Tips om verhuizing makkelijker te maken voor paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hertog

Tips om verhuizing makkelijker te maken voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:53

Eind deze maand verhuis in mijn paard van een drukke manege / pensionstal naar een stal bij mensen thuis . Zij hebben een merrie, schapen en geiten en meer niet.

Mijn paard hangt erg aan andere paarden als 't er weinig zijn in de buurt. Nu zijn er zoveel paarden op stal dat hij alleen een band heeft met de pony met wie hij iedere dag de wei op gaat. En niet als deze langs zijn stal loopt ofzo. Pas als ik ze naar de wei breng hinniken ze even naar elkaar.
Ik ben bang dat hij erg aan de merrie gaat hangen. Dus als ik hem uit de wei wil halen niet mee willen lopen, en erg druk doen als hij de merrie niet ziet. Hij is dan amper op te zadelen, zo druk. Wie heeft er tips om deze verhuizing soepel te laten verlopen? Alvast mijn dank!!

hertog

Re: Tips om verhuizing makkelijker te maken voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:39

Niemand een tip?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:34

Wil je tips over hoe je paard rustig krijgt voor de verhuizing, of wil je tips over wat te doen als je paard aan zijn nieuwe maatje gaat plakken na de verhuizing?? ik snap je vraag niet zo goed...

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 12:59

Over hoe hij daar kan wennen aand e situatie.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:58

Hier volg ik even, ik zit in dezelfde situatie.

Ik zit er ook wat mee in dat mijn paard gaat plakken aan zijn weidemaatje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:29

Het is me uit jouw verhaal niet duidelijk wie nou aan wie hangt, en wanneer. Je bent bang dat je paard aan de merrie op het nieuwe adres gaat hangen en je bent bang dat je paard dan niet op te zadelen zal zijn?
Een regel verder zeg je dat hij al erg druk en onrustig is, en niet is op te zadelen. En je paard heeft nu een ponyvriendje, waar hij kennelijk niet erg aan hangt, behalve af en toe een hinnik.

Kortom: ik snap het probleem niet. Aan z'n huidge weidemaatje hangt hij niet echt (als ik het goed begrijp). Waarom verwacht je dan problemen als hij ergens anders komt te staan met een ander weidemaatje?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:38

Ik vroeg me dus hetzelfde af als Ibbel, maar wist het niet te verwoorden....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:52

Wij hebben een paar keer paarden op stal gekregen die op een kleine prive-stal niet te hanteren waren, omdat ze dan veel meer gaan plakken.
Zo snel ze bij ons waren zijn er nooit meer problemen geweest.

Is dat zo ongeveer waar je bang voor bent? En dan omgedraaid natuurlijk..

Als dat zo is, moet hij wel echt verhuizen?
Als jouw paard aangeeft dat hij zich meer op zijn gemak voelt op een grote stal waarom zou je dan naar een kleine stal gaan?

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:13

Soms heb je geen keus om te verhuizen met je paard. Ons paardj ehebben we door omstandigheden 3 keer in een jaar moeten verhuizen van stal.

Ook hij plakte best wel aan een maatje in zijn eerste stal. De eerste paar dagen na de verhuizing heb ik er vooral mee getroeteld en getut en niet teveel van hem gevraagd.

Na een paar dagen merkte ik dat hij begon te wennen en heb ik hem langzaam weer aan het werk gezet.

Hoe je paard gaat reageren op de nieuwe stal weet je denk ik pas als je er staat. Misschien is er dadelijk niets aan de hand en ben je er nu voor niks zenuwachtig over.

Het kan ook zijn dat je paard maatjes gaat worden met een van de geiten. Probeer je niet teveel druk te maken over de verhuizing. Dat straal je waarschijnlijk ook uit naar je paard.

Succes.