Hooinet / Hooizak voor op de wei ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Hooinet / Hooizak voor op de wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 14:39

Hoi ,

als jullie je paard hooi geven op de wei , gooi je dat dan op grond of doe je het in een hooinet of hooizak ?

Ik ben bezig met o.a. het ontwerpen van een fijne ruime hooizak die op de wei of op stal gehangen kan worden en waar 4-6 plakken hooi in 1 keer in kunnen worden gedaan , zodat een paard voor de hele dag voorzien is.

Dan hoef je het hooi niet op de grond te gooien waar het vertrappeld wordt.

Het ontwerp is klaar , maar nu is de vraag van wat voor materiaal het gemaakt moet worden.

Mogelijkheden zijn :

- gewoon van stevig nylon
- van een soort luchtige netstof
- van waterdicht nylon achtig materiaal.

Waterdicht is op zich wel fijn voor op de wei , dan regent het hooi niet nat.
Aan de andere kant : het is maar een dag-portie dus het is al opgegeten voordat het kan gaan broeien / schimmelen als gevolg van die nattigheid.

Eigenlijk is het nat regenen dan niet nadelig.
Sterker nog : het kan juist voordelig zijn !

Als je er een soort stevig net van maakt dan regent alle stof en viezigheid uit het hooi , terwijl de sprieten zelf netjes in de zak blijven.

In de stal kan ook het stof een beetje uit het hooi vallen.

Ik zit nu dus te twijfelen.

Waar zou meer behoefte aan zijn : een waterdichte hooizak of juist een luchtige waarin het hooi kan ademen en schoner kan regenen ...?

Wat is jullie idee hierover ?

DubbelFun

Re: Hooinet / Hooizak voor op de wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:54

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:00

Die tweede foto is wel wat ja , maar heel anders dan wat ik in gedachten heb.

De eerste vind ik te gevaarlijk. Die muts van mij bvb. is heel goed in staat om in een rare situatie haar voorbeen eroverheen te gooien en zal dan vast komen te zitten.... je weet wel met zo'n hoge voorbeen-merrie-maai

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:06

Dat het geen gevaarlijke situaties kan geven is denk ik het voornaamste! Ik gooi nu het hooi gewoon op de grond, echt vertrapt wordt het niet hoor

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:11

bij ons op de manege wordt het hooi ook gewoon op de grond gegooid. ik vind het nog altijd het veiligste...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:11

Ik heb ooit de tip van iemand gehoord (zelf dus geen ervaring mee) om het hooi in zo'n grote metselkuip te doen, en dan dáár een groot fijnmazig hooinet omheen. Dat kunnen ze de hele wei door voetballen.

Zelf geef ik mijn hooi los op een betonplaat. Gaat prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:26

Wat een rare tip van die speciekuip...kunnen ze er amper bij en raken ze knap gefrustreerd van lijkt mij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:25

Dat speciekuip gedoe klinkt mij ook maar raar in de oren, hoe moeten ze dan het onderste deel eruit halen?

Zelf voer ik het ook los op de betonplaat, of als het nat is, waardoor ze alles naar de natte klei verlopen en dat niet opeten. Dan leg ik het binnen in stal (heb een open stal verbinding).

Anders maak ik gewoon een hooinet vast aan het hek. Heb er 7, dus als het voor een hele dag zou gaan, kan ik er ook meerdere eraan hangen...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:31

Die tip van de speciekuip was er eentje die ooit eens in BIT beloond is met een stel schoenen.
Je weet wel, dat was zo'n klein rubriekje met handige tips of lieve vrijwilligers.
Ik vind hooi in een autoband wel makkelijk.
Maar dta is niet jouw insteek.
Ik zou kiezen voor een veilige oplossing (geen hoeven er in) en luchtig. Eventuele schimmels (helaas komt dat wel eens voor) kunnen er dan uitregenen of lekker luchten.