Voeder advies gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Voeder advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:22

Ik voer mijn paarden 4x per dag bijzonder goed en veel hooi. 3x per dag voer ik sportbrok van Besterley. Nu is het zo dat ik twee halfbloed KWPNers op stal heb staan, die bij te veel voeren van deze brok erg ritselig en rillerlig worden. Met name de drie jarige Stravinksy die ik net een paar weken heb, lijkt er gevoelig voor. SInds hij bij mij op stal staat lijkt hij veel allerter en fitter, terwijl hij bij de vorige eigenaar toch 4 kg. krachtvoer kreeg. Ik voer hem op het moment tussen de 2,5 en de 3 kg. Graag advies van mensen met dezelfde ervaring. Overstappen op een andere brok of juist minder krachtvoer gaan voeren en (nog) meer ruwvoer.

Bedankt voor alle tips!!

Brennie

Re: Voeder advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:27

Ik zou als ik jou was overstappen op een ander krachtvoer, basisbrok en niet minder gaan voeren, dan krijgen ze op een gegeven moment te weinig vitamines/mineralen binnen. Ik voer jonge paarden altijd basisbrok, dit is onderhoudsbrok waar alles in zit wat het paard nodig heeft, maar niet heet maakt.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:44

Brennie, bedankt voor je tip. Wat voor merk voer jij? En wanneer stap je over op sportbrok?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:52

Het kan indd. met de soort brok temaken hebben. Zoals hierboven al beschreven, terug naar de basisbrok of muslie,
wat je leuk vind. Muslie zit soms nog minder in. Vergeet vooral niet dat het ruwvoer ook veel uitmaakt. Wanneer wij
een mindere partij kuil hebben zie je dat terug in het paard.
Meer hooi zal ik niet direct gaan doen, vaak kunnen ze dat
beetje wel missen zonder dat het buikje erop achteruit gaat.
op de zak staat meestal aangegeven wat het minimum is per dag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:54

Meer ruwvoer voeren, en eventueel gaan kijken naar een andere brok waar ze beter tegen kunnen als ze toch energie tekort komen. Als ze dan vit.min. tekort komen kan je overwegen om bv pavo vital bij te voeren, dit zijn vitaminen/mineralen brokjes speciaal voor paarden die minder of geen krachtvoer krijgen. Omdat het brokjes zijn is het gemakkelijker voeren dan vit.poeders.

succes met puzzelen!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:11

Ik voer Subli basisbrok en stap pas over op sportbrok als ik wedstrijden wil gaan rijden en dus intensiever ga trainen, ik spaar de jonge paarden zolang mogelijk, maar is ook per paard verschillend vooral het karakter van het paard, of het een lui paard is of een heet paard. Het ene paard wordt al gek van 3 kilo basisbrok, terwijl een ander nog niet onder de indruk is van 3 kilo sportbrok. Dus een beetje uitproberen. Maar dus niet minder gaan voeren, maar gewoon overstappen op een brok waar weinig energie inzit.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:09

misschien is subli EM wel wat voor jou, kijk op www.subli.nl voor meer info

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:59

Iedereen bedankt tot zover. Heb alle sites eens bekeken en ik waarschijnlijk voor Pavo Basic+. Zal ook nog een prijs/kwaliteits'onderzoekje' houden. Ik ga in ieder geval voor een basisbrok.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:19

Ik weet niet hoeveel training je paard krijgt, maar minder voeren en idd een lichtere brok of meusli is een optie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:32

ik denk juist dat het een combinatie is en niet alleen aan de broksoort ligt, maar ook wel aan de goede kwaliteit hooi( zijn natuurlijk ook vitamines en energie he?)

ik zou denk ik gewoon dezelfde brok blijven voeren,maar gewoon halveren. ik zou dan dus 3x een halve kilo sportbrok gaan voeren.

je kunt ook voor hen overstappen op een algemene onderhoudsbrok,maar dat ligt idd aan hoe ze op dit moment getraind worden.

denk dat een jong paard nog onder de categorie "licht werk"valt dus kun je volstaan met een portie onderhoudsbrok.
voor een paard van die leeftijd samen met je hooi zou dan 2,5 kilo meer dan genoeg moeten zijn...