eerste keer op een groen paard en gelijk al...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

eerste keer op een groen paard en gelijk al...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:57

stappen, draven en galloperen?

en de eerste keer op een groen paard bedoel ik dus, dat er voor het eerst iemand op zijn rug zit.

Wij doen het namelijk niet zo, wij gaan eerst eens eventjes een rondje stappen met iemand er naast en na een paar keer pas draven.

Hoe doen jullie dat? en is dat normaal om gelijk alles maar te doen?

Groetjes Frisianhorsy

Brennie

Re: eerste keer op een groen paard en gelijk al...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:16

Ik doe het niet zelf, kan ik gewoon niet, geef ik eerlijk toe, maar breng ze weg naar iemand die al jaren ervaring heeft in het zadelmak maken. Daar pakken ze de paarden om de dag en leren ze eerst het longeren, dan zadel erop en na goed moe te hebben gelongeerd gelijk erop en wegrijden, direkt stap, draf, galop. Als ze niet vooruit willen ander paard/pony ervoor die braaf is, dan lopen ze daar zo achteraan. De volgende dag met rust laten en dag erna weer opnieuw. Die van mij hadden ze 2x op gereden en de 3de keer gingen ze er al mee het bos in, samen met een braaf paard. De dag erna kon ik haar mee naar huis nemen en haar verder zelf aanrijden.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:21

het hangt er beetje vanaf hoe het paard reageerd.
als het de eerste keer heel goed gaat in stap, waarom niet meteen draven??
je moet het alleen niet overhaasten, maar zolang het goed gaat kan je best verder gaan, vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:23

Ik heb mijn pony zelf ingereden. Eerst goed leren longeren, daarna een zadel erop en longeren. Twee keer aan de longe erop gezeten (stap en draf) en daarna het bos in, alleen, en meteen stappen, draven en een heel klein stukje galop.
Het vertrouwen was er van beide kanten, dus waarom dan niet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:16

Hangt heel erg af van het paard natuurlijk, maar rustiger opbouwen lijkt me voor de balans van het groene paard belangrijker.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:13

De eerste keer dat ik op mijn jongste paard zat, heb ik alleen maar gestapt.
Mijn zusje hield hem een paar rondjes vast aan een touwtje, daarna liet ze hem los en hield ik me eerst bezig met het sturen, halt houden en stap aanleren op de beenhulpen.
De volgende keer dat ik er weer op zat herhaalde ik alles weer even, en vanuit daar ging ik verder.
Ik vind het een beetje onverantwoord om meteen te gaan draven en galloperen de eerste keer dat je erop zit, het paard heeft totaal nog geen evenwicht en heeft het daar al moeilijk genoeg mee.
Ik denk dat het een veel prettigere ervaring voor hem is als het rustig opgebouwd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:56

Ik kan alleen spreken uit ervaring met mijn pony, maar juist aan de longe had hij meer moeite om zijn balans te vinden dan op de lange rechte lijnen in het bos.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:58

ik heb 2 tuigpaarden onder t zadel ingereden. Die hadden nog nooit iemand op hun rug gehad, maar wel waren ze natuurlijk gewend aan tuig en hoofdstel enzo. ik ben er (met hulp uiteraard) op gaan zitten en ben gelijk de eerste keer een rond buiten wezen stappen en na 2x ben ik al een buitenritje wezen maken. alles ging perfect. ik heb toen wel gereden met hun tuighoofdstel met oogkleppen. maar ook zonder oogkleppen gaat het eigenlijk erg goed, alleen zijn ze wat drukker buiten, omdat ze dat niet kennen