonnen met een middeldikke stang, met lage tongboog samen met een ponytrensje als onderlegtrens. Ik rijd dus met een hele dikke onderlegtrens wanneer je het vergelijkt met de gemiddelde ruiter, maar omdat je toch (als het goed is...) het meest op je onderleg rijdt, wilde ik daar niet zo'n dun scheermes voor. Het handigste is dus als je wat bitten kan uitproberen, vanuit de bovengenoemde basisset kun je het makkelijkst proberen of je scherper of dikker moet. Tenminste, dat lijkt mij, heb zelf nog amper met mijn S&T gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:39

Mijn instructrice heeft idd een dubbelgebroken onderlegtrens, ik weet alleen niet hoe dik. Haar verhaal was dat de enkelgebroken in een punt kan gaan staan en dan onder of boven de stang kan schieten wat klachten kan geven...

Ik wil ook in eerste instantie een zo dik mogelijke onderlegtrens proberen omdat ik nu ook nog steeds op een dik bit rijd en idd geen scheermes nodig heb.

Nog meer mensen???

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:26

Ik rijd nu zelf op een normale stang, die van stubben.
Hij heeft niet al te lange scharen en een normale tongboog.
De onderlegtrens is dubbel gebroken en ik expres voor een watertrens model gekozen, ook omdat ik gewoonlijk op een watertrensje rijd.
Ben het voor de rest met Patos eens!

Ik zou als ik jou was eens wat bitten uitproberen, dan kan je voelen wat het beste bij je paardje past.
Dat is toch heel persoonlijk.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:30

ow en ik ben er vergeten bij te vermelden dat ik mijn trens en stang in 1 kleur heb, en in dezelfde kleur, ik had eerst een sprenger trens en stang met 2 verschillende materialen maar dat vond ik niet zo mooi om te zien, het is tegenwoordig wel toegestaan:)

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:53

rockey schreef:
ow en ik ben er vergeten bij te vermelden dat ik mijn trens en stang in 1 kleur heb, en in dezelfde kleur, ik had eerst een sprenger trens en stang met 2 verschillende materialen maar dat vond ik niet zo mooi om te zien, het is tegenwoordig wel toegestaan:)

Ja klopt

Ik rij met een K&K conrad met dubbele tongvrijheid omdat mijn paard over elke stang en ook trens zijn tong gooit behalve bij deze. Hij kreeg het zelfs bij een stang met minder tongvrijheid voor elkaar om zijn tong tussen de stang en de trens te krijgen Deze is meer gevormd naar de mond en heeft hij zo weining mogelijk druk op de tong.
Afbeelding

Omdat deze van aurigan werd me overal verteld dat het verplicht was om de trens van het zelfde materiaal te gebruiken.
Dus heb ik er een trens bij van K&K ook aurigan.

en nu blijkt dat het wel mag om met 2 materialen te rijden

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:13

Javmo schreef:
rockey schreef:

Ja klopt

Ik rij met een K&K conrad met dubbele tongvrijheid omdat mijn paard over elke stang en ook trens zijn tong gooit behalve bij deze. Hij kreeg het zelfs bij een stang met minder tongvrijheid voor elkaar om zijn tong tussen de stang en de trens te krijgen Deze is meer gevormd naar de mond en heeft hij zo weining mogelijk druk op de tong.
Afbeelding

Omdat deze van aurigan werd me overal verteld dat het verplicht was om de trens van het zelfde materiaal te gebruiken.
Dus heb ik er een trens bij van K&K ook aurigan.

en nu blijkt dat het wel mag om met 2 materialen te rijden

ja klopt, ik heb dus mijn stang en trens in aurigan, wist even niet meer hoe het heette

maar die stang heb ik dus ook uitgeprobeerd, is maar net per paard wat het beste past.

en mijn instructrice dacht ook eerst dat de stang en trens van 1 materiaal moest zijn, maar de regelementen zijn dus veranderd