teddyberenvacht => droogt niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnlovesyou

teddyberenvacht => droogt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:12

Hej ,

Mijn paard is niet geschoren dus lijkt hij op een teddybeer maar nu als ik s'woensdagsles heb is hij heel bezweet en moet hij zo de trailer op ( om 9 uur s'avonds dus vrij koud ) nu wordt hij door iemand anders ( staleigenaar ) naar zijn stal gebracht en ik kan bijna niet mee tot ginder gaan etc .. zou het dan kwaad kunnen om hem een zweetdeken aante doen maar hem daar ook mee laten te slapen of dan toch liever maar 20 min een deken op ?

Lynn

Brennie

Re: teddyberenvacht => droogt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:20

Mijn paarden zijn ook niet geschoren en de paarden bij mij op stal ook niet en allemaal glad in het velletje, hebben tot vorige week 24/7 op de wei gelopen vanaf mei en staan nu ook minstens 5 uur per dag buiten zonder deken of alleen een regendeken. Zou eens gaan nadenken of je paardje wel goed gezond is. En je kunt de zweetdeken alleen oplaten als hij van wol is, want daar blijft het vocht opliggen en wordt je paard dus niet koud, en de deken moet singels hebben anders is de volgende morgen geheid af en kapot.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:48

Idd kan alleen als de deken van (goed dik) wol is en anders evt met stro goed droogwrijven, (ik verbaasde me erover hoe goed dat bij mn paardje werkte) Ik heb hem nu trouwens wel geschoren is hier toch de makkelijkste oplossing

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:57

Brennie schreef:
Mijn paarden zijn ook niet geschoren en de paarden bij mij op stal ook niet en allemaal glad in het velletje, hebben tot vorige week 24/7 op de wei gelopen vanaf mei en staan nu ook minstens 5 uur per dag buiten zonder deken of alleen een regendeken. Zou eens gaan nadenken of je paardje wel goed gezond is.

mijn ponies zitten ook al in hun vacht hoor, en deze staan nog steeds 24/7 buiten met alleen schuilstal. dit heeft niet met ongezond te maken maar gewoon dat het minder lang licht is en het 'kouder" word.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:48

is niet erg, lees maar op www.paardnatuurlijk.nl
de huid van het paard is namelijk niet nat, alleen de haren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:03

gewoon een zweetdekentje erop voor transport en normaal zal ie wel droog zijn wanneer je op stal komt. enkel opletten dat hij niet onder een natte deken blijft staan want dan zal ie koud krijgen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:52

mizsz_g_en_a schreef:
Brennie schreef:
Mijn paarden zijn ook niet geschoren en de paarden bij mij op stal ook niet en allemaal glad in het velletje, hebben tot vorige week 24/7 op de wei gelopen vanaf mei en staan nu ook minstens 5 uur per dag buiten zonder deken of alleen een regendeken. Zou eens gaan nadenken of je paardje wel goed gezond is.

mijn ponies zitten ook al in hun vacht hoor, en deze staan nog steeds 24/7 buiten met alleen schuilstal. dit heeft niet met ongezond te maken maar gewoon dat het minder lang licht is en het 'kouder" word.

Je zou je eerder moeten afvragen of paarden zónder wintervacht (zonder dekens) wel gezond zijn, want die zullen het aardig koud hebben over een tijdje
Mijn pony's zitten ook al weer lekker in hun velletje hoor.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:15

Mijn verzorgpony heeft ook al een redelijk dikke vacht en na een stuk draven of even werken in de bak is ze ook al flink nat hoor! Denk dus niet dat het een ongezond paardje is!
Maar een zweetdeken hoeft ook niet al te lang op want na een tijdje heeft het geen nut meer en gaat het paard (wat ook zonder deken kan leven) juist meer zweten onder de zweetdeken. Dus als je pony in zijn stal gaat na de trailerrit kan de deken wel weer af denk ik.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:25

Als je een goede ( wollen) zweetdeken hebt, ligt het zweet OP de deken en je paardje is droog!Hij gaat echt niet meer zweten onder een zweetdeken. Wat hij wel doet is na-zweten. Vandaar dus de zweetdeken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:34

Mijn paard heeft ook een teddyvacht. Hij zweet ik snel, maar ik zet hem gewoon bezweet in de stal of op de wei. De vacht werkt als een soort handdoek.
Ze gaan zweten om warmte kwijt te raken, als ze het niet meer heet hebben stoppen ze met zweten. Het zweet dat dan nog op de huid zit trekt in de vacht, en van daaruit verdamt het doordat het i aanraking komt met lucht. Zweet is alleen koud op het moment dat het in aanraking komt met lucht en gaat verdampen.
Paarden hebben dus een heel 'slimme' vacht en hebben geen zweetdeken nodig als ze gewoon hun vacht hebben. Ze krijgen het ook niet koud.

Bij mensen is dat anders. Zweet komt op de huid en doordat wij geen vacht hebben komt het direct in aanraking met lucht en gaat het verdampen. Daarom krijgen wij het koud als we nat zijn van het zweet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:31

Hou in de gaten of het paard in ieder geval koel is. Nat in de haren geeft inderdaad niet zo, maar dan moet de huid droog zijn. In de trailer kan een (zweet)deken verstandig zijn omdat je kans hebt op (koude) luchtverplaatsing over de rug van het paard heen, dat kan problemen geven.

Als je paard ook veel tijd nodig heeft om op adem te komen en de hartslag lager te krijgen, dan moet je mogelijk toch andere maatregelen nemen: minder intensief rijden of zorgen dat het paard warmte kwijt kan door wat scheren. Dat hoeft niet perse het hele paard te zijn, een streep langs de onderkant van de hals doet vaak wonderen

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:53

ongezond ? njaja ... dat hangt af vn de samenstelling van haren etc

dank u voor al de reacties

lynn

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:05

Oud topic.
Daarnaast is er een speciaal deken topic.