paard kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:10

Hallo Allemaal..
daar was ik alweer..
ik ga morgen voor een eigen paardje kijken!
het is een panterbonte appaloosa van 4 jaartjes oud..
hij is ingereden maar verder nog niet veel mee gedaan..
de vraagprijs hiervoor is 3000 euro..
wat vinden jullie hiervan?

zoals ik hierboven al schreef.. ik ga morgen een kijkje nemen..
dit is eigenlijk de eerste keer dat we serieus voor een eigen paard gaan kijken! natuurlijk neem ik iemand mee die er aardig wat verstand van heeft! kunnen jullie me nog een aantal tips geven wat belangrijk is om naar te kijken?

Groetjes Lisa..

_Dunja_

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:18

spannend hoor...
ik kan je een miljoen tips mee geven maar ik denk dat het handiger is om iemand mee te nemen die verstand heeft van paarden.

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 17:16

meer reacties?

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:31

Gewoon kijken of de 'klik' er meteen is met je paardje. Bij twijfel: verder zoeken!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:34

Het handigste is om iemand mee te nemen met verstand van paarden.
En als je besluit dat je het paard wilt kopen laat het dan in ieder geval door een dierenarts keuren.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:57

Inderdaad, laten keuren, voor die prijs zeker! En zelf even gaan rijden, en ook zelf poetsen, opzadelen enz. Weet je meteen of er een klik is. En je zou kunnen vragen of hij op proef mag, zodat je achter eventuele verborgen gebreken komt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:08

De beste tips zijn al gegeven

Paard laten keuren en zo veel mogelijk zelf doen (zelf uit het land of stal halen, zelf poetsen, zelf opzadelen, zelf rijden, ook even voor laten rijden)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:31

Als het paard wat lijkt, en je wilt hem laten keuren, maak duidelijke afspraken over de keuringskosten. Normaal is dat bij goedkeuring de koper de kosten voor zijn rekening neemt, bij afkeuring zijn de kosten voor verkoper. Wat te doen met de kosten als het paard goedgekeurd wordt met een opmerking, neem je hem dan wel maar voor een andere prijs dan overlegd, en zijn de kk voor jou of neem je hem niet en zijn de kosten voor verkoper. Of worden de kosten gedeeld.

En laat het paard keuren door een jouw uit gekozen VA, het komt maar al te vaak voor dat verkoper en VA elkaar erg goed kennen en dat een paard onterecht wordt goedgekeurd. Anderom gebeurt ook vaak genoeg, koper heeft een dealtje met VA gemaakt. Dus kunt je kunt ook een willekeurige VA uitkiezen.

Ik zou het paard in ieder geval op het harde willen zien draven. Ook op een kleine volte links en rechtsom.

Verder vertrouw je instict.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 06:24

Hee wat leuk, een appie!
Veel voorkomend probleem bij appaloosa's is nachtblindheid. Zorg bij een keuring of dit ook meegenomen wordt.
Weet je iets van de afstamming en hoe groot is ie?

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:57

Hij heeft een NAS paspoort.. en hij is 1.55
nu staan er in de advertentie een nummer van de moeder en vader.. kan ik daar iets mee?
ik zou namelijk willen weten wat die vader en moeder bereikt hebben.. zou ik hiervoor het stambook van de appaloosa's voor kunnen bellen?
Groetjes..

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:13

Ik vind wel dat je echt het gevoel moet hebben van 'Wauw, dit is hem!' en niet meteen het eerste paard kopen, maar eerst even verder zoeken, zodat je een goede keus kunt maken. Verder zijn er inderdaad al goeie tips gegeven. Het is misschien ook handig om te kijken hoe hij buiten en met (kleine) kinderen is. Veel succes morgen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:34

Laat de persoon met verstand maar naar de 'technische aspecten' kijken.
Kijk zelf vooral naar:
- voldoet hij aan mijn eisen,
- rijdt hij fijn,
- kan ik hem aan,
- is hij makkelijk in de omgang,
- is hij verkeersmak,
- maar vooral: past hij bij je. Je hebt tenslotte niks aan een paard wat ongelooflijk goed is, en een goede afstamming heeft, maar het klikt niet.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:37

Ik had ook een appaloosa, moeilijk in de omgang, maar toen ik haar gewonnen had was ik binnen mum van tijd M springen en werd ze weer verkocht. Mijne had geen last van nachtblindheid: Nooit van gehoord trouwens... ben zaterdag voor een nieuw springpaard wezen kijken en dat was niks, wees eerlijk tegen jezelf, hoe graag je het paard ook wil hebben!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:38

uitproberen
minstens een week of 3 op proef nemen (als je hem wilt )
bij twijfel: eerst verderkijken en miss. nog een keer proberen

realiseer jezelf dat je niet alleen naar het lieve koppie moet kijken, maar het ook een fijn paard moet zijn!! je hebt hem waarsch. minstens nog een paar jaar!!
succes!!

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 17:22

Kelloriejj schreef:
Ik had ook een appaloosa, moeilijk in de omgang, maar toen ik haar gewonnen had was ik binnen mum van tijd M springen en werd ze weer verkocht. Mijne had geen last van nachtblindheid: Nooit van gehoord trouwens... ben zaterdag voor een nieuw springpaard wezen kijken en dat was niks, wees eerlijk tegen jezelf, hoe graag je het paard ook wil hebben!

daar heb je gelijk in..
ik wil graag een paard.. maar hij/zij moet wel aan mijn eisen voldoen..
het is niet zomaar iets dat je koopt..
hoe hoog was jouw appaloosa?
en wat een ontzettend leuk beest!
naar zo'n soort ben ik ook opzoek..
Groetjes..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:31

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:55

Ik zou ook naar de benen en tanden kijken. Zijn de benen mooi droog, geen wondjes of wat dan ook. En zijn de tanden recht. Als er vreemde slijtage te zien is, kan dat duiden op kribbebijten. Gewoon kijken naar het hele paard. Of je vreemde dingen ziet. Even laten lopen. Kijken of ie goed/zuiver loopt. En uiteraard laten keuren als je denkt dat de klik er is!