drssuurzadel op een jonge pony ???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

starlet

drssuurzadel op een jonge pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:07

Ik ben al een paar maanden op zoek naar een zadel voor mijn driejarige NF merrie. Ik ben steeds op zoek gegaan naar een veelzijdigehidzadel, maar tot nu to nog zonder succes. Ze passen steeds maar niet. Puck (mijn pony) heeft een weinig schoft en daar lijkt het grootste problem te liggen. Vandaag een paar zadels geprobeerd van de mensen waar Puck op stal staat. Daar was ook een dressuurzadel bij (vraag me even niet naar het merk, weet ik niet). Dat zat als gegoten en lag echt meteen goed. Ik heb er heerlijk op gereden, ik kon zelf veel beter naar achteren zitten enzo (daar heb ik tot nu toe steeds heel veel moeite mee, met de veelzijdigheidszadels) . Maar nou heb ik weleens gehoord dat je bij een jonge pony beter geen dressuurzadel erop kan liggen in het begin. Wie weet het waarom daarvan ?? en vanaf wanneer dan wel ?? of is het een fabel. Mischien dat iemand er ervaring mee heeft ???

sammetje

Re: drssuurzadel op een jonge pony ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:18

Ik heb op mijn jonge pony ook direct een dressuurzadel gelegd hoor. Het enige "nadeel" is dat als je paard flink gaat bokken je net wat minder houvast hebt vind ik. Maar ik vind een dressuurzadel gewoon veel fijner zitten dan een vzh-zadel.

Mijn paard heeft trouwens ook weinig schoft en heb een wintec op haar liggen. Ligt super en je kan de boom ook makkelijk verwisselen wat niet onhandig is als je jonge paard nog erg veranderd in zijn bespiering.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:20

heb je al een wintec isabel geprobeerd die liggen echt super op pony's zonder of weinig schoft.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:22

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je in een dressuurzadel dieper zit. Maar vraag me het fijne er niet van!
Misschien dat dat zwaarder is voor een jong paard?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:24

Chivari schreef:
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je in een dressuurzadel dieper zit. Maar vraag me het fijne er niet van!
Misschien dat dat zwaarder is voor een jong paard?

hahaha nee hoor een dressuurzadel is niet zwaarder dan een veelzijdigheidszadel.
Wel zit er verschil in kunstof of leer..

pegasus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:28

JC heeft mooie pony dressuurzadels. Vanaf 16 inch zijn ze te krijgen.
Bedoel je dit merk soms???
Onze dochter rijd ook met een dressuurzadel, 16 inch, en ook op een jonge pony. Ik vind zelf dit zadel 100x beter passen dan een vz, de soms enorme vooruit gesneden beenwrongen kunnen de wat kleinere pony hinderen, en ik vind dat ook niet mooi staan.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:34

pegasus1 schreef:
JC heeft mooie pony dressuurzadels. Vanaf 16 inch zijn ze te krijgen.
Bedoel je dit merk soms???
Onze dochter rijd ook met een dressuurzadel, 16 inch, en ook op een jonge pony. Ik vind zelf dit zadel 100x beter passen dan een vz, de soms enorme vooruit gesneden beenwrongen kunnen de wat kleinere pony hinderen, en ik vind dat ook niet mooi staan.

Ik heb een vz zadel gepast van JC en die schoof naar voren..... maar ik heb dus alleen vandaag een dressuurzadel gepast, ik heb helemaal niet gekeken naar het merk, vandaar dat ik dat niet weet.Ik hoor graag jullie ervaringen, deze is dus positief in jullie geval. Mijn pony is 1.41m.

Ik denk ook wel aan kunstofzadels, maar ik heb eigenlijk liever een leren zadel....

pegasus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:40

En de zadels van BATES???
Die zijn middels een systeem aan ieder paard/pony breedte aan te passen.
Simpel de boomverbreder vervangen.
Bates is een leren zadel met luchtkussen (air) zitting.
Er word veel reclame voor gemaakt de laatste tijd. Vind ze zelf ook mooi.
Niet zo heel duur als de meeste gevestigde merken, en ik heb gezien leverbaar vanaf 16,5 inch.

Hieronder onze B-pony met het dressuurzadel, dit is een JC
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pegasus1 op 09-10-05 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:41

Ik heb een JC dressuurzadel sinds kort. Model Grand Granat, met extra diepe zit. Zit als gegoten en ik heb er zelf ook veel steun aan.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:00

Wintec! Vooral bij jonge paardjes vind ik dit dé uitvinding omdat ze qua spieren nog zo kunnen veranderen! Is je zadel te smal geworden? hup voor 20 euro heb je een nieuwe boom erin zitten! De wintec Pro heb ik op mijn 4 jarige haflinger liggen.. en dat ik minder stevig zou zitten? nee.. het is met suede dus heb juist een superstevige zit..

pegasus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:08

Ja, de Wintec 500 is een dressuurzadel welke eruit ziet als echt leer.
Net als het leren zadel van Bates (zelfde importeur) zijn deze aan te passen aan de breedte van je paard.
Ik zou het ook op 1 van deze 2 houden.
Wij hebben het goed getroffen met het zadel en de pony, dit past perfekt, maar als ik nog eens moet kiezen zou ik voor Bates gaan, ook prijstechnisch is deze, samen met Wintec wel wat goedkoper.
P.s. heb even nagekeken, ook de Wintec 500 is leverbaar vanaf 16,5 inch. Dit is 41,9 cm zitting.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:40

Wintec is idd erg makkelyk en zit super

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:01

ik heb ook een wintec pro dress. Ik heb hem zaterdag voor de eerste keer op mn driejarige hengst geprobeerd en past perfect. Ik zou eigelijk niet weten waarom een dressuurzadel niet zo mogen bij een jonge pony. een ander zadel hindert meestal meer. en een wintec is idd wat lichter. Ik heb er eentje met luchtkussen, de druk wordt dus mooi verdeeld, vind ik echt goed aan die zadels.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:59

16 inch zal niet gaan passen denk ik, of wel Starlet? Dat is namelijk de zittingmaat, en het gaat hier wel om een volwassen persoon die op een pony rijdt.
Dressuurzadel is niet schadelijk voor een jonge pony. Heb je vraag ook al gelezen op het NF forum, en heb het nagevraagd aan iemand die veel dure jonge dressuurpaarden in rijdt.
Ik raad je aan om een Kieffer Lusitano te proberen. Cappuccino heeft deze ook, is ook fors (vraag maar aan Jana en An, die stonden er zaterdag van te kijken), weinig schoft en het past perfect. Dit zadel is ontwikkeld voor barokke paarden, die zijn ook rond en met weinig schoft.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 07:30

eeeeehhh, nee, een 16 inch gaat niet lukken..... ik heb wel besloten voor een dressuurzadel te gaan, ik ga vandaag weer naar een winkel met veel 2e hands zadels en maandag komt dezelfde winkel zadels passen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:26

ik rij met een 17,5 inch dresuurzadel leder op mijn jonge pony van 3,5...het maakt hem niet uit. enkeld heb je geen steun van voren zeg maar. je vliegt wat makelijker uit het zadel(voor over vallen)... mijn pony schrok laatst en ging er heel hard vandoor en maakt daarna een noodstop toen schoof ik door met mijn benen, met een veelzeidig heids zadel zou die mijn knieen ondersteunen en op vangen.
maar ik vind een dresuur zadel 10x lekkerder zitten dus rijd ik toch met dit zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:36

ik heb ook een wintec op een jonge new forest gehad, maar na een tijdje lag die niet meer ideaal.
het was de pro dressuur.

waarom zadelmak maken met een dressuurzadel slecht zou zijn zie ik echt niet. het enige verschil is voor de ruiter. de ene ruiter maakt fijner zadelmak met een springzadel en de andere met een dressuurzadel.

KN ligt ook heel fijn op wat bredere geschouderde pony's zonder schoft.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 12:18

mmmmmm ik kom net bij een winkel vandan met een grote hoeveelheid 2e hands zadels en daar werd me toch echt afgeraden een dressuurzadel te leggen op een jonge pony. Ze kon niet precies uitleggen waarom, maar raadde het me wel af.. slik, moeilijk hoor...

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:25

Nou, als zij je al niet kan uitleggen waarom vind ik dat een slecht zaak.Wel iets afraden maar de reden niet weten...

Veel mensen maakte (vroeger) zadelmak met een spring of veelzijdigheids zadel ivm de wat stevigere zit voor de ruiter.

Qua belasting voor het paard maakt het volgens mij niet uit wanneer je zelf maar de rug iets ontziet in het begin.Wanneer je zelf en je paard fijn lopen met een dressuurzadel zou de keus voor mij niet zo moeilijk zijn.